18

دیدار هیئت مدیره موسسه بهداشت معنوی با آیت الله سیفی مازندارنی

  • کد خبر : 287
  • 30 آذر 1396 - 16:40
دیدار هیئت مدیره موسسه بهداشت معنوی با آیت الله سیفی مازندارنی

به گزارش جمن نیوز، هیئت مدیره موسسه علمی فرهنگی بهداشت معنوی با حضرت آیت الله سیفی مازندرانی دیدار کردند. در این دیدار حجت الاسلام مظاهری سیف به ضرورت پرداختن فقها به مباحث معنوی و فقه القلوب اشاره کرد و گفت: معمولا فقها به احکام افعال جوانحی توجه کمتری داشته اند و به طور محدود به […]

به گزارش جمن نیوز، هیئت مدیره موسسه علمی فرهنگی بهداشت معنوی با حضرت آیت الله سیفی مازندرانی دیدار کردند.

در این دیدار حجت الاسلام مظاهری سیف به ضرورت پرداختن فقها به مباحث معنوی و فقه القلوب اشاره کرد و گفت: معمولا فقها به احکام افعال جوانحی توجه کمتری داشته اند و به طور محدود به مباحثی نظیر نیت در کتاب صلات یا موضوع تفکر در تعقیبات نماز و یا بحث شرک و ایمان در کتاب طهارت پرداخته اند.

آیت الله سیفی مازندرانی نیز با تأکید بر ضرورت پرداختن فقها به مسائل معنوی و اخلاقی به صورت فقیهانه تأکید کردند: فقه تا کنون به اندازه کافی به این مسائل نپرداخته است ولی در منابع دینی ظرفیت های فراوانی وجود دارد.

ایشان با اشاره به مباحثی نظیر شرک و سوءظن، توضیح دادند: این ها از افعال قلبی و جوانحی است که فقها به آن اشاره کرده اند اما مسائل فراوان دیگری است که باید به طور فقیهانه مورد تحقیق و تدریس قرار بگیرد و براساس فقه فعال،  این تحولات امکان پذیر خواهد شد.

موسس مرکز فقه فعال گفت: ما برای همین منظور روزهای یک شنبه نهج البلاغه را نه به صورت موعظه بلکه به روش فقهی مورد تحلیل و بررسی قرار می دهیم و اکنون به بحث ایمان رسیده ایم که از موضوعات مهم فقه جوانحی است.استاد سطح خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: ادبیات دینی در قلمرو مسائل معنوی و اخلاقی متفاوت است و اینکه وارد شده که اگر مردم محاسن کلام  ما را بشنوند از ما پیروی می کنند؛ محاسن کلام، به همین آموزه های اخلاقی و معنوی مربوط است.

در مباحث فقهی محاسن کلام نیست و عبارت «محاسن کلامنا» از اشاره به فرازهای فقهی در آیات و روایات منصرف است. اما با همین علوم ادبیات و اصول موجود می توانیم به استنباط فقهی مسائل معنوی دست یابیم و نیاز به تغییر در علم اصول نیست.در پایان مقرر شد که این مباحث در نشست علمی بعدی ادامه پیدا کند.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=287
  • 536 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.