17
بررسی فقهی بازاریابی شبکه‌ای

بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد بازاریابی شبکه‌ای

  • کد خبر : 2363
  • 30 آبان 1397 - 14:44
بیانات آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد بازاریابی شبکه‌ای
متأسفانه اخیراً اطلاعات نادرستی به شورای محترم نگهبان داده‌اند و فتوا بر جواز گرفته‌اند و وزارت صنایع و معادن به آن دامن می‌زند، به دلایلی که روشن است و مخفی نیست.

بهداشت معنوی؛ یکی از ابعاد مهم بازاریابی شبکه‌ای، بررسی زوایای فقهی ماجراست. در میان مراجع تقلید، آیت‌الله مکارم شیرازی به‌خوبی به این موضوع ورود نمودند و بحثی مفصل در درس خارج خود در این باب انجام دادند. ایشان در مقام جمع‌بندی به 8 نکته اشاره نمودند که آن‌ها را از نظر می‌گذرانیم.

نکته اول: اساس تمام شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و هرمی یکی است و همۀ آن‌ها روی هرم دور می‌زند. همگی از خاصیت اعداد تصاعدی و اشکال هرمی استفاده می‌کنند و اگر تفاوتی وجود دارد در مسائل حاشیه‌ای است و غیرمربوط به ماهیت آن‌ها.

نکته دوم: مشتری‌های این بازار غالباً کالا را بر اساس نیاز خود خریداری نمی‌کنند، بلکه برای این است که در صف بازاریاب‌ها قرار گیرند و سوده‌ای کلان ببرند؛ در واقع همه فروشنده‌اند نه خریدار.

نکته سوم: این بازاریابی‌ها هزاران هزار نیروی جوان را از کارهای تولیدی و حتی تحصیل به بیراهه می‌کشاند و تبدیل به یک واسطۀ حقیر مصرف‌گرا می‌کند.

نکته چهارم: منابع آماری معروف خارجی و داخلی نشان می‌دهد که تنها عدد کمی از آن‌ها سود کلانی می‌برند و اکثریت قاطع که گاه تا 99% پیش می‌رود محروم‌ها و ناکام‌ها هستند.

نکته پنجم: این کار قطعاً مصداق «اکل مال به باطل» است و توجیهاتی که برای آن مطرح می‌کنند واقعیت ندارد و شبیه توجیهات و حیله‌های رباخواران است. بعضی آن را شبیه نوعی بخت‌آزمایی و قمار می‌دانند؛ ولی ما می‎‌گوییم قماری است که چند قمارباز حرفه‌ای در برابر عدۀ کثیری قمارباز ناشی قرار دارند. آن‌هایی که در رأس هرم هستند مثل قماربازهای حرفه‌ای‌اند و آن‌هایی که در انتهای هرم هستند همچون قماربازهای ناشی.

نکته ششم: اگر دلیلی بر حرمت آن نباشد جز اینکه سبب ضرر و زیان گروه زیادی می‌شود، کافی است و حکومت اسلامی باید جلوی آن را بگیرد.

نکته هفتم: جالب اینکه به تصدیق محققان، اداره‌کنندگان بازاریابی شبکه‌ای غالباً همان هرمی‌ها و گلدکوئیستی‌ها هستند.

نکته هشتم: متأسفانه اخیراً اطلاعات نادرستی به شورای محترم نگهبان داده‌اند و فتوا بر جواز گرفته‌اند و وزارت صنایع و معادن به آن دامن می‌زند، به دلایلی که روشن است و مخفی نیست.

لینک‌های مرتبط:

بازاریابی شبکه‌ای مأمنی برای حیات غیرقانونی شرکت‌های هرمی

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی

تاریخ انتشار: 5/11/1395

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=2363
  • 472 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.