20
به قلم فاطمه مغیثی

فراسوی حلقه، کتاب سال بانوان

  • کد خبر : 6193
  • 18 آذر 1399 - 10:28
فراسوی حلقه، کتاب سال بانوان
کتاب حاضر علاوه بر مطالعه اهم کتب، جزوات و سایت های مرتبط عرفان حلقه، از رویارویی با طرفداران و کسانی که از آن روی گردان شدند، بهره برد.

بهداشت معنوی؛ کتاب «فراسوی حلقه»، نوشته دکتر فاطمه مغیثی در سال 1398 توسط انتشارات معنویت پژوهی به چاپ رسید و در همایش کتاب سال بانوان سال 99 برگزیده شد. عرفان حلقه (کیهانی) جریانی است که با وعده‏ درمانگری، رسیدن به معنویت، پله عشق، ارتباط با روح القدس و … کار خود را بنا نهاد و با اتصال به شبکه شعور کیهانی، بر ساحت روحی و جسمی افراد اثر گذاشت. نگرش عرفان حلقه به هستی، جهان پیرامون و فرجام انسان اهمیت خاص و نقدهای جدی دارد. چرا که این سه مورد، ارکان اصلی باورهای یک جریان فکری- عملی به شمار می رود.

پرداختن به بحث عرفان حلقه از جهات متعددی لازم و ضروری است. یکی از این موارد، ایرانی بودن پایه‏گذار آن می‏باشد زیرا مؤسس آن فردی به نام «محمد علی طاهری» به شمار می‏رود. همین امر موجب نوعی مقبولیت شده و افراد را سریع‎‏تر با خود همراه می‏سازد. دلیل دیگر اهمیت پرداختن به این موضوع، شیوع آن است. هر روز خبرهایی در مورد گرایش افراد جدیدی به گوش می‏رسد. هرچند شمار کسانی که از عرفان حلقه آسیب دیده و از آن روی گرد‏انده‏اند، نیز رو به فزونی می‏گذارد.

همچنین ادعای «جهانی بودن» توسط سردمداران عرفان حلقه اهمیت این مطالعه را دوچندان می‏کند. لکن مهم‏تر از همه این که عرفان حلقه، در حریم مقدس «عرفان» وارد شده‏است. گوهر «عرفان» ساحتی پاک و مقدس دارد که ورود به این ساحت، شرایط خاص خود را می‏طلبد. هرچند رهبر این جریان در مبانی و مؤلفه‏های خود، مدعی است عرفان حلقه، عرفانی اسلامی- ایرانی می‏باشد، اما باید دید که پایه‏های اعتقادی و بینشی عرفان حلقه این شرایط را دارد؟

فاطمه مغیثی

دکتر فاطمه مغیثی، نویسنده و پژوهشگر حوزه معنویت های نوظهور

در کتاب فراسوی حلقه از دو نوع رویکرد نقد برون دینی و نقد درون دینی به عنوان مکمل یکدیگر استفاده شده است. نقد درون دینی، تعمیق و تفکر بر اساس آیات و روایات است و نقد برون دینی شامل استدلال های عقلانی می شود. در حقیقت بسیاری از نقدهای کتاب، برون دینی به شمار می‏رود و برای تأیید آنها و توضیح بیشتر، از متون دینی اسلامی استمداد شده است.

این پژوهش شامل شش فصل است؛ در فصل اول به جهت آشنایی با عرفان حلقه، تاریخچه و کتاب شناسی آن بیان می گردد. بعد از ارائه آشنایی با عرفان حلقه، در فصل دوم به تعریف مفاهیم کلیدی پرداخته می شود. در فصل سوم هستی شناسی عرفان حلقه و بررسی آن تبیین می شود. در فصل چهارم راهنماشناسی در منظومه فکری این جریان واکاوی خواهد شد و فصل پنجم به مسئله مهم و اساسی فرجام شناسی عرفان حلقه، نقد و نظرهای وارد بر آن بیان می گردد. فصل ششم به پیشنهادها، عوامل گرایش و راهکارهای مواجهه با عرفان حلقه اختصاص یافته است. در پایان ضمائمی به منظور تکمیل بحث ارائه شده است.

این نگاره کوشیده است در پرتو روح امانتداری کلام، با نگاهی عقلانی و آزاداندیشانه، سخنان عرفان حلقه را بشنود و سپس ارزیابی کند. کتاب حاضر علاوه بر مطالعه اهم کتب، جزوات و سایت های مرتبط عرفان حلقه، از رویارویی با طرفداران و کسانی که از آن روی گردان شدند، بهره برد. به عبارت دیگر، مطالعات کتابخانه ای و مشاهدات عینی در کتاب انضمام یافت و در نهایت بدون جانبداری و پیش داوری به نقد پرداخت.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=6193
  • 843 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.