22
در نشست آینده معنویت و حوزه های علمیه در جهان پسا کرونا مطرح شد

حمیدیه: کرونا جهان آینده را به سوی معنویت گرایی سوق می‌‌دهد

  • کد خبر : 5548
  • 06 خرداد 1399 - 7:36
حمیدیه: کرونا جهان آینده را به سوی معنویت گرایی سوق می‌‌دهد
تأثیر کرونا در دین‌گرایی و دین های سنتی قابل توجه است؛ نه تنها در ایران بلکه در اروپا و شرق آسیا و حتی در خود ایالات متحده تغییراتی در حال شکل گیری است و مسأله دیگر توجه بزرگان دین در سراسر جهان به مسأله علم و پیشنهادات دانشمندان و سازگاری با شرایط زمان و مکان بوده است

به گزارش بهداشت معنوی، به نقل از خبرگزاری رسا، بهزاد حمیدیه عضو هیأت علمی گروه ادیان و عرفان دانشگاه تهران، در نشست علمی مجازی «آینده معنویت و حوزه های علمیه در جهان پسا کرونا» که در خبرگزاری رسا برگزار شد، با بیان این که ما با آینده معنوی در آینده نزدیک مواجه خواهیم بود، اظهار داشت: به صورت کلی فضای دین و قرآن کریم به سمت رفتن باطل و حکومت حق خواهد رفت و مستضعفان وارث زمین خواهند شد.

حمیدیه با اشاره به دومین پیامد مهم کرونا بر وضعیت دین و معنویت در جهان با تأکید بر این که تأثیر کرونا در دین گرایی و دین های سنتی قابل توجه است، گفت: نه تنها در ایران بلکه در اروپا و شرق آسیا و حتی در خود ایالات متحده تغییراتی در حال شکل گیری است و مسأله دیگر توجه بزرگان دین در سراسر جهان به مسأله علم و پیشنهادات دانشمندان و سازگاری با شرایط زمان و مکان بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: حتی هندوها به صورت داوطلبانه گفته اند که به جهت جلوگیری از شیوع بیماری معابد خود را می‌ بندند و به دستورات پزشکی توجه می‌ کنند، در اسلام نیز مراکز مهم عبادی و زیارت گاهی تعطیل شده و مردم به استفاده از سرویس های آنلاین و رسانه ای روی آورده اند.

عضو هیأت علمی گروه ادیان و عرفان دانشگاه تهران عنوان کرد: سومین مسأله، فعالیت و حضور اجتماعی دین گرایان است، از جمله در ایران این مسأله برجسته بود ولی منحصر به ایران و شیعه نیست و در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز کمابیش مراکز دینی و مذهبی اقدام به تهیه ماسک و لوازم بهداشتی و کمک به فقرا کرده اند و یک نوع مشارکت اجتماعی را رقم زده اند. این در حالی است که در دوره معاصر، جهان سکولار، و علم و فعالیت های علمی موجود در آن، دین را از ساحت های اجتماعی جدا کرده بود. الان با این اتفاق باردیگر کارکرد دین در عرصه های اجتماعی ملموس شده است.

حمیدیه افزود: سؤال موجود این است که اساسا آیا تحولاتی که صورت گرفته پایدار و ادامه دار خواهد بود یا زودگذر و موقت است؟ کرونا به عنوان یک رویداد هرچند آثار فراگیر جهانی دارد و مردم دنیا را درگیر کرده است ولی صرفا یک رویداد است. ولی از جهت دیگر باید به کلان روندهای جاری در این دنیا توجه داشته باشیم؛ جهان امروز، یک جهان مصرفی، فرد گرا و اومانیست و همراه با شکاکیت است. پس از فروکش کردن بحران این رویداد، روندهای کلی تر باقی خواهند بود، و حتی چه بسا مصرف گرایی با شدت بیشتر بازگردد و با جهشی در مصرف گرایی مواجه باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: این رویدادها، آرام آرام انسان ها را به سمت یک تحول پیش می‌ برد؛ در اوایل قرن بیستم انسان مغرور که به عقلانیت خودش تکیه داشت و در ادامه مواجه با جنگ جهانی و وقایع زیست محیطی شد و موجب شد تا انسان دچار یک تحولی شده و سعی کند خود را وارد دوران مدرنیته کرده و خود را بازسازی کند. رویداد کرونا نیز دارای آثار بلندمدت خواهد بود ولی این یک تحول آرام است که به سمت بازسازی مجدد پیش خواهد برد.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=5548
  • 351 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.