15
خودکشی، الکل و روابط نامشروع؛ رهاورد یک برزیلی برای مردم ایران

پائولو کوئلیو و دردسرهای نشر آثارش در ایران

  • کد خبر : 1237
  • 30 مهر 1397 - 13:24
پائولو کوئلیو و دردسرهای نشر آثارش در ایران
رمان «والکیری‌ها» که اولین بار در سال 1376 با نام «دیدار با فرشتگان» منتشر شده بود و تاکنون ده‌ها بار تجدید چاپ شده هنوز در حال انتشار است.

بهداشت معنوی؛ پائولو کوئلیو در وبلاگ خود ابراز تعجب می‌کند که پس از ۱۲ سال انتشار و فروش «شش میلیون جلد» از کتاب‌هایش در ایران، اکنون چنین تصمیم «خودسرانه‌ای» گرفته شده‌است.

در پی انتشار این خبر، وزارت فرهنگ برزیل این اقدام را محکوم کرد و به نوشته «والور اکونومیکو» روزنامه برزیلی، رئیس‌جمهور برزیل از وزیر امور خارجه خود خواست که دلیل این ممنوعیت را پیگیری کند.

13 ژانویه، روزنامه والور اکونومیکو نوشت که مسئولان سفارت ایران در برزیل به مقامات برزیلی خبر داده‌اند که «این ممنوعیت مربوط به ناشر آثار پائولو کوئلیو است و نه علیه آثار او.»

سایت بی‌بی‌سی فارسی در 14 ژانویه 2011 (24 دی 1389) به نقل از مجله اپوکا نوشت:

پس از یک هفته فشار بین‌المللی، سفارت ایران با انتشار یادداشتی، ممنوعیت آثار پائولو کوئلیو در ایران را تکذیب کرد.

مجله برزیلی اپوکا جمعه 14 ژانویه تصویر نامه‌ای را منتشر کرد، که سفارت ایران در برزیل نوشته است:

«براساس اطلاعات واصله از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبر منع انتشار و پخش آثار پائولو کوئلیو عجیب، مغرضانه و نادرست است. کتاب‌های این نویسنده، امروز در تیراژ وسیع در ایران منتشر می‌شود و در کتابفروشی‌ها در دسترس است.»

در یادداشت سفارت ایران در برزیل، آرش حجازی «متهم به قتل ندا آقا سلطان» دانسته شده و از او به عنوان «مظنون فراری و تحت تعقیب» یاد شده است. در اغتشاشات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 و پس از کشته شدن «ندا آقا‌سلطان» آرش حجازی که به طور مشکوکی در فیلم‌های مربوط به صحنه قتل دیده می‌شود، از ایران گریخت و تحت پیگیرد قانونی قرار گرفت و پس از آن مجوز انتشارات کاروان لغو شد.

پائولو کوئلیو که آرش حجازی را مترجم رسمی آثار خود و انتشارات کاروان را ناشر رسمی خود در ایران می‌داند، در وبسایت رسمی‌اش، با انتشار تصویر نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به آرش حجازی، از تعطیل شدن موسسه «انتشارات کاروان» ابراز تاسف کرد.

در این نامه که به تاریخ 27 بهمن 1388 از سوی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه وزارت ارشاد نوشته شده، آمده است: «پرونده موسسه فرهنگی هنری کاروان در جلسه مورخ 88/11/20 هیئت رسیدگی، مطرح شد و پس از بررسی مستندات و شواهد موجود، مجوز آن به دلیل عدم تایید صلاحیت اعضای موسس و فعالیت های صورت پذیرفته، از سوی اداره کل حراست وزارت ارشاد لغو شد.»

 انفعال فرهنگی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی

محمد حسینی وزیر ارشاد وقت درباره‌ اظهارنظر پائولو کوئلیو در وب‌سایتش مبنی بر این‌که آثارش در ایران ممنوع‌الانتشار شده‌اند، اظهار کرد: «هم‌اکنون آثار این نویسنده در کتاب‌فروشی‌های ایران در دسترس عموم قرار دارد.»

او گفت: «فردی به نام آرش حجازی که جزو معاندین و ضدانقلاب‌هاست، ناشر آثار این نویسنده بوده و به طور طبیعی، فعالیت انتشاراتی که داشته، متوقف شده است.»

وزیر ارشاد در ادامه افزود: «آرش حجازی سعی کرده یک فضاسازی ایجاد کند و به گونه‌ای بر روابط ما با برزیل -که در سطح خوبی قرار دارد- تأثیر بد بگذارد.»

این مواضع ناآگاهانه و سیاسی مسئولان فرهنگی سبب شد که آثار پائولو کوئلیو بدون تجدید نظر همچنان در کشور منتشر شود. آثاری که استفاده از مواد مخدر، شرب مشروبات الکلی، خودکشی و روابط نامشروع را ترویج می‌نماید.

کتاب هیپی (Hippie) که در سال 2018 منتشر شده، توسط چندین ناشر در ایران ترجمه و منتشر شده است. (نشر اسلیم رویان، تبریز1397 و بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه، تهران 1397)

همچنین کتاب «ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد» که تاکنون ده‌ها بار تجدید چاپ شده و شرح حال یک خانم روانی است که قصد خودکشی دارد و در تیمارستان بستری می‌شود و رفتارهای ناهنجار جنسی انجام می‌دهد، توسط انتشارات نوروزی (1396) در گرگان، نشر آتیسا (1396) و نشر فروزان (1396) و انتشارات چکامه چاوشی (1397) در تهران تجدید چاپ شده است.

رمان «والکیری‌ها» که اولین بار در سال 1376 با نام «دیدار با فرشتگان» منتشر شده بود و تاکنون ده‌ها بار تجدید چاپ شده هنوز در حال انتشار است.  (نشر تیسا، ‏‫۱۳۹۷ و نشر ثالث‏‫، ۱۳۹۶) این کتاب زندگی زنی است که از مادر بودن خسته شده و فرزندانش را رها می‌کند، تا با یک گروه از زنان همجنس‌باز و موتورسوار همراه شود و به زندگی خیابانی با آن‌ها می‌پردازد.

‏در حال حاضر به نظر می‌رسد که انتشارات آتیسا در تهران جای انتشارات کاروان را گرفته است و سایر کتاب‌های پائولو کوئلیو را نیز مجددا به چاپ رسانده است. (موهبت برتر، 1396؛ مکتوب، 1396؛ ساحره پورتوبلو، 1396؛ بریدا، 1396؛ دست نوشته، 1397؛ مثل رود جاری باش، 1397؛ کوه پنجم، 1397)

لینک‌های مرتبط:

موضع‌گیری پائولو کوئلیو علیه مدعی تاج و تخت

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=1237
  • 215 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.