19

تفاوت درویش عرفان نما و عارفان حقیقی

  • کد خبر : 458
  • 29 اسفند 1396 - 9:50
تفاوت درویش عرفان نما و عارفان حقیقی

بعد از غائله دراویش در تهران، عده ای به بهانه نقد دراویش و فرقه های تصوف، در اثر بی‌دقتی، دامنه این انتقادات را به ساحت عرفان ناب اسلامی نیز کشیده اند. یکی از نقدهایی که به فرق تصوف و برخی دراویش وارد می شود که به حق نیز هست، اعتقادات غلط این فرقه ها در […]

بعد از غائله دراویش در تهران، عده ای به بهانه نقد دراویش و فرقه های تصوف، در اثر بی‌دقتی، دامنه این انتقادات را به ساحت عرفان ناب اسلامی نیز کشیده اند.

یکی از نقدهایی که به فرق تصوف و برخی دراویش وارد می شود که به حق نیز هست، اعتقادات غلط این فرقه ها در موضوع«نسبت شریعت، طریقت و حقیقت» است.

در فرقه‌های صوفیه بعضا گفته می شود که فرد پس از طی مراحلی از سیروسلوک، چون به حقیقت رسیده، دیگر لازم نیست به ظواهر دستورات شرعی مقید باشد. منتهی این مساله در عرفان اسلامی به گونه ای دیگر بوده و عرفای حقیقی مسلمان، شریعت و طریقت و حقیقت را  منطبق بر یکدیگر می‌دانند. در دیدگاه این بزرگان یک فرد هرچقدر هم که در مراتب سیر و سلوک به مقامات عالی دست پیدا کرده باشد، حق ندارد از ظواهر شرعی دست کشیده و به احکام اسلامی ملتزم نباشد.

قسمتی از بیانات استاد سید یدالله یزدان پناه (از اساتید برجسته فلسفه و عرفان اسلامی در حوزه علمیه قم)در رابطه با تفاوت نگاه  دراویش عارف نما و  عارفان حقیقی در این موضوع را در ویدئوی زیر مشاهده فرمایید.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=458
  • 459 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.