25

آشنایی با مدعیان معنویت؛ اِروین لازلو

  • کد خبر : 5459
  • 24 اردیبهشت 1399 - 20:06
آشنایی با مدعیان معنویت؛ اِروین لازلو

«بنیاد تغییر جهان» متأثر از آراء «اروین لازلو» می‌کوشد برای رساندن ایده‌هایشان به مرحله تمدن‌سازی، زندگی مردم را به سمت شالوده معنوی کاذب مدیریت کنند. جمن نیوز؛ برای شناخت و درک بهتر معنویت‌های نوظهور نیاز به شناخت بهتر و بیشتر از زندگی رهبران این فرقه‌ها هستیم. در این سلسله مطالب بخشی از زندگی، افکار و […]

«بنیاد تغییر جهان» متأثر از آراء «اروین لازلو» می‌کوشد برای رساندن ایده‌هایشان به مرحله تمدن‌سازی، زندگی مردم را به سمت شالوده معنوی کاذب مدیریت کنند.

جمن نیوز؛ برای شناخت و درک بهتر معنویت‌های نوظهور نیاز به شناخت بهتر و بیشتر از زندگی رهبران این فرقه‌ها هستیم. در این سلسله مطالب بخشی از زندگی، افکار و آثار آنان منتشر می‌شود.

اِروین لازلو با طرح افکار و اندیشه‌های خود سعی داشت گونه‌ای متفاوت از نگرش به انسان و جهان معنوی و دنیای پیرامون را ارائه دهد. به عقیده لازلو انسان‌ها می‌توانند با مراقبه، مدیتیشن، سکوت، انجام تمرینات یوگا، با توقف فکر، یک نوع ارتباط درونی با این شعور کیهانی برقرار و افکار و ایده‌هایشان را به آن منتقل و از آن دریافت کنند، گاهی اوقات گفته می‌شود که این شعور کیهانی مرتبه‌ای از شعور و آگاهی خود ماست و سطح بالاتر از آگاهی انسان است.

«اِروین لازلو» به انگلیسی «Ervin Laszlo» متولد 1932 در بوداپست مجارستان است. بعد از جنگ جهانی به آمریکا مهاجرت کرد و هم‌اکنون ساکن ایتالیا می‌باشد.

در خانواده‌ای ثروتمند متولد شد و در سال 1952 با دختر یکی از خانواده‌های اشرافی معروف سوئد ازدواج نمود. در سال 1964 پسرش الکساندر لازلو متولد شد.

نظریه‌پرداز و آینده‌پژوه در زمینه‌های تفکر انتگرال، تئوری سیستم‌ها ‏ و فلسفه علم.

ورود افرادی همچون اروین لازلو به مباحث نظریه سیستم‌ها در واقع مدیریت و چینش مناسب حوزه‌های مختلف علمی و پارامترهای مختلف جامعه بشری برای ایجاد تحول در نظام کنونی دنیا می‌باشد.

تحصیلات

اخذ بالاترین درجه علمی در رشته فلسفه و علوم بشری از دانشگاه سوربُن فرانسه.

دارای 4 دکترای افتخاری از دانشگاه‌ها و مراکز علمی. به‌عنوان نمونه مرکز مطالعات پیشرفته کانادا در حوزه تحقیقات سیستم‌ها و سایبرنتیک.

استاد تمام در رشته‌های فلسفه، علوم سیستم‌ها، آینده‌پژوهی در مهم‌ترین دانشگاه‌های آمریکا همچون پورتلند، هوستون، ایندیانا، نیویورک و … تدریس می‌نماید. دانشگاه‌هایی همچون ییل و پرینستون از تحقیقات وی پشتیبانی مالی نموده‌اند.

نظریه‌ها

وی بیشتر در مجامع علمی با عنوان چند تئوری که خود مبتکر آن‌ها بوده است شناخته شده است. تئوری‌هایی همچون فلسفه سیستم‌ها، تئوری تکامل عمومی، تئوری آکاشیک فیلد، تئوری ماکروشیفت.

لازلو در تئوری ماکروشیفت خود بیان می‌کند که سال‌های بین 2012 تا 2020 دوره بحرانی تغییر جهان خواهد بود.

نظریه تکامل عمومی وی غالباً با نظریه تفکر انتگرال کن ویلبر مقایسه می‌شود. برخی نظریه لازلو را کاربردی‌تر می‌دانند که تنها به ابعاد تئوریک نپرداخته و قابلیت عملیاتی شدن بهتری دارد.

فعالیت‌ها

1984 تأسیس گروه پژوهشی تکامل عمومی.

اولین جلسات این گروه در واقع یک سری جلسات مخفیانه با حضور تعدادی از دانشمندان از بلوک شرق و غرب بود. موضوع و هدف این جلسه این گونه بیان شده است: بررسی تهدیدات گسترش روزافزون سلاح‌های اتمی در از بین بردن بشریت و این‌که آیا می‌توان از نظریه آشوب برای رواج نظریه جدید تکامل عمومی به‌عنوان یک نقشه راه در راه رسیدن به دنیایی بهتر استفاده نمود.

این گروه در واقع به‌عنوان بازوی پژوهشی باشگاه بوداپست فعالیت می‌کند.

باشگاه بوداپست

1993 با توجه به تجربه عضویتش در باشگاه (انجمن) رم، اقدام به تأسیس باشگاه(انجمن) بوداپست  نمود.

ایده اولیه تشکیل این باشگاه در سال 1978 هنگامی که لازلو عضو باشگاه رم بود شکل گرفت. در واقع لازلو برای تحقق ایده خود ابتدا گروه پژوهشی تکامل عمومی را شکل داد و سپس برای عملیاتی نمودن دستاورهای این گروه باشگاه بوداپست را شکل داد.

یکی از اهداف این باشگاه تلاش برای بسیج منابع فرهنگی بشریت برای مواجه‌ه با چالشهای آینده بیان شده است.

لازلو ماموریت این انجمن را این گونه بیان می‌کند: باشگاه بوداپست انجمنی غیر رسمی متشکل از افراد خلاق در حوزه‌های متنوعی همچون هنر، ادبیات و معنویت است. محور اصلی به این گزاره اختصاص داده شده است که «ما با تغییر خودمان می‌توانیم جهان را تغییر دهیم»؛ و برای تغییر خودمان نیازمند نوعی خاص از بینش و درک هستیم که هنر، ادبیات و معنویت می‌توانند آن را به بهترین وجه مهیا نمایند.

در جای دیگر فلسفه شکل گیری باشگاه بوداپست را این گونه بیان می‌کند: امروز بشریت تنها از طریق توسعه یک خودآگاهی فرهنگی جهانی می‌تواند بر چالشهای بزرگی که با آن مواجه است غلبه نماید. همانطور که باشگاه صلح سبز در زمینه‌های زیست محیطی مبارزه می‌کند و سازمان یونیسف برای کودکان فعالیت می‌کند و سازمان عفو بین الملل برای حقوق بشر فعالیت می‌کند، باشگاه بوداپست نیز برای خودآگاهی جهانی پایه گذاری شده است؛ و ماموریت آن به‌عنوان یک کاتالیزور برای رسیدن به جهانی پایدار در نظر گرفته شده است.

این باشگاه هم اکنون در کشورهای آمریکا، برزیل، ترکیه، ونزوئلا، استرالیا، کانادا، چین، فرانسه، هند، ایتالیا، مجارستان، آلمان، هاوایی، ژاپن، ساموآ، سوئیس شعبه دارد.

این باشگاه 62 عضو افتخاری دارد که در میان آن‌ها اسامی شخصیتهای زیر به چشم می خورد: دالایی لاما، پائلوکوئلیو، راوی شانکار، هانس کونگ، باربارا هابرد، دیپاک چوپرا، میخائیل گورباچف، روحیه ربانی  و…

باشگاه بوداپست در فاصله سال‌های 1996 تا 2004 هرساله جایزه خودآگاهی جهانی  را به فردی که نقش ویژه‌ای در ارتقاء خودآگاهی مردم دنیا داشته، اهدا نموده است.

برخی برندگان قابل توجه این جایزه: 1996 رئیس جمهور چک‌اسلواکی،1997 گورباچف و محمد یونس (اندیشمند اندونزیایی)، هوشمند ثابت (بهایی ایرانی الاصل)، 1999 کوفی عنان، 2001 هانس کونگ، 2002 پائولوکوئلیو و شیمون پرز (رهبر رژیم صهیونیستی)، 2004 نلسون ماندلا.

شورای حکمت جهانی 

در سال 2004 این باشگاه اقدام به تأسیس مرکزی با عنوان شورای حکمت جهانی  نمود.

oگویا این شورا تاکنون سه نشست در مجارستان- بوداپست و ژاپن- توکیو (2005) و سوئیس- اَروسا (2006) داشته است که ماحصل هرکدام از آن‌ها صدور بیانیه هایی با عنوان بیانیه بوداپست و توکیو می‌باشد. (فایلهای ضمیمه ش6و7و8و15). آن طور که بیان شده است قرار بوده که نشست بعدی در کانادا- تورنتو در سال 2007 برگزار شود که موفق به دریافت اطلاعاتی از این نشست نشدیم.

آشوک گانگادین (عضو رهبران تکاملی) نشستهای سه سالانه ای را تحت عنوان کمیسون جهانی برای خودآگاهی جهانی و معنویت  در این شورا راه اندازی نموده که فعالیت‌های قابل توجهی دارد.

اروین لازلو به همراه دکتر کارن سینگ  و رابرت مولر  اعضای شورای مرکزی این کمیسیون می باشند.

این کمیسیون کمیته‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف زندگی بشری دارد که تحت عنوان شوراهای جهانی و با حضور اندیشمندان برتر جهانی مشغول فعالیت و نظریه‌پردازی در حوزه‌های مربوطه می‌باشند.

عنوان برخی از کمیته‌ها (مجموعاً 17 کمیته) و برخی از اعضای آن‌ها (تقریباً 100 نفر):

آموزش در قرن 21، سیاست معنوی و شهروند جهانی، معنویت و بوم‌شناسی عمیق، اخلاق و ارزش‌های جهانی، امنیت فردی و جهانی، گفتگوی بین ادیانی و روابط درون دینی، بهداشت و سلامت جهانی، اسلام و غرب، رفاه و توانمندسازی زنان و …

با عضویت افرادی همچون: بسیاری از اعضای رهبران تکاملی مانند چوپرا، هابرد، ماریان ویلیامسون و …، شخصیت‌هایی همچون گورباچف، سیدحسین نصر، امید صافی، سهیلا بوشهری، استیون راکفلر، هانس کونگ و …

اعضای شورای حکمت جهانی:

شورای مرکزی: گورباچف و رابرت مولر (اعضای افتخاری) اروین لازلو و آشوک گانگادین(عضو رهبران تکاملی).

سایر اعضا: حدود 30 نفر از 20 کشور مختلف دنیا و با تخصص در حوزه‌های مختلف علوم بشری که بسیاری از آن‌ها با افراد عضو کمیته‌های تخصصی کمیسیون جهانی برای معنویت جهانی یکسان هستند.

بنیاد طرح جهانی مارشال

در سال 2003 باشگاه بوداپست به همراه باشگاه رم و چندین مؤسسه بزرگ دنیا، مؤسسه‌ای با عنوان بنیاد طرح جهانی مارشال را در آلمان تأسیس نمودند که در راستای تحقق اهداف طرح توسعه هزاره سازمان ملل و مواجهه با چالش‌های زندگی بشری فعالیت می‌کند.

این مؤسسه در واقع برگرفته از طرح مطرح شده در کتابی با عنوان زمین در تعادل نوشته اَلگور بود. وی در این کتاب راهکارهایی برای حفظ محیط‌زیست جهانی ارائه نمود. هم‌اکنون بیش از 200 سازمان از کشورهای مختلف عضو این مؤسسه می‌باشند.

مؤسس و رئیس دانشگاه جوردانو برونو. این مرکز با عنوان دانشگاه تغییر جهانی نیز ذکر می‌شود. این دانشگاه در واقع بازوی آموزشی باشگاه بوداپست بوده و هدف از ایجاد آن تربیت افرادی برای تسریع در تغییر جهان است. در این مرکز رشته‌هایی همچون روان‌شناسی، مطالعات دینی، روابط بین‌الملل، مدیریت تجارت، تاریخ هنر و … ارائه می‌شود.

تقریباً تمام دوره‌های آموزشی این دانشگاه به‌صورت مجازی می‌باشد. یکی از بخش‌های مهم این دانشگاه، مرکز مطالعات پیشرفته این دانشگاه است که در واقع به‌عنوان اندیشکده این دانشگاه فعالیت دارد. برگزاری سمینارهای علمی و پژوهشی و طراحی دوره‌های مختلف آموزشی این دانشگاه بر عهده این مرکز می‌باشد. از آن جمله می‌توان طراحی دوره دکترای مطالعات آگاهی را نام برد که از پائیز 2012 اجرایی شده است.

بنیاد تغییر جهان باشگاه بوداپست

در سال 2007 هم‌زمان با 75 امین سالگرد تولد اروین لازلو این باشگاه اقدام به تأسیس مرکزی با عنوان بنیاد تغییر جهان باشگاه بوداپست نمود. البته عنوان غیررسمی این مرکز که در سایت باشگاه بوداپست و سایت رسمی آن استفاده می‌شود، شبکه تغییر جهان می‌باشد.

آن‌طور که در بخش معرفی این مرکز در وبسایت رسمی آن آمده است؛ این مرکز قرار است در آینده به‌عنوان مرکز هماهنگ‌کننده سازمان‌ها و مؤسسات فراوانی که در سرتاسر دنیا با اهداف باشگاه بوداپست هماهنگ هستند و با آن کار می‌کنند، عمل نماید.

این مرکز در واقع بدنه عملیاتی باشگاه بوداپست می‌باشد. حوزه فعالیت این مرکز در 6 محور بیان شده است: وحدت انسان و طبیعت، اقتصاد معیشتی جهانی، سالوتوجِنِسیز، فرهنگ حکمت جهانی، جامعه مدنی مشارکتی، صلح و آزادی جهانی.

در وبسایت رسمی این مرکز بخشی با عنوان همکاران شبکه تغییر جهان در حوزه‌های مختلف همچون: اقتصاد، محیط‌زیست، اجتماعی، صلح، علوم، آموزشی و … معرفی شده‌اند که هرکدام از آن‌ها سازمان‌های دارای سابقه فعالیتی بالا هستند.

نکته قابل‌توجه در این بخش دو سازمان همکار در حوزه معنویت هستند که یکی بنیاد هنر زندگی متعلق به آقای راوی شانکار و دیگری مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی بنی باروخ متعلق به آقای راو لایتمن می‌باشند.

در سایت رسمی بنیاد تغییر جهان شاکله کلی باشگاه بوداپست را در چند بخش خلاصه نموده و مهم‌ترین فعالیت‌های آنان را نیز ذکر کرده است:

سازمان اصلی باشگاه بوداپست مستقر در مجارستان: امور مربوط به اعضای افتخاری و سیاست گذارهای کلی.

بنیاد تغییر جهان (معروف به شبکه تغییر جهان) مستقر در آلمان: شبکه‌سازی در 6 حوزه محوری ، همکاری جهانی با سایر سازمان‌ها که به برخی از آن‌ها در صفحات قبل اشاره شد، هماهنگی و پشتیبانی شعب مختلف باشگاه در کشورهای مختلف، هماهنگی فعالیت‌های بین‌المللی، هماهنگی میان شبکه اعضای باشگاه در سراسر جهان.

مجمع عمومی باشگاه بوداپست: البته گویا این مجمع به‌صورت رسمی تشکیل جلسه نمی‌دهد و بیشتر منظور از آن هماهنگی بین اعضای باشگاه و پروژه‌های مختلف در سراسر دنیا و نشست‌های بین‌المللی مربوط به آن می‌باشد که این فعالیت‌ها نیز توسط بخش شبکه تغییر جهان مدیریت می‌شود.

دفتر اروین لازلو مستقر در مجارستان: هماهنگی برنامه‌ها و آرشیو آثار اروین لازلو، هماهنگی امور دانشگاه تغییر (جوردانو برونو).

به‌عبارت‌دیگر:

شبکه تغییر جهان بازوی عملیاتی باشگاه بوداپست می‌باشد

دانشگاه تغییر بازوی آموزشی باشگاه می‌باشد

گروه پژوهشی تکامل عمومی نیز بازوی پژوهشی این باشگاه است. (البته ظاهراً این گروه دیگر ماهیت خارجی ندارد ولی پایه و اساس فکری باشگاه بوداپست در آن شکل‌گرفته است.)

جامعه تغییر جهان

در تاریخ 9/9/2009 مراسم رونمایی از کتاب اروین لازلو با عنوان تغییر جهان 2012 در موزه بریتیش میوزم لندن برگزار شد که در آن 170 نفر از افراد و رهبران سازمان‌های تأثیرگذار در بحث تغییر جهان حضور داشتند.

این جلسه بهانه‌ای شد برای تأسیس جنبشی با عنوان جامعه تغییر جهان. فعالیت‌های این جنبش در پروژه‌های زیر خلاصه می‌شود:

شورای تغییر جهان: این شورا یکی از مراکزی است که به‌عنوان همکاری با گروه بیست تشکیل شده است و هرساله هم‌زمان با نشست گروه 20، بیانیه‌هایی برای مشورت به این سازمان ارائه می‌دهد. این شورا مشورت‌هایی را نیز به سازمان ملل، بانک جهانی و گروه هشت ارائه می‌دهد.

جنبش تغییر جهان: برگزاری کمپین‌های مختلف برای خودآگاهی مردم از بیانیه تغییر جهانی. شعار اصلی این جنبش: بامردم، برای مردم.

تغییر جهان بین‌المللی: این پروژه در واقع یک پورتال اینترنتی است که مباحثی در حوزه تغییر جهان منتشر می‌کند و در اختیار گروه‌ها و سازمان‌های محلی که در سراسر دنیا هم هدف با این ایده هستند قرار می‌دهد.

تغییر جهان 2012 : این پروژه در واقع یک جامعه مجازی با حدود 1500 کاربر (تا تاریخ 17 ژوئن 2013) می‌باشد.

رسانه تغییر جهان: یک سایت حاوی یک سری کلیپ‌ها و مستندهای مختلف با موضوعات مرتبط با تغییر جهان.

دانشگاه جوردانو برونو

اکثر سازمان‌های عضو جامعه تغییر جهانی متعلق به رهبران تکاملی می‌باشند.

سایر عناوین و فعالیت‌های اروین لازلو

1995 ریاست جامعه بین‌المللی علوم سیستم‌ها: این مرکز در سال 1954 تأسیس شده است و ریاست کنونی این مرکز برعهده فرزندش الکساندرلازلو می‌باشد.

عضویت در آکادمی بین‌المللی علوم، آکادمی جهانی هنر و علوم، آکادمی بین‌المللی فلسفه.

تألیف بیش از 70 کتاب و 400 مقاله. برخی کتاب‌های وی تاکنون به 20 زبان ترجمه شده است.

دو بار نامزد دریافت جایزه صلح نوبل در سال‌های 2004 و 2005.

مشاور مدیرکل یونسکو.

فعالیت به‌عنوان مدیر برنامه مؤسسه آموزش و پژوهش سازمان ملل.

سردبیر نشریه آینده جهان: مجله تکامل عمومی.

تأسیس بنیاد علوم آکاشیک.

تأسیس مرکز مطالعات تحول جهان لازلو در دانمارک

تأسیس مرکز پارادایم رهبری جدید لازلو در ایتالیا

کتاب فارسی:

جهان از دید نظام گرا، مترجم: سعید رهنما، تهران 1355

کتاب‌های انگلیسی

گزیده‌ای از آثار اروین لازلو به زبان انگلیسی عبارتند از:

  • The Systems View of the World: A Holistic Vision for Our Time, 1996
  • The Whispering Pond: A Personal Guide to the Emerging Vision of Science, 1996
  • Evolution: The General Theory, 1996
  • The Connectivity Hypothesis: Foundations of an Integral Science of Quantum, Cosmos, Life, and Consciousness, 2003
  • You Can Change the World: The Global Citizen’s Handbook for Living on Planet Earth: A Report of the Club of Budapest, 2003
  • Science and the Akashic Field: An Integral Theory of Everything, 2004
  • Science and the Reenchantment of the Cosmos : The Rise of the Integral Vision of Reality, 2006
  • The Chaos Point: The World at the Crossroads, 2006
  • Quantum Shift in the Global Brain: How the New Scientific Reality Can Change Us and our World, 2008
  • WorldShift 2012: Making Green Business New Politics & Higher Consciousness Work Together, 2009
  • Simply Genius
  • The New Science and Spirituality Reader
  • Dawn of the Akashic Age: New Consciousness, Quantum Resonance, and the Future of the World
  • The Akasha Paradigm: Revolution in Science, Evolution in Consciousness
  • The Akashic Experience: Science and the Cosmic Memory Field
  • You Can Change the World: The Global Citizen’s Handbook for Living on Planet Earth
  • 2013: The Beginning Is Here
  • Cosmos: A Co-creator’s Guide to the Whole-World

برای آشنایی بیشتر با نظرات اروین‌ لازلو و انتقاداتی که نظریات وی وارد است می‌توانید به این پست مراجعه کنید.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=5459
  • 892 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.