37
ساختن پل از قرآن تا انجیل

تلاش جنبش اینسایدر برای بازتفسیر قرآن

  • کد خبر : 6416
  • 14 دی 1399 - 16:21
تلاش جنبش اینسایدر برای بازتفسیر قرآن
مدل‌های قرآنی در جنبش اینسایدر به هویت اسلامی و قرآنی تجاوز می‌کند و یک هویت دوگانه مسیحی- اسلامی ارائه می‌دهد. بازتفسیر قرآن یک حرکت منفعت‌طلبانه است که بدون توجه به هویت اسلامی به‌صورت فریبنده قصد بازتفسیر قرآن را دارند.

بهداشت معنوی؛ جنبش اینسایدر صرفاً ترکیب فرهنگ اسلامی با معنای مسیحی است. این جنبش به خاطر نداشتن شکل و ظاهر مسیحی توان جذب بسیار در جامعه دارند.

منتقدین مسیحی این مدل را فریبکار می‌دانند چراکه برای تطبیق فرهنگ اسلام با محتوای مسیحیت اقدام به بازتفسیر قرآن می‌کنند. جنبش اینسایدر تلاش می‌کند مسلمانان به عیسی مسیح کلیسا جذب کنند ولی تغییر دین نداشته باشند. برای این جنبش نیاز است محتوای قرآن که حدود اسلام و مسیحیت را از هم متمایز می‌کند بازتفسیر شود تا بتوان یک این جنبش با تائید اسلام به گسترش خود ادامه دهد.

مدل معنای کامل (Plenior Sensus)

این مدل برای پل‌زنی متنی به قرآن یک “کلید مسیحی” معرفی می‌کند. مدل‌های قبلی چون سلبی بود و حالت تدافعی برای مسلمانان ایجاد می‌کرد تأثیرگذاری زیادی نداشت ولی مدل‌های ایجابی به خاطر پذیرفتن قرآن باعث جذب بیشتر مسلمانان می‌شود. در این کلید مسیحی آیات قرآن به‌صورت گزینشی خوانده می‌شود تا خواننده از این مدل قرآنی، قرآن را مکمل کتاب مقدس بداند. در حالیکه نص صریح آیات قرآن دلالت بر هویت متمایز از کتاب مقدس کنونی است.

منتقدین مسیحی اینسایدر معتقد هستند تلاش برای بازتفسیر قرآن آن‌هم در دیالوگ سودجویانه است. قرآن هویتی مختص به خود دارد نباید با فریب آن را تغییر داد. اگر مسلمانان به مدل نویسی برای قرآن روی آورند شما چه احساسی خواهید داشت!

مدل شتر (Camel)

مدل شتر یکی دیگر از مدل‌های پل‌زنی متنی به قرآن است. این مدل توسط گوین گریسون ابداع شد. این مدل کاملاً کاربردی است حتی در دیالوگ مسیحیان با مسلمانان جواب‌های به سؤالات احتمالی مسلمانان داده است تا فرد در این مدل کاملاً مسلط به پل‌زنی خود ادامه دهد. مشکل اصلی این پل‌زنی متنی به قرآن نادیده گرفتن هویت قرآن و بازتفسیر برای اثبات مسیحیت است.

«کشیش فرد فرخ» در این مورد می‌نویسد: شاید رایج‌ترین شیوه‌ی پل‌زنی متنی قرآنی به انجیل روش شتر باشد. فرضیه‌ی روش شتر این است که از آیات مرتبط با عیسی مسیح در قرآن مانند آیات سوره‌ی آل‌عمران ( ۳:۴۲-۴۵ ) پلی به انجیل زده شود. سوره‌ی آل‌عمران درواقع شامل برخی از مطالب در مورد عیسی است که در نگاه اول به نظر درست می‌آید که شامل اشاره به بشارت و مژده ( 3 : ۴۶ – ۴۲ )، تولد عیسی از باکره ( ۴۷:۳ ) و معجزات ( ۴۹:۳) هست. کوین گریسون، نویسنده کتاب روش شتر و رسالات شتر که رساله‌ی بشارتی برای مسلمانان است، درواقع، در این رساله سیزده صفحه از تفسیر آیه به آیه از سوره‌ی آل‌عمران ارائه می‌دهد. روش شتر از متنی که برای مسلمانان مقدس بوده بهره‌وری کرده، و برای آنان تفسیر می‌کند. این تخطی به‌طور خاص از دیدگاه مسلمانان بومی جدی و شدید است، زیرا روش شتر آن متن را به‌گونه‌ای بازتفسیر می‌کند که آموزه بنیادین خود قرآن را زیر پا می‌گذارد.

فرخ در ادامه می‌نویسد: روش کلی پل زدن به انجیل از متون قرآنی سرانجام محکوم به نابودی است. هدف نهایی بشارت در میان مسلمانان، این است که به آن‌ها کمک کند تا خدایی را که در سخن عیسی به روی زمین آمد بپذیرند. قرآن این روایت را رد می‌کند. یک روحانی فلسطینی که در آمریکا زندگی می‌کند و برای پروژه دکترایم در سال ۲۰۱۳ .م با او مصاحبه کردم با محکمی به این پرسشم پاسخ داد که آیا قرآن جایی برای الوهیت عیسی روا می‌دارد: “مطلقاً هیچ آیه‌ای این‌چنینی وجود ندارد. شما هرگز یک دانشمند مسلمان نخواهید یافت که معتقد باشد در قرآن چیزی یافت شود که از الوهیت عیسی پشتیبانی کند.” این محقق اسلامی احساس کرد که چنین چیزی باعث تجاوز به حدود است. و درنتیجه، هر پتانسیلی که در پل‌زنی متنی قرآن در بشارت به مسلمانان مشاهده شود، بار مسئولیت سنگینی به همراه خواهد داشت. این‌گونه تلاش‌ها باعث تجاوز به حدود می‌شود، که اساساً از طریق گرفتن متون مقدس اسلامی و تحمیل کردن تفاسیری روی آن‌ها به‌نوعی که پیام کلی قرآن را فرومی‌پاشد، صورت می‌گیرد. علاوه بر این مسلمانان طبیعتاً فکر می‌کنند شخصی که پل می‌زند، به اعتبار قرآن استناد می‌کند، قرآنی که میسیونرها اعتبار را ندارد.

مدل زمینه‌مندسازی (Contextualization)

این مدل روشی پست مدرن برای ایجاد هماهنگی بین فرهنگ اسلامی و معنای مسیحی در قرآن ارائه می‌کند. نظریه پرداز این مدل بروس نیکلز نظر دارد برای تبشیر جریان اینسایدر برای مسلمانان باید هر دو کتاب مقدس و قرآن را با هم بازتفسیر کرد تا مسلمانان بهتر بتوانند معنای مسیحی با حفظ ظاهر اسلامی بپذیرند.

در مدل زمینه‌مندسازی لفظ پسر خدا حذف می‌شود با تعابیر اسلامی همچون کلمه الله بیان می‌شود. تثلیث که با توحید اختلاف اساسی دارد به‌نوعی به‌عنوان شبه‌توحید بیان می‌شود. این نکته مهم است این اقدامات برای گسترش مسلمانانی پیرو هیس مسیح نوشته شده است. از طرف دیگر سعی می‌شود تا به صلیب کشیدن عیسی در قرآن اثبات شود. از اهداف دیگر این مدل رایج کردن کتاب مقدسی است که در آن مسیح خداگونه کتاب مقدس را همان عیسیِ پیامبر قرآن معرفی و هویت قرآنی عیسی، پیامبر و عبدالله معرفی شود.

نتیجه

مدل‌های قرآنی در جنبش اینسایدر به هویت اسلامی و قرآنی تجاوز می‌کند و یک هویت دوگانه مسیحی- اسلامی ارائه می‌دهد. بازتفسیر قرآن یک حرکت منفعت‌طلبانه است که بدون توجه به هویت اسلامی به‌صورت فریبنده قصد بازتفسیر قرآن را دارند. فرد فرخ کشیش ایرانی مسلمان‌زاده این اقدام را خلاف اخلاق و انسانیت می‌داند و زمینه‌مندسازی را تعبیر به تجاوز به حدود اسلامی می‌کند.

نگارنده: سیدجعفر هاتف‌الحسینی

لینک‌های مرتبط:

مسیحیت تبشیری و اسلام عامیانه؛ ستیز درونی برای استحالۀ اسلام اصیل

جنبش اینسایدر: تکثیر هویت مسیحی در ادیان

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=6416
  • 1880 بازدید

ثبت دیدگاه

  1. مثل ایده ی کروی یا مسطح بودن زمین 😏
    اول میایم یک فرضیه ی اثبات نشده رو به قرآن نسبت میدیم تا اگر کسی مخالفت کرد با قرآن مخالفت کرده باشه😒
    مسئولین سازمان هوافضایی ایران،منجمان و کیهان شناسان مسلمان،علمای دین آسودخ بخوابید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.