19
مرثیه خیانت به دین با استفاده از نام امیرالمومنین علیه‌السلام

جمعیت خیریه امام علی (ع) از آغاز تا انحلال

  • کد خبر : 6895
  • 18 فروردین 1400 - 14:45
جمعیت خیریه امام علی (ع) از آغاز تا انحلال
شارمین میمندی‏نژاد مؤسس جمعیت امام علی(ع)، متولد 1350 تهران، و فرزند محمدحسین میمندی‌نژاد می‌باشد. شارمین در سال 1370 در رشته هنرهای نمایشی دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. او در رشته ادبیات نمایشی در مقطع فوق‌لیسانس همان دانشگاه ادامه تحصیل داد و در سال 1377 فارغ‌التحصیل شد.

به گزارش خبرگزاری بهداشت معنوی، سرانجام موضوع انحلال جمعیت خیریه امام علی (ع) پس از مراحل مختلف، توسط شورای‌عالی ملّی متشکّل از نمایندگان هشت دستگاه اجرایی و یک نماینده از شورای‌عالی استان‌ها به‌عنوان عضو ناظر و چهار نماینده منتخب تشکّل‌های ملّی، به مرحله درخواست انحلال رسید. در اسفندماه 1399 به دلیل عدم تمکین این جمعیت به تذکرات شفاهی و کتبی و عدم اقدام به اصلاح خود و انحراف از اساسنامه و شفاف نبودن امور مالی، شورای ملّی توسعه و حمایت از تشکّل‌های مردم‌نهاد تصمیم به انحلال این جمعیت گرفت. پیش از این نیز در تیرماه 1399، سه تن از اعضای اصلی جمعیت امام علی(ع) به نام ‏های شارمین میمندی‌نژاد، مؤسس جمعیت، مرتضی کی‌منش، مسئول رسانه‌ای و کتایون افرازه، بازرس علی‌البدل جمعیت به دلیل توهین به مقدسات و ترویج تفکرات انحرافی ضد دینی، همکاری با رسانه‌های معاند بیگانه و ترویج ابتذال درون‌گروهی بازداشت شده بودند. در این نوشتار به معرفی این گروه و فعالیت‏های آن می‌پردازیم.

شارمین میمندی‏نژاد مؤسس جمعیت امام علی(ع)، متولد 1350 تهران، و فرزند محمدحسین میمندی‌نژاد می‌باشد. شارمین در سال 1370 در رشته هنرهای نمایشی دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. او در رشته ادبیات نمایشی در مقطع فوق‌لیسانس همان دانشگاه ادامه تحصیل داد و در سال 1377 فارغ‌التحصیل شد.

شارمین اولین فعالیت جدی خود در نویسندگی و کارگردانی را با نمایش مهرگیاه آغاز کرد که موردتوجه منتقدان قرار گرفت. این نمایش به مدت ۴۵ روز در تالار چهارسوی تئاتر شهر بر روی صحنه رفت.

وی از سال 1375، دوره ‏ها و کلاس‌هایی تحت عنوان «رهیافتی به درون» را در برخی دانشگاه‌های مطرح آغاز کرد و در 1378، جمعیت دانشجویی امام علی را با کمک شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها تأسیس کرد. این جمعیت خود را این‌گونه معرفی می‌کند:

جمعیت امام علی(ع) دارای شماره ثبت ۱۹۰۶۱ و مجوز فعالیت از وزارت کشور می‌باشد. همچنین این سازمان مردم‌نهاد از سال ۲۰۱۰ دارای مقام مشورتی در شورای امور اجتماعی – اقتصادی سازمان ملل متحد است. جامعه هدف خدمات امدادی جمعیت را کودکان و زنان آسیب‌دیده یا در معرض آسیب که اغلب ساکن محله‌های حاشیه و معضل خیز هستند، تشکیل می دهند. تمام اعضای جمعیت امام علی به‌صورت داوطلبانه و رایگان فعالیت می‏کنند و کلیه هزینه ‏ها و برنامه ‏های جمعیت از محل  کمک‏های مردمی تامین می‌شود.

انحراف در رهیافتی به درون

فعالیت جدی شارمین میمندی‌نژاد در زمینۀ ترویج معنویت‏های کاذب و یکی از نقاط مشکوک در زندگی او، آن است که وی از سال 1375 در حالی که 25 سال بیشتر نداشت، دوره‏ها و کلاس‌هایی تحت عنوان «رهیافتی به درون» را در برخی دانشگاه‌های مطرح از جمله دانشگاه صنعتی شریف و … آغاز می‌کند که نشانگر روابط و نفوذ بالای وی می‏باشد؛ نفوذی که شاید میراثی است که از پدرش برای وی باقی مانده است. (پیرامون پدر وی در ادامه مطالبی خواهد آمد.) این کلاس‌ها پایه و اساسی شد برای شکل‌گیری «جمعیت امام علی(ع)» توسط شاگردان نخستین دورۀ آن، و به‏وجود آمدن بسیاری طرح‌ها و حرکت‌های اجتماعی که اعضای این جمعیت آغازگر آن بودند.

به گفتۀ یکی از اعضای این جمعیت، «رهیافت یعنی یافتن یک راه؛ و رهیافتی به درون، یافتن یک راه به درون جهان انسان بودن خویش.»

میمندی نژاد در این کلاس‌ها که به‌صورت ترمیک برگزار می‌کرد، به مباحثی همچون موارد زیر می‏پرداخت:

ناخودآگاه فردی و جمعی، روش‌های درمانی NLP (Neural Linguistic Planning) کیهان‌شناسی: اصل و مبدأ جهان از نظر علم و دین؛ مدیتیشن؛ تی ام؛ ریلکسیشن (تن ‏آرامی)؛ یوگا؛ تاریخ ادیان، تاریخ تمدن بشری، فیزیک (کوانتوم، جهان هولوگرافیک، جهان‌های موازی و…)؛ روند زیست‌شناختی تکامل انسان و طبیعت؛ اسطوره‌شناسی؛ زبان‌شناسی؛ فیزیولوژی مغز انسان؛ خودشناسی و فلسفه زندگی بشری؛ مباحث اساسی روان‌شناسی و روانکاوی (نظریات فروید، یونگ، اریکسون، فروم، برن و…)؛ نحوۀ ارتباط مؤثر و فعالیت مددکاری با کودکان آسیب‌دیده در محله‌های غربت؛ جامعه‌شناسی (با رویکرد بررسی فرهنگ حاشیه‌نشینی و مفاهیم فرهنگ غربت، واکاوی آیین‌ها و مناسک دینی و ملّی با رویکرد اجتماعی)؛ وظیفه انسان در برابر جامعه خویش؛ تطبیق ادیان و بررسی کتب آسمانی، آگاهی و مراحل سیر تکامل آن (آگاهی شکمی و تناسلی، خوردن و خورده نشدن و…)، شکار و شکارگری، خدای پدر، بررسی اقوام مختلف و ادیان آنها (مادها، اینکاها، آشوری‌ها، اقوام ساکن بین‌النهرین و….)، شخصیت‏شناسی، فراروان‌شناسی، نظریات فیزیک در خصوص چیستی جهان، خودشناسی، مباحث پزشکی کهن (طب چینی، هندی، آیورودا و…) هیپنوتیزم و خودهیپنوتیزم و در نهایت دگرخواهی و…

بخشی از مباحث فوق، آموزه‌هایی است که در معنویت های نوپدید مطرح می‌شود. نمونه‌هایی از نمود خارجی این آموزش‌ها را در بیانیۀ طرح کوچه گردان عاشق در شب قدر سال 1395 می‌توان یافت. مثلاً در بند شماره دو این بیانیه آمده است:

پیمان می‌بندیم که به اصل طلایی همۀ ادیان پایبند باشیم و هر آنچه که بر خود نمی‌پسندیم، بر دیگری نیز نپسندیم.

این اصل در آموزه های اسلام نیز وجود دارد و مورد تاکید است و در نگاهی گزاره‏ای کاملاً مقبول است، ولی امروزه توسط بسیاری از جریان‌های معنویت ‏خواهِ هماهنگ با نظام سلطه، به شیوۀ ناصحیحی تفسیر می‏شود و نوعی تقلیل‏ گرایی در امر دینداری صورت می پذیرد. در سایر بندها نیز با کمرنگ کردن ارزش‌های والای دین اسلام، تنها به مفاهیمی همچون عشق، حقیقت، انسانیت و … اشاره می‌شود.

بعد از چند دوره کوتاه از این کلاس‌ها، شارمین گروهی را گرد هم آورد و لابراتوار روحانی را در بیمارستان کودکان علی‌اصغر(ع) به راه انداخت. این گروه روش‌های شفابخشی مختلفی را برای کمک به درمان کودکان سرطانی، موازی با درمان‌های متداول انجام می‌دادند. در حدود سال 1375 دوره‌ای را نیز با عنوان تئاتر درمانی در دانشگاه الزهرا برگزار کرد.

در مورد تخلفات و انحرافات این گروه، زهرا عابدینی معاون سازمان امور اجتماعی کشور تصریح کرد: عمدۀ کلاس‌های دینی و مذهبی این جمعیت گاهی تحت عنوان رهیافتی به درون توسط رئیس هیئت‌امنای این جمعیت؛ یعنی آقای شارمین میمندی‌نژاد برگزار می‌شده است. این کلاس‏ها عموماً در ضدیت با ارزش‌های اسلامی و دینی و برخلاف موضوع اساسنامه جمعیت مبتنی بر ترویج سیره امام علی (ع) و اهل‌بیت بوده است که اسناد این تخلفات به طور واضح و شفاف موجود است و همه این‌ها را به‌صورت مکتوب و فیلم و کلیپ در اختیار مراجع قضایی قرار داده‌ایم.

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان امور اجتماعی کشور می‏افزاید: «در کلاس‌های رهیافتی به درون که عموماً با حضور جوانان تشکیل می‌شده، ارزش‌های دینی به طور مستقیم مورد هدف واقع شده و همچنین تمسخر و اهانت جدی به اهل‌بیت و مقدسات و مناسک و اسطوره‌های ملّی و مراجع عظام صورت‌گرفته است. آقای شارمین میمندی‌نژاد صحبت‌هایی داشته‌اند که مدارک آن‌ها موجود است.»

به گزارش مرکز پژوهش‏های کیهان، شارمین میمندی‌نژاد بی‌هیچ واهمه‌ای حدیث جعل می‌کند؛ بدون کمترین سواد و مطالعات رجالی و کلامی و حدیثی، دست در احادیث اهل‌بیت علیهم‏السلام می‌برد و پس از آن می‌گوید: «…می‌دانی، کاری ندارد، کل حدیث که تکان نخورده، یک کلمه جابه‌جا شده که به کسی هم برنمی‌خورد. […] حال حدیث قدسی ساختیم و به امام بستیم، باشد. ایراد ندارد!» او بدون معلومات حوزوی و صرفاً با مدرک کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی یکی دیگر از احادیث ائمه (ع) را نقد می‌کند و می‌نویسد: «حدیث در معنی و مفهوم لنگ می‌زند و نه به درد جامعه‌شناسی می‌خورد و نه عقل را خوش می‌آید و نه فطرت را.»

دست‌درازی او به کلام ائمه (ع) محدود نمی‌شود و به سراغ تاریخ اسلام می‌رود و شهادت حضرت زهرا(س) و اتفاقاتی که منجر به شهادت آن بانوی بزرگوار می‌‌شود را به‌کلی انکار کرده و درباره این وقایع می‌نویسد: «… این داستان‌های مهمل که نه به عقل جور درمی‌آید و نه برازنده مولاست و من نمی‌دانم کدام شیخ مریض بافته و اینها هم همان را نشخوار می‌کنند. آخر این چه مرد و دامادی است که نمی‌تواند حال اینها را بگیرد و از در خانه خود حفاظت کند.»

کار او به جایی می‌رسد که در روز پنجشنبه، 8 فروردین 1387 ضمن تعریف خاطره‌ای ادعای مکاشفه می‌کند و مدعی می‌شود روح امیرالمؤمنین (ع) در کالبدش حلول کرده و در ادامه می‌نویسد: «… از خانه قدیمی، مست بیرون زدم تا به خانه رسیدم؛ قلبم داشت کنده می‌شد و در دهانم می‌آمد. پیش خود گفتم ماهواره را روشن کنم و در کانال‌ها بگردم تا شاید در هیز‌گری بتوانم اندکی جانم را به کثافت بکشم تا او [امیرالمؤمنین (ع)] از قفسه تن و روح من که طاقت وجود او را نداشت، بیرون رود.» او حتی در جلسات عمومی نیز ادعای مشاهده امیرالمؤمنین (ع) را می‌کند و کار را به جایی رسانده که سرِخود مناسک عبادی، وضع و ابداع کرده است!

خدمات اجتماعی

یکی از شگردهای عرفان‌های نوظهور، ترویج آموزه‌ها و مبانی عقیدتی خود در قالب خدمات اجتماعی در جوامع هدف می‌باشد. این ترفند نه‌تنها باعث ایجاد حساسیت در جامعه و دستگاه‌های نظارتی نمی‌شود، بلکه باعث حمایت نهاد حاکمیتی از این جنبش‌ها نیز می‌گردد.

در روزهای پس از سیل لرستان در ابتدای سال 1398، خبرهایی مبنی ‌بر نقش جمعیت امام علی(ع) در انتشار صحنه‌های منفی از نارضایتی مردم از خدمات نظام جمهوری اسلامی در برابر سیل‌زدگان منتشر شد. یکی از فعالان این انجمن با همکاری برخی دیگر از عناصر فعال ضدانقلابی، اقدام به انتشار کلیپی از شهر معمولان در استان لرستان نمودند که این فیلم با فاصله کمی، در صفحه توییتر وزارت خارجه اسرائیل به زبان فارسی بازنشر شد.

رویکرد سیاسی

به گزارش مرکز پژوهش‏های کیهان؛ میمندی‏نژاد در توصیف انقلاب اسلامی مردم ایران می‌نویسد: «این موج نه دین دارد نه آزادگی، جریانی است بیرون‌زده از عقده و کج‌فهمی و خرافه، آمیخته با عوام‌زدگی که سرخوشانه خون می‌خواهد.» این میزان از تزویر و نفاق در میان گردانندگان این تشکیلات بیانگر و نشان‌دهنده عمق فساد و فریبکاری آنان می‏باشد. او حتی هشت سال دفاع مقدس را جنگی «در وهم حسین‌خواهی و یزید‌خواهی» توصیف کرده و با رویکردی تفرقه‌افکنانه خطاب به مردم کردستان می‌نویسد: «کفتاران از ریختن خون شمایان، شهادت تقسیم می‌کردند.» و این‌چنین ایستادگی رزمندگان اسلام در برابر گروه‌های تجزیه‌طلب را وصف می‌کند و لقب کفتار به آنان می‌دهد!

اینها همه گوشه‏ای از عقاید، انحرافات و عملکرد تشکّلی خیّر موسوم به جمعیت امام علی (ع) می‏باشد که از سال 1378 تاکنون در کشور عزیز ایران مشغول فعالیت و ترویج عقاید باطل و غیرواقعی هستند.

محمدحسین میمندی‌نژاد (پدر شارمین) کیست؟

محمدحسین میمندی‌نژاد، متولد کرمان، رئیس پیشین دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و از شخصیت‌های سرشناس دهه‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ و از فعالان سیاسی و عضو انجمن‌های فراماسونری در قبل از انقلاب بوده است. وی کتابی در شرح‌حال رضاشاه پهلوی نوشته و اثر دیگری با موضوع سرگذشت نادرشاه افشار دارد.

کتاب معروف وی، مقررات و قوانین دامپزشکی ایران است که در سال ۱۳۲۹ به چاپ رسید. در مرداد ۱۳۸۸ نام وی در زمرۀ ۱۰۰ استاد دانشگاه تهران در طول ۶۰ سال عمر این دانشگاه ثبت شد.

حدود 60 کتاب از وی منتشر شده است که غیر از آثارش در زمینه دامپزشکی، آثاری با عناوین شبه معنوی همچون موارد زیر وجود دارد:

به‌سوی او (جلد اول) بهمن ۱۳۳۱، رمز تکامل (جلد دوم به‌سوی او) فروردین ۱۳۳۴، شاهکار خلقت (جلد سوم به‌سوی او) دی ۱۳۳۴، شیخ صنعان (نمایشنامه) خرداد ۱۳۳۴.

محمدحسین میمندی‌نژاد پیش از انقلاب اسلامی به نشر افکار ضد دین و التقاطی خود در نشریه رنگین‌کمان می‌پرداخت و آشکارا ضمن توهین به مقدسات و ائمه معصومین(ع)، وقایع تاریخی و مذهبی شیعیان نظیر واقعه غدیر را زیر سؤال می‌برد. اسناد خیانت و وابستگی محمدحسین میمندی‌نژاد، سال 1379 در قالب کتابی با عنوان «مجله رنگین‌کمان نو به روایت اسناد ساواک» توسط مرکز بررسی اسناد تاریخی منتشر شده است. با نگاهی کوتاه و گذرا به این کتاب به افکار او پی خواهیم برد. سرانجام فعالیت‌های محمدحسین با واکنش و خشم توده‌های عظیم مردمی مواجه شد تا جایی که محمدحسین میمندی‌نژاد خودش را با «احمد کسروی» مقایسه کرد و از ترس خشم مردم به ارتشبد فردوست (قائم‌مقام ساواک و رئیس‌دفتر اطلاعات ویژه پهلوی) پناه برد.

متن زیر که در یکی از وبلاگ‌های[1] مریدان شارمین در بارۀ پدرش آمده، قابل‌توجه است:

«گرامی می‌دارم سالروز پرواز مردی بزرگ، مردی که زندگی نکرد تا رسالتش را بر زمین گذارد. مردی که عاشق ایران بود سلام بر انسانی که آزاده زیست سلام بر دکتر محمدحسین میمندی‌نژاد. همیشه برای پدر بزرگوار شارمین میمندی‏نژاد احترام شدیدی قائل می‌شدم و خواهم داشت. خیلی دوست داشتم اطلاعاتی در مورد پدر شارمین داشته باشم.

هروقت که توی خونه قدیمی وارد می‌شدم حضور روح بزرگوار پدر شارمین رو حس می‌کردم همیشه می‌گفتم این‌همه اتفاق‌های بزرگ که هرکدام معجزه‌ای بود برای خودش (روییدن گل یخ، دیدن روی بزرگوار حضرت علی (ع) و…….) تنها از برکت جمعیت نیست توی این خونه باصفا انسان‌هایی بودن که هرکدامشان روشنی خاصی داشتن. مخصوصاً مادر و پدر شارمین برایم مانند دو عزیزی بودن که تمام برکت خونه قدیمی رو از اونها میدونستم. تا اینکه توی ماه رمضان 85 شارمین گفت که روزهای چهارشنبه بعدازظهر توی خونه قدیمی تفسیر قرآن می‏خوان انجام بدن و خواستن از همه‏مون که حضور داشته باشیم.

با شکوه بود بعدازظهرهای چهارشنبه واقعاً دوست داشتم. سوره حمد را به‌خوبی یادم هست که شارمین با چه شوقی برایمان تفسیر می‌کرد. توی جلسه اول شارمین بهمون گفت که پدرش از او خواسته تفسیر قرآن رو انجام بده و شارمین نیز در جواب گفته بود او تا حالا تفسیر نکرده و نمیتونه اما در جواب پدرش گفته بود تو سکوت بکن و همه چیز به تو گفته میشه. شارمین با تمام زیبایی برایمان تفسیر می‌کرد. شارمین بهمون گفت پدرش هفت سال تفسیر قرآن می‌کرد، باز هم با بی‌نظمی‌هایی که ما ایجاد کردیم شارمین رو در مورد کلاس تفسیر دلسرد کردیم.

در طول مدتی که توی جمعیت بودم تا الان توی بین صحبت‌های شارمین اطلاعاتی از پدر بزرگوارش گرفتم ولی خیلی کمه دلم می‏خواست او را به‌خوبی بشناسم. من قلم زیبایی ندارم که در مورد دکتر محمدحسین میمندی‌نژاد چیزی بنویسم. ولی این روز بزرگ و رفتن روح بزرگوارش را به درگاه خدای روشنی گرامی می‌دارم.»

 

[1]. http://moniseh.blogfa.com/post/56

نگارنده: عبدالمجید سراجی زاده

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=6895
  • 622 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.