22
حجه الاسلام مظاهری سیف پاسخ می گوید

بررسی وضعیت سه گانه پاسخ به نیازهای معنوی

  • کد خبر : 5577
  • 12 خرداد 1399 - 9:34
بررسی وضعیت سه گانه پاسخ به نیازهای معنوی
در مقام پاسخگویی به نیازهای معنوی سه اتفاق ممکن است بیفتد، وضعیت اول پاسخگویی معتدل، معقول و منطقی است. وضعیت دیگر، حالت افراط و سومین وضعیت حالت تفریط در پاسخ به این نیاز‌ها است.

به گزارش بهداشت معنوی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری سیف، مدیر مؤسسه بهداشت معنوی، در برنامه روبه‌راه رادیو معارف به بررسی چگونگی پاسخ به نیازهای معنوی پرداخت.

وی در بخشی از این برنامه گفت: در مقام پاسخگویی به نیازهای معنوی سه اتفاق ممکن است بیفتد، وضعیت اول پاسخگویی معتدل، معقول و منطقی است. وضعیت دیگر، حالت افراط و سومین وضعیت حالت تفریط در پاسخ به این نیاز‌ها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مظاهری سیف ادامه داد: در حالت معتدل، نیاز معنوی به صورت یک حقیقت درونی و باطنی در ما پدید می‌آید و ما برای پاسخ به این نیاز و رسیدن به حقایق معنوی نیاز به یک سری مدل‌های رفتاری، عملیات و برنامه‌ریزی ویژه‌ داریم که به آن مراقبت معنوی یا مفاهیمی شبیه این داریم. اینجا مدل‌های مختلفی ممکن است ارائه شود، خلوت با خدا، نماز،‌ رکوع، سجود و… که نیازهای معنوی ما را برطرف می‌کند.

وی اظهار داشت: حالت دیگر حالت افراط است،‌ برخی افراد مناسک دینی را کافی ندانسته و برای رسیدن به حقیقت و معنویت دنبال راه‌های عجیب و غریب می‌گردند، اینجا است که یک سری افراط‌گری‌ها به وجود می‌آید،‌ مدعیان به میدان می‌آیند، ذکرها و دستورالعمل‌های عجیب و غریب،‌ ابداع عددهای مختلف برای اذکار و …

مدیر مؤسسه بهداشت معنوی ادامه داد: حالت دیگر حالت تفریط است، یعنی ممکن است فرد حرف‌های معنوی هم بزند ولی اولیات را رعایت نمی‌کند و می‌گوید دلت پاک باشد، باطنت را دریاب، خودت را دریاب و معتقد به جهنم و … نیست و برخی از حقایق را به خاطر بخشی دیگر انکار می‌کند.

شایان‌ذکر است، برنامه «روبه‌راه» به همت گروه فرهنگ و جامعه طراحی و تولید می‌شود که تهیه‌کنندگی این برنامه را محمدحسن جلالی، سردبیری آن را منصوره رضوانی اصل و اجرای آن را رضا هدایت فر بر عهده دارد.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=5577
  • 504 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.