29
پیشکسوتان یوگا پاسخ می دهند

آگاهی، خدا و خودشناس در یوگا

  • کد خبر : 4595
  • 11 اسفند 1399 - 7:51
آگاهی، خدا و خودشناس در یوگا
هیچ دینی کامل نیست، ولی یوگا کامل است. هرکس یوگا را ورزش بداند کوته‌نظر است. یوگا سیستم علمی-عملی خودشناسی است. بدون اغراق یوگا مرا با عرفان خاصی آشنا کرد که سرلوحه آن تمرکز فکر بر ذات متعال است. سعی کنید علاوه بر تمرینات بدنی، تمام مفاهیم نظری یوگا را هم بیاموزید.

بهداشت معنوی؛ مروجان یوگا در ایران همواره بر این نکته اصرار دارند که «یوگا تنها یک ورزش است» و ابعاد فلسفی و معنوی آن در جامعه ترویج نمی‌شود. متن حاضر بخش ‏های منتخب از مصاحبه ‏های مجلۀ «دانش یوگا» با پیشکسوتان یوگا در ایران است که نشان می‌دهد این افراد تا چه میزان به ابعاد معنوی و آگاهی‌بخشی یوگا توجه دارند. شمارۀ نشریه مورد نظر و صفحات آن به صورت (شماره نشریه: شماره صفحه) در پایان هر متن به عنوان منبع درج شده است.

سید عبدالحمید موحدی نائینی

* یوگا صداقت است، یوگا عدم خشونت است، یوگا ندیدن است، یوگا پرهیز از شهوت است، یوگا نداشتن حرص و آز است، یوگا فضیلت است، یوگا استقامت است، یوگا وحدت است، یوگا نرمش است، یوگا ورزش است، یوگا همراهی است، یوگا رهایی است و یوگا خدایی است. (52: ص47)

* با تمرينات جسمی و ذهنی و ديگر آموزه‏‌های يوگا می‌‏توان به خويشتن خويش رسيد و در نهايت به سعادت ابدی دست يافت. (50: ص71)

لیلی خردمند

* هر کسی کو دور ماند از اصل خویش… باز جوید روزگار وصل خویش. تمام داستان یوگا را مولانا در این بیت بیان کرده، وصل شویم به آگاهی بی‏‌نهایت به خداوند؛ و با وصل به خداوند، صفات خدایی‌‏مان پدیدار گردد. (40: ص13)

بدری ستایش (نانکلی)

* با یوگا آموختم که روحم را تا بالاترین عالم روحانی گسترش دهم. (46: ص46)

ماه بیگم مرادی

* اگر به خود آیی، به خدا مي‏رسی و این همان درس یوگاست که در قالب تمرینات بدنی، ذهنی، تنفسی و وانهادگی بنا نهاده شده. (54: ص51)

هما اروندیان

* یوگا با دیدی عرفانی به خرد و آگاهی گسترده‌‏ای ایمان دارد که در تمام پهنای کائنات وجود دارد و به آن آگاهی کیهانی اطلاق می‌شود. (56: ص 23)

* یوگا ارتباط بین روح انسان و الوهیت کیهانی را تحقیق‌پذیر می‏‌کند …(56: ص25)

مهرانگیز نظری نوکانی

* یوگا سفری است معنوی برای آگاه شدن انسان از گوهر راستین خود. (61: ص 50)

* یوگی قابلیت اتحاد با روح آسمانی را در وجود خویش پرورش می‏‌دهد. (61: ص50)

* یوگا روشی است که انسان را از یکتایی و اتحاد نیروهای مثبت و منفی درونی خود آگاه کرده و بین آن‌ها توازن برقرار می‌‏کند. (61: ص50)

* یک یوگی می‏‌داند دوگانگی‏‌های فریبنده در طبیعت، توهم یا مایایی بیش نیستند. منشأ وجودی هر دوی آنها (نیروهای خیر و شر) از خداست و فقط یک حقیقت مطلق در هستی وجود دارد، نه خیری وجود دارد و نه شری، هر سوی این دوگانگی در ید قدرت خالق آن است. آن کس که به اضداد یکسان می‏‌نگرد، در ورای دوگانگی هستی ایستاده است. او که خود را از فساد و پرهیزگاری رهانیده است، یوگی است و به این عمل یوگا گفته می‌شود. (61: ص 50)

سیما میرحسینی

* در کلاس‌هایم همواره گفتار بزرگان یوگا و متون کهن را مد نظر داشته و سعی کرده‌‏ام تا به جوهر و اصل یوگا که دستیابی به حقیقت وجود و خود واقعی است و نه صرفاً حرکات ورزشی، بپردازم (64: ص10)

* هدف از تمرینات یوگا دستیابی به جنبه‌‏ای از وجود است که تمام زندگی و هستی و قدرت و توانایی و سرنوشت ما از آن نشات می‌گیرد. (64: ص10)

نرگس شاکری

* هیچ دینی کامل نیست، ولی یوگا کامل است. (65: ص11)

* سعی کنید علاوه بر تمرینات بدنی، تمام مفاهیم نظری یوگا را هم بیاموزید. (65: ص11)

شهناز عرفانی

* یوگا یعنی وصل شدن به خداوند متعال؛ یوگا یعنی آگاهی روحانی؛ یوگا یعنی نگه داشتن تماس با خداوند؛ یوگا یعنی خودشناسی که منجر به خداشناسی می‌‏شود. (68: ص 26-27)

احمد کسب خواه

* آموزه‏‌های یوگا با امر مقدس مراقبه فرصتِ یافتنِ من واقعی را فراهم می‏‌کند. (70: ص23)

سوسن زند

* یوگا در آسانا خلاصه نمی‌‏شود و صرفاً کسی که بدن نرم و منعطفی دارد، بدون خودشناسی که از طریق تمرین‌های شخصی و منظم صورت می‌گیرد، نمی‏‌تواند در این ورطه حضور پیدا کند. باید «خود» گمشده را پیدا کرد. راهی که از طریق عرفان (شناخت خدا، جهان، انسان) می‌شود به آن رسید. (77: ص41)

سوسن دستوری

* در یوگا یاد گرفتم خودم را بهتر بشناسم و از طریق یوگا گرد و غبار درونم را بزدایم تا خود گمشده‌‏ام را پیدا کنم و از این خودشناسی به خداشناسی برسم. یاد گرفتم همۀ کارهایم از سر عشق خالص و ناب انجام شود و همیشه لبخند بر لب داشته باشم و همین امر بود که در هند نامم را سوسميتا (لبخند خوشایند الهی) نهادند. (81: ص31)

حسین الماسیان

* بدون اغراق یوگا مرا با عرفان خاصی آشنا کرد که سرلوحه آن تمرکز فکر بر ذات متعال است. (91: ص41) یوگا، راه‌‏های عملی تفکر بر ذات متعال را به ما پیشنهاد می‌دهد تا در مرحله (سامادهی) وحدت و یکپارچگی با نفس کیهانی و اتصال با حوزه واحد میسر گردد و به تعبیر عرفان اسلامی (فناء فی الله) در لحظاتی که شخصیت سالک در هویت متعال مستهلک و مندک {ویران} گردد. (92: ص48)

سید جلال الدین موسوی نسب

* هرکس یوگا را ورزش بداند کوته‌نظر است. یوگا سیستم علمی-عملی خودشناسی است. (34: ص13)

بارها گفته‌‏ام و باز هم می‏‌گویم یوگا هنر زیستن است. یوگا علم خودشناسی است. خودشناس، خداشناس می‌شود. از این رو مقامی بالا دارد. …در حال حاضر باید مقام رفیع یوگا شناخته شود و جاهای آن در فرهنگ عمومی معین گردد. (35: ص8)

سهیلا موحدی

* بعدها دریافتم که یوگا معرفتی است کهن، جامع و دقیق از تأثیرات متقابل جسم و ذهن و روح آدمی در یکدیگر. این علم اعتقاد دارد ایمان و اعتقاد به آگاهی گسترده در جهان که در تمام کائنات به صورت گوناگون ظاهر می‌شود. (62: ص26)

* در سلام بر خورشید رازهای بسیاری نهفته است. (62: ص28)

* کسانی که این مرحله را طی کنند، به مرور به جایگاه والاتری می‌‏رسند که با طبیعت ذاتی خود و ذات خداوندی یکی می‏‌شوند، …این مرحله بالاترین و آخرین نقطه یوگا است که در زبان سانسکریت به آن سامادهی می‌گویند. (63: ص9)

* بزرگانی همچون سوامی شیواناندا، کریشنام آچاریا، رامانا ماهاریشی، راما کریشنا و… از یوگا به عنوان وسیله‌‏ای برای شناخت ذات خداوندی و خدمت کردن به همنوع استفاده کرده‌‏اند و افرادی چون من از یوگا به عنوان ابزاری برای رسیدن به سلامتی و رسیدن به آرامش و البته پی بردن به عظمت خداوند. (63: ص11)

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=4595
  • 1270 بازدید

ثبت دیدگاه

  1. یوگا همانا گفتار نیک کردار نیک وپندار است که درعلم والایی به نام یوگا تعریف شده ونمایان میگردد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.