28
رو به احتضار و محتاج به احیاء

وضعیت شناسی جریان ایلیا میم رام الله (پیمان فتاحی)

  • کد خبر : 5872
  • 13 شهریور 1399 - 19:05
وضعیت شناسی جریان ایلیا میم رام الله (پیمان فتاحی)
فعالیت های این جریان رفته رفته گسترده تر شده و تا اواسط دهه هشتاد ادامه داشت تا اینکه این فعالیت ها در قالب گروهی به نام (جمعیت آل یاسین) تجمیع شده و در زمینه های مختلف فرهنگی اجتماعی ادامه پیدا کرد.

به گزارش بهداشت معنوی، جریان ایلیا میم رام الله به سرکردگی پیمان فتاحی از اواسط دهه 1370 فعالیت خود را آغاز کرد. پیمان فتاحی جوانی کرمانشاهی و بدون سابقه روشن تحصیلاتی و پژوهشی است. وی با پنهان کردن هویت اصلی خود سعی می کرد چهره ای کاریزما از خود ارائه داده و خود را دارای نیروی های خارق العاده معرفی نماید. فعالیت‌های پیمان فتاحی با نام هایی نظیر “استاد ایلیا”، “استاد الیاس” و “استاد میم رام الله” صورت می گرفت.

پیمان فتاحی با برگزاری سخنرانی های عمومی به دنبال ارائه مفاهیمی بود که به نیاز معنوی مردم مربوط می شد و از این طریق به جذب شاگردان و مریدان می پرداخت. مفاهیم و آموزه های پیمان فتاحی در قالب روش هایی که به جهت وجود فضای سیاسی اجتماعی خاص موجود در آن دهه، مورد استقبال فروان بود، ارائه می شد. از جمله آن‌ روش ها می توان به «تفکر خلاق»، «تکنیک های تصمیم گیری و مدیریت»، «تفکر متعالی»، «تکنیک های طلایی ارتباطات» و… اشاره کرد.

البته این موضوعات به عنوان پوسته و لایه ظاهری فعالیت های تشکیلاتی او بوده و صرفا با هدف جذب شاگردان و عادی سازی فعالیت ها صورت می‌گرفته است. اما در جلسات نیمه عمومی و خصوصی مباحثی درحوزه جهان‌بینی و نگاه انسان به هستی و نوع ارتباط انسان با خداوند متعال ارائه می‌شده است. این مباحث به صورت راز آلود و پیچیده در قالب مفاهیمی کلی و غیر قابل درک مطرح می‌شد به نحوی که نیاز به وجود پیمان فتاحی به عنوان دانای کل و استاد مسلط به این مفاهیم در میان شاگردان و مریدان همیشه وجود داشته باشد و بدین وسیله بتواند مریدان را در خدمت خود حفظ کند.

فعالیت های این جریان رفته رفته گسترده تر شده و تا اواسط دهه هشتاد ادامه داشت تا اینکه این فعالیت ها در قالب گروهی به نام (جمعیت آل یاسین) تجمیع شده و در زمینه های مختلف فرهنگی اجتماعی ادامه پیدا کرد. پس از آن به دنبال ممنوعیت فعالیت این فرد در سطح عمومی و پراکنده شدن شاگردان، به دوران افول خود رسید طوری که در سال های اخیر اثر چندانی از سخنان و ادعا های وی جز در موارد نادر، چیزی مشاهده نمی‌گردد .

جریان های شبه معنوی به دلیل عدم توانایی در ارائه معنویت اصیل و مطلوب معمولا بعد از گذشت مدتی توان اداره معنوی زندگی افراد و برقراری آرامش حقیقی را ندارند، به همین دلیل معمولا پس از افول هر جریانی تشکل های معارض جدیدی با هدف گسترش جریان های بدلی برای کنترل جوامع و هدایت انسان ها در مسیر اهداف نامبارک خود شکل می گیرد . به نظر میرسد تنها راه برچیده شدن این جریان ها وعدم ظهور و بروز آنان، ارائه معنویت اصیل دینی به شکلی همه فهم، عملیاتی و با زبان روز باشد.

در حال حاضر جریان رام‌الله بسیار ضعیف شده و می توان گفت برای زنده نمایی خود می کوشد. با توجه به جستجوهای انجام گرفته فعالیت های کنونی جریان ایلیا در فضای مجازی به شرح زیر است:

در پیام رسان توییتر فعالیت قابل توجهی توسط این جریان صورت نمی گیرد. در سال های 2013 تا 2017 صرفا جملات کوتاهی از پیمان فتاحی توسط دوستداران او منتشر شده است که در همان زمان نیز بازخورد قابل ملاحظه‌ای نداشته است. در سه سال اخیر فعالیتی در توئیتر نداشته و توئیتی از آنها انتشار نیافته است. در اینستاگرام فعالیت ها بیشتر بوده و در دو، سه پیجی که به این جریان مربوط می شود، جملات و تصاویری از پیمان فتاحی به اشتراک گذاشته شده است، که البته در اینجا هم کامنت ها و پاسخ ها و لایک ها بسیار ناچیز است.

در فیس بوک چند صفحه با عنوان طرفداران ایلیا رام الله و یا به نام شخصی او (پیمان فتاحی) وجود دارد و پست هایی به اشتراک گذاشته شده که خیلی قدیمی نیست. ولی استقبالی از پیام ها صورت نگرفته و بازخورد قابل توجهی نداشته است. در تلگرام نیز چهار کانال با عنوان نظریات ایلیا رام الله و معرفی ایشان فعال است که فیلم ها و گفته هایی را از فتاحی انتشار می‌دهد که مطالبش بروز است. اعضای این کانال ها بین 500 تا 600 نفر می‌باشند. در سایت های اینترنتی مطالب و اخبار پراکنده ای از این جریان و شخص پیمان فتاحی وجود دارد. در این بین مهمترین و کاملترین سایت با نام “شاگردان خارج از کشور استاد ایلیا” می‌باشد.

در مجموع به نظر می رسد این جریان در حال احتضار است و یا به کما رفته و علائم حیاتی بسیار ضعیفی دارد. در این شرایط افراد معدودی می کوشند این نشانه های حیاتی را تداوم بخشند. این موضوع ممکن است آغازی بر پایان حیات این جریان باشد و یا دوره ای از نهفتگی که پس از این دوباره بازگردد و جنبشی را آغاز کند. به هرحال این جریان قبلا نشان داده که می تواند افرادی را بفریبد و به بازی های فرقه ای سرگرم سازد. بنابراین لازم است که جامعه را نسبت به آن آگاه نگهداریم. زیرا بهترین فرصت برای نوزایی فرقه ها زمانی است که آنها فراموش را می کنیم و از میان رفته می پنداریم.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=5872
  • 1407 بازدید

ثبت دیدگاه

  1. توی این مطلب رو نوشتی یا هیچی نمی دونی یا پول گرفتی که هیچی نفهمی

  2. این جریان از بین نرفت بل آنرا نابود کردند و گر نه شاید امروز جوانان بدان سو می رفتند تا اینکه نظام را به چالش بکشند.

  3. واي بر آنان كه براي جلال خداوند يكتا شريك قائلند . من بيشتر نگران آنانم كه چشم بسته و جاهلانه ديكته مي نويسند ، دعا مي خوانند و حكم مي كنند .

    و خوشا به حال آنان كه تسليمند و خدمتگزار حق

  4. سلام ،
    بنده در یکی از جلسات شبهای قدر استاد ایلیا به صورت کاملا اتفاقی و بدون کوچکترین شناخت قبلی و بدون حتی دانستن نام ایشان شرکت کردم.
    فقط میتوانم بگویم که زندگی و شناختم متحول گردید.
    کلام ایشان این بود، نیست خدایی جز الله

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.