16
دوراهی کریسلام و اسلام عامیانه برای استحاله اسلام اصیل

مسیحیت تبشیری و اسلام عامیانه؛ ستیز درونی برای استحالۀ اسلام اصیل

  • کد خبر : 8163
  • 15 آذر 1400 - 22:17
مسیحیت تبشیری و اسلام عامیانه؛ ستیز درونی برای استحالۀ اسلام اصیل
تلاش اسلام عامیانه فرقه‌سازی نیست، بلکه استحالۀ اسلام به‌صورت جزیی است؛ به گونه‌ای که اصلاً تغییر احساس نشود، ولی به‌مرورزمان هویت اسلامی و امت اسلامی را هدف قرار می‌دهد.

بهداشت معنوی؛ ترویج مسیحیت (مسیحیت تبشیری)، ابزاری برای تسلط فکری و معنوی بر سایر ملت‌ها بوده است. مبلغان دینی مسیحی بر اساس بشارت به نجات از طریق ایمان آوردن به عیسی مسیح فعالیت می‌کنند و ازاین‌رو آنها را میسیونر می‌نامند. میسیونر یعنی مبشر و میسیولوژی به معنای تبشیرشناسی است. میسیونری با استفاده از علوم روز تلاش می‌کند بهترین روش تبلیغ را شناسایی کند. میسیولوژی علمی ترکیبی از جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، روان‌شناسی، ارتباطات، مدیریت و … است. میسیولوژی تلاش دارد موانع تبلیغ دین مسیحیت را شناسایی کند و راه‌حل‌های علمی بین‌رشته‌ای معرفی کند.

مسیحیت تبشیری تلاش‌های زیادی برای سلطه بر کشورهای اسلامی انجام داده است. تاریخ مبارزات کشورهای اسلامی با استعمارگران مسیحی شاهد این اتفاقات است. اما این سؤال مطرح است که آیا مسیحیت تبشیری از سلطه بر کشورهای اسلامی منصرف شده است. جواب این سؤال منفی است. باید گفت مسیحیت با شکست استعمار قدیم تغییر استراتژی داده است. در مدل‌های تبشیری موسوم به کریسلام، جنبش درونی، مسلمانان مسیحی و اسلام عامیانه شاهد این تلاش‌های پنهانی برای استحاله اسلام هستیم.

پروژۀ اسلام عامیانه

آزمایش‌های زیادی برای استحاله اسلام انجام شده است. یکی از معروف‌ترین مدل‌ها موسوم به اسلام عامیانه است. وجه‌تسمیه این مدل در مقابل اسلام اصیل است. هدف اسلام عامیانه تغییر مسلمانان به مسیحیت نیست، بلکه هدف، استحالۀ اسلام در طی چند نسل است تا به‌مرورزمان تضعیف شود. برنامه‌نویسی صدساله برای این موضوع از مباحث مهمی است که به‌صورت آکادمیک موردتحقیق و آزمایش قرار گرفته است. مدل‌نویسی برای این مدل‌های استحاله‌گر از اقدامات میسیونرها است که با توجه به زمینه و فرهنگ بومی منطقه موردتحقیق و پژوهش قرار می‌گیرد.

هویت اسلامی و امت اسلامی

یکی از مطالب موردتحقیق در میسیولوژی بحث هویت و امت اسلامی است. امت اسلامی یعنی اجتماعی از مسلمانان که با تمام قدرت از خود و جامعۀ خود دفاع می‌کند. شاکلۀ این اجتماع، هویت اسلامی است که حتی استعمار قدیم و هیچ سلطه‌گری نتوانست آنها را از بین ببرد. میسیونرهای خارجی پس سال‌ها به این نتیجه رسیدند هویت و امت اسلامی از مهم‌ترین موانع غلبه بر اسلام است. در استراتژی جدید، تمام تلاش برای ضربه زدن به چهارچوب‌های هویتی است.

هرمنوتیک در اسلام عامیانه

بازتفسیر مبانی دینی اسلام برای ضربه زدن به چارچوب اصلی هویتی، از مهم‌ترین اقدامات آن‌هاست. به‌عبارت‌دیگر اسلام مثل قلعۀ محکمی با دروازۀ فولادین است. تخریب دروازۀ فولادین این قلعه کمک می‌کند به‌راحتی به اسلام نفوذ شود. مسیحیت تبشیری هدفش استحاله پنهانی در اسلام است تا به‌مرورزمان و طی گذشتن چند نسل مسلمانان پیرو اسلام ضعیف پرورش دهد.

تعیین نقاط قوت اسلام و مدل‌نویسی برای تخریب درونی این نقاط از مهم‌ترین رویکردهای آن‌هاست. هیچ فردی متوجه هدف آخر آنها نیست، به همین خاطر جریان‌های موسوم به روشنفکری به تأویل و بازتفسیر مبانی دینی اسلام می‌پردازند تا زمینۀ ارتباط با مسیحیت تبشیری افراطی شوند. کتاب‌های زیادی برای ترویج اسلام عامیانه توسط میسیولوژیست‌های مسیحی نوشته است.

اسلامی عامیانه؛ اسلامی آمیخته با فرهنگ غیرالهی

یکی از مهم‌ترین شیوه‌ها در استحاله اسلام، مدل زمینه‌مندسازی ایجابی است. استفاده از آیات و روایات برای مصادره به مطلوب و بازتفسیر آیات و روایات مخالف از ترفندهای مدل‌های استحاله‌ای است. با شکست در مدل‌های سنتی، مسیحیت تبشیری برای هجمه به اسلام از رویکرد سلبی شبهه‌گویی، به سمت رویکرد ایجابی تحریف تغییر استراتژی داده است. به‌عنوان‌مثال یک کشیش آلمانی برای تبشیر مسیحیت از قرآن استفاده می‌کند و تلاش دارد با مسامحه در پذیرش قرآن، تفسیر آن را مصادره به مطلوب کند. هدف او استفاده از تفسیر آیات قرآن برای پل زدن به تبشیر انجیل مسیحیت است. این کشیش آلمانی ادعا می‌کند بنا بر آیات قرآن عیسی علیه‌السلام بر روی صلیب کشته شده است و قرآن مؤید انجیل مسیحیت است!

تشابه و تمایز کریسلام و اسلام عامیانه

کریسلام و اسلام عامیانه دو مدل تبشیر هستند. مدل کریسلام تلاش دارد مسیحیت را در بطن اسلام جای دهد و تناقضات الهیاتی آن میان اسلام و مسیحیت را با تفسیری جدید بپوشاند و این دو دین را یکی نشان دهد. اسلام و مسیحیت هویتی متمایز دارند و ترکیب این دو دین منجر به ایجاد فرقۀ شبه‌اسلامی شبه‌مسیحی شده است.

تلاش اسلام عامیانه فرقه‌سازی نیست، بلکه استحالۀ اسلام به‌صورت جزیی است؛ به گونه‌ای که اصلاً تغییر احساس نشود، ولی به‌مرورزمان هویت اسلامی و امت اسلامی را هدف قرار می‌دهد. به‌عنوان‌مثال می‌توان گفت اسلام اصیل نگرشی خاص به هویت اسلامی دارد. بنا بر نظر سنتی علمای شیعه، خواندن کتب تحریف‌شدۀ الهی برای غیرمتخصص حرام است؛ چراکه منجر به انحراف فکری در مسلمانان می‌شود و ممکن است این تفکرات تحریف‌شده با اسلام اصیل نبوی مخلوط شود. در اسلام عامیانه تلاش می‌شود تا راه‌های نفوذی برای تبشیر مسیحیت ایجاد شود. یکی از این راه‌های نفوذ، سبک شمردن احکام الهی در بین مسلمانان است؛ به‌عنوان اینکه این سختگیری‌های دینی مطابق با دنیای مدرن امروز نیست! تا مسیحیت بهتر بتواند بدون هیچ مشکلی ارتباط تبشیری با نسل جوان مسلمان بگیرند. کریسلام و اسلام عامیانه دارای شباهت کلی است، ولی در جزییات با مهم متفاوت است.

می‌توان گفت اسلام دوباره با هجمه ورود «روایات اسرائیلی» روبرو هست، با این تفاوت امروزه «تفاسیر اسرائیلی» مورداستفاده قرار گرفته است. تفسیر مسیحی از قرآن نمونۀ بارز این تفاسیر اسرائیلی است. زمانی روایات‌سازی برای استحاله اسلام انجام می گرفت و در زمان حاضر بازتفسیر برای استحاله، به عنوان رویکرد آنان قرار گرفته است.

نتیجه

مسیحیت تبشیری افراطی هدفی جز استحاله و نابودی اسلام ندارد. در دنیایی که عقل جمعی به همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان رسیده است، میسیولوژیست ها تلاش می‌کنند اسلام را استحاله کنند و اگر هم اسمی از اسلام باقی می‌ماند، رسم آن از بین برود. مدل‌های همچون کریسلام، اسلام عامیانه و مسلمانان مسیحی توسط میسیولوژیست‌های مسیحی طراحی شده و در حال اجراست. اهداف این طرح حذف اسلام در صد سال آینده است. کشیشان با زمینۀ مسلمان این اقدام را نوعی استعمار نو و سلطه‌گری نوین می‌دانند که فقط مسیحیت پوششی برای اهداف سیاسی و اقتصادی است و بحث دین و دیانت نیست!

لینک‌های مرتبط:

تلاش جنبش اینسایدر برای بازتفسیر قرآن

جنبش اینسایدر: تکثیر هویت مسیحی در ادیان

لیبرال سرمایه‌داری علیه انقلاب عرفانی امام خمینی رحمه‌الله‌علیه

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=8163
  • 454 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.