23
با نویسندگی فاطمه مغیثی و به همت انتشارات معنویت‌پژوهی منتشر شد

فراسوی حلقه، بررسی انتقادی عرفان حلقه منتشر شد

  • کد خبر : 5438
  • 21 اردیبهشت 1399 - 3:12
فراسوی حلقه، بررسی انتقادی عرفان حلقه منتشر شد
گفتنی است، عرفان حلقه (کیهانی) جریانی است که با وعده درمانگری، رسیدن به معنویت، پله عشق، ارتباط با روح‌القدس و ... کار خود را بنها  نهاد و با اتصال به شبکه شعور کیهانی، بر ساحت روحی و جسمی افراد اثر گذاشت.

بهداشت معنوی؛ کتاب فراسوی عرفان حلقه شما را به فراسوی چهره‌های ساختگی عرفان کیهانی می‌برد تا ببینید که در پس صورتک پزشک جادوگر و اپوزسیون پرخاشگر، جهانی از تضاد نهفته است.

کتاب «فراسوی حلقه؛ بررسی انتقادی عرفان حلقه (کیهانی)» نوشته «فاطمه مغیثی» از سوی انتشارات «معنویت‌پژوهی» در سال 1398 برای نخستین‌بار منتشر شده است.

در بخشی از پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم:

«پرداختن به بحث عرفان حلقه از جهات متعددی لازم و ضروری است. یکی از این موارد آن است که پایه‌گذار و مؤسس آن فردی به نام «محمدعلی طاهری» است. ایرانی بودن وی موجب نوعی مقبولیت شده و افراد را سریع تر با خود همراه می سازد. دلیل دیگر اهمیت پرداختن به این موضوع، شیوع آن است. البته برخی از کسانی که گرایش به عرفان حلقه داشتند، پس از مدتی روی گردان شدند؛ بنابراین بررسی و علت یابی چنین واکنش هایی حائز اهمیت است.»

همچنین «ادعای جهانی بودن» توسط سردمداران این فرقه اهمیت این مطالعه را دوچندان می‌کند. لکن مهم‌تر از همه اینکه، این جریان نام «عرفان» را برای خود برگزیده است. گوهر عرفان ساحتی پاک و مقدس دارد که ورود به این ساحت، شرایط خاص خود را می‌طلبد. هرچند محمدعلی طاهری، رهبر این فرقه، مدعی است در مبانی و مؤلفه‌های خود، اسلامی۔ ایرانی است، اما باید دید که پایه‌های اعتقادی و بینشی عرفان حلقه این شرایط را دارد؟ بر همین اساس پژوهش پیش رو شکل گرفت.

شایان‌ذکر است: پژوهش حاضر عهده‌دار بررسی توصیفی و تحلیلی اصول بنیادین اعتقادات این فرقه است. قلمرو تحلیل محتوایی عرصه‌های سه‌گانه: توحید، نبوت و معاد را شامل می‌شود. به عبارت دیگر، تحلیل مباحث با نگرش هستی‌شناختی، راهنما شناختی و فرجام شناختی است. در واقع این نوشتار پاسخ به پرسشی همچون «آیا فرقه تاسیس شده توسط محمدعلی طاهری در ساحت اعتقادی دارای روح و مبانی صحیحی است؟» خواهد بود.

کتاب «فراسوی حلقه؛ بررسی انتقادی عرفان حلقه (کیهانی)» شامل شش فصل است: در فصل اول به جهت آشنایی با عرفان حلقه، تاریخچه و کتاب‌شناسی آن بیان می‌گردد. بعد از ارائه آشنایی با عرفان حلقه، در فصل دوم به تعریف مفاهیم کلیدی پرداخته می‌شود. در فصل سوم هستی‌شناسی این فرقه و بررسی آن تبیین می‌شود. در فصل چهارم راهنماشناسی در منظومه فکری این جریان واکاوی خواهد شد و فصل پنجم به مسئله مهم و اساسی فرجام‌شناسی فرقه، نقد و نظرهای وارد بر آن بیان می‌گردد. فصل ششم به پیشنهادها، عوامل گرایش و راهکارهای مواجهه با عرفان حلقه اختصاص‌یافته است؛ و در پایان ضمائمی به‌منظور تکمیل بحث ارائه شده است.

نویسنده کوشیده است در پرتو روح امانت‌داری کلام، با نگاهی عقلانی و آزاداندیشانه، سخنان عرفان حلقه را بشنود و سپس ارزیابی کند. در حقیقت این پژوهش علاوه بر مطالعه اهم کتب، مقالات، جزوات و سایت‌های مرتبط با این فرقه، از رویارویی با طرفداران و کسانی که از آن روی‌گردان شدند، بهره برد. به عبارت دیگر، مطالعات کتابخانه‌ای و مشاهدات عینی در این اثر انضمام یافت و در نهایت بدون جانب‌داری و پیش‌داوری به نقد پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری سیف، مدیر مؤسسه بهداشت معنوی در مقدمه این کتاب نوشته است:

«کتاب فراسوی عرفان حلقه شما را به فراسوی چهره‌های ساختگی آن می‌برد تا ببینید که در پس صورتک پزشک جادوگر و اپوزسیون پرخاشگر، جهانی از تضاد نهفته است. این کتاب چهره واقعی فرقه حلقه را ترسیم می‌کند و موشکافی افکار پریشانی است که امواجی از اضطراب و ناکامی را در ذهن و دل پیروان عرفان حلقه افکنده است.

 گفتنی است، عرفان کیهانی جریانی است که با وعده درمانگری، رسیدن به معنویت، پله عشق، ارتباط با روح‌القدس و … کار خود را بنها  نهاد و با اتصال به شبکه شعور کیهانی، بر ساحت روحی و جسمی افراد اثر گذاشت. نگرش این فرقه به هستی، جهان پیرامون و فرجام انسان اهمیت خاص و نقدهای جدی دارد؛ چرا که این سه مورد، ارکان اصلی باورهای یک جریان فکری _ علّی به شمار می‌رود. حال باید دید در «فراسوی چهره عرفان حلقه» چه می‌گذرد؟

کتاب فراسوی حلقه، بررسی انتقادی عرفان حلقه (کیهانی) را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی معنویت‌پژوهی خریداری کنید.

 

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=5438
  • 586 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.