18
عدم نظارت کافی بر موسسات یوگا و معضلات آن

گوشه‌ای از مشکلات دوره‌های آموزش در مؤسسه دانش یوگا

  • کد خبر : 7354
  • 13 خرداد 1400 - 14:38
گوشه‌ای از مشکلات دوره‌های آموزش در مؤسسه دانش یوگا
مسئلهٔ تأسف‌انگیز در رابطه با دورۀ مذکور این است که برجسته‌ترین مؤسسات رسمی کشور، بدون وجود هرگونه قاعده و قانونی، کاملاً مثل مربیان غیرقانونی و بلکه خارج‌نشین عمل می‌کنند و هیچ نظارتی بر برنامه‌های آنها وجود ندارد.

«یوگا آلیانس» یک وب‌سایت آمریکایی است که در قبال دریافت مبالغی مدرک آموزش یوگا اعطا می‌کند. متأسفانه مؤسسات آموزش یوگا در کشور مانند موسسه دانش یوگا که به طور رسمی و زیر نظر وزارت ورزش فعالیت می‌کنند، برای جلب مشتری از روش اعطای مدرک خارجی استفاده می‌کنند.

بهداشت معنوی؛ مؤسسه دانش یوگا که یکی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین مراکز آموزش یوگای کشور است، پستی را منتشر کرده که در آن برگزاری دورۀ آموزش یوگا و اعطای مدرک آلیانس یوگا را به اطلاع عموم رسانده است. براساس اطلاعیه، آموزش دورۀ حرکات مبتدی تا متوسط یوگا با ارائۀ مدرک معتبر از یوگا آلیانس آمریکا برگزار می‌شود.

این دوره توسط مسعود موحدی نائینی، فرزند عبدالحمید موحدی نائینی، مؤسس و مدیر مؤسسه دانش یوگا برگزار می‌شود. مسعود سال‌ها در هند زندگی کرده و اکنون در چین سرگرم برگزاری کلاس یوگاست.

مسعود موحدی تا حدود یک سال قبل فعالیت جدی در زمینۀ آموزش یوگا در کشور نداشت. تنها فعالیت او در سال‌های قبل تمرینات یوگا در خانه بود که در صفحه اینستاگرام دانش یوگا منتشر می‌شد. از سال پیش و با انتشار کتاب دایرةالمعارف وینیاسا آشتانگا یوگا، مسعود موحدی پا به عرصۀ مربیگری یوگا گذاشته است. اولین کار او برگزاری دورۀ مربیگری وینیاسا آشتانگا یوگا بود. این سبک را پاتابی جویس پایه‌گذاری کرده و دورۀ مذکور نیز با اعطای مدرک آلیانس یوگا و با مبلغ 650 دلار برگزار شده است.

مسعود موحدی از خرداد سال گذشته 9 دوره مربیگری سبک وینیاسا آشتانگا یوگا و هاتا یوگا فلو در سطوح مختلف و زیر نظر مؤسسه یوگا آلیانس برگزار نموده است.

دوره‌ای که اکنون در آستانۀ برگزاری است، با عنوان «دوره حرکات مبتدی تا متوسط یوگا» در 15 جلسه و به مبلغ ۲.۵ میلیون تومان اعلام شده است.

مسئلهٔ تأسف‌انگیز در رابطه با دورۀ مذکور این است که برجسته‌ترین مؤسسات رسمی کشور، بدون وجود هرگونه قاعده و قانونی، کاملاً مثل مربیان غیرقانونی و بلکه خارج‌نشین عمل می‌کنند و هیچ نظارتی بر برنامه‌های آنها وجود ندارد.

این‌گونه دوره‌ها مشکلات فراوانی دارند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

1) وضعیت روحی و روانی و سایر صلاحیت‌ها و توانمندی‌ها مربی دوره ارزیابی و تأیید نشده است؛

2) اعطای مدارک از سوی مؤسسات خارجی که اعتبارشان از سوی هیچ مرجع قانونی و داخلی تأیید نشده، صورت می‌گیرد؛

3) دوره تعریف روشنی در وزارت ورزش ندارد و تحقیقات نشان می‌دهد که سبک وینیاسا بسیار آسیب‌زاست.

4) روشن نیست که آیا اساساً این سبک قابل آموزش از طریق فضای مجازی است؟

5) رابطۀ اخلاقی مربی با کارآموزان و نحوۀ نظارت او بر فراگیران نیز با ابهاماتی مواجه است؛

6) مبالغی که بابت این کلاس‌ها دریافت می‌شود، از سوی هیچ نهادی کنترل نمی‌شود.

موارد مذکور بخشی از ابعاد آسیب‌زا و مشکلات دورۀ حرکات مبتدی تا متوسط یوگا در مؤسسه دانش یوگاست.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=7354
  • 533 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.