7

رویگردانی فرهنگستان علوم پزشکی ایران از معنویت اسلامی

  • کد خبر : 408
  • 29 اسفند 1396 - 7:51
رویگردانی فرهنگستان علوم پزشکی ایران از معنویت اسلامی

به گزارش جمن نیوز، دکتر سید علیرضا مرندی در سال 1388 به دستور محمود احمدی نژاد و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست فرهنگستان علوم پزشکی ایران منصوب شد. او از ابتدای فعالیت در این جایگاه تلاش کرد تغییراتی را در ساختار و اساس نامه فرهنگستان علوم پزشکی ایجاد کند. از جمله این […]

به گزارش جمن نیوز، دکتر سید علیرضا مرندی در سال 1388 به دستور محمود احمدی نژاد و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست فرهنگستان علوم پزشکی ایران منصوب شد. او از ابتدای فعالیت در این جایگاه تلاش کرد تغییراتی را در ساختار و اساس نامه فرهنگستان علوم پزشکی ایجاد کند.

از جمله این تغییرات افزودن موضوع سلامت معنوی به مأموریت های فرهنگستان علوم پزشکی و تشکیل گروه سلامت معنوی بود. اعضای این گروه در آذرماه 1392 با رهبری دیدار کردند و درباره نقش سلامت معنوی در علوم پزشکی و خدمات درمانی سخن گفتند. مقام رهبری در بیاناتشان فرمودند: «این کار علمای دین و روحانیون است و بدون کمک آنها نمی توان این بحث را پیش برد

از این رو دکتر مرندی به دیدار علما رفت و بعضی از اساتید و پژوهشگران حوزوی را که در باب معنویت تحقیق می کردند، به گروه سلامت معنوی دعوت کرد. این حرکت در سالهای بعد  به گلایه از پاسخ ندادن حوزه به نیازهای فرهنگستان و نپرداختن به موضوع سلامت معنوی تبدیل شد.

پس از انتصاب حضرت آیت الله اعرافی به مدیریت حوزه های علمیه و دیدار دکتر مرندی با ایشان، انجمن علمی اخلاق حوزه مأموریت پیدا کرد تا به این موضوع رسیدگی کند.انجمن علمی اخلاق حوزه در سال 1395 گروه معنویت را تشکیل داد و کارگروه ویژه ای با نام سلامت معنوی را به کار گرفت. دستاورد های این گروه در کمتر از یک سال به جایی رسید که در سال 1396 و پیش از برگزاری پنجمین همایش سلامت معنوی از فرهنگستان دعوت کرد تا در نشست مشترکی در قم زمینه های همکاری انجمن اخلاق و فرهنگستان علوم پزشکی مشخص شود.

در این نشست پیش نویس تفاهم نامه همکاری آماده شد و انجمن اخلاق متعهد شد تا در قالب مقالات و نشست های علمی مستمر و همکاری علمی در برگزاری همایش پنجم اندیشه دینی و ظرفیت های حوزوی را در باب سلامت معنوی به فرهنگستان علوم پزشکی عرضه نماید.

اما با کمال تعجب و تأسف این تفاهم نامه از سوی فرهنگستان رد شد و مقالات ارائه شده و افراد معرفی شده از سوی انجمن اخلاق از برنامه همایش پنجم کنار گذاشته شدند. پس از این برخورد، حمیدرضا مظاهری سیف عضو هیأت مدیره انجمن اخلاق حوزه و رئیس موسسه بهداشت معنوی که از نیمه سال 1393 به عضویت گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی درآمده بود، از این گروه استعفا داد و در نامه ای به دکتر مرندی نکات قابل تأملی را بیان کرد.

 متن کامل نامه را اینجا بخوانید

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=408
  • 449 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.