18
استاد دانشگاه امام صادق (ع): مکاتب نوظهور، پیام‌آور مبارزه با دین‌باوری هستند

بیوک علیزاده: عقل گریزی از ویژگی های عرفان های نوظهور است

  • کد خبر : 6385
  • 07 دی 1399 - 21:08
بیوک علیزاده: عقل گریزی از ویژگی های عرفان های نوظهور است

به گزارش بهداشت معنوی به نقل از ادیان نیوز، دکتر بیوک علیزاده استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام گفت: یکی از ویژگی‌های عرفان‌های نوظهور (عرفان کاذب) این است که بلا استثناء، مدعی کنار گذاشتن عقل هستند و می‌گویند هر که می‌خواهد وارد این فرقه‌ها بشود، باید با عقل خداحافظی کند. وی اضافه کرد: آن‌ها مدعی […]

به گزارش بهداشت معنوی به نقل از ادیان نیوز، دکتر بیوک علیزاده استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام گفت: یکی از ویژگی‌های عرفان‌های نوظهور (عرفان کاذب) این است که بلا استثناء، مدعی کنار گذاشتن عقل هستند و می‌گویند هر که می‌خواهد وارد این فرقه‌ها بشود، باید با عقل خداحافظی کند.

وی اضافه کرد: آن‌ها مدعی هستند که عقل مانع کمال بشر است و اگر مردم نمی‌توانند از نیروهای درونی خودشان استفاده کنند، به‌خاطر این است که سراغ عقل رفته‌اند و بعضی از آن‌ها نیز می‌گویند، شبیه این حرف‌ها در خود عرفان‌های اسلامی نیز وجود دارد و غالباً عرفای اسلامی نیز دل خوشی با عقل ندارند.

این استاد دانشگاه افزود: امام خمینی(ره) در سیر انسان، همان‌گونه که معتقدند فرد ابتدا باید به شریعت عمل کند، سپس به ولایت برسد و از طریق درک ولایت حقه به توحید برسد؛ طریق تهذیب جامعه را نیز همین می‌دانند؛ می‌گویند جامعه باید آراسته به احکام اسلامی شود و احکام حکومتی و شریعت اسلام در مقیاس جامعه پیاده شود و مدیریت اجتماعی اصل باشد و از طریق یک مدیریت صحیح، سیر به طرف توحید و مدارج رشد اجتماعی طی شود.

وی گفت: مکاتب و عرفان‌های نوظهور همگی پیام‌آور مبارزه با دین و دین‌باوری و دعوت مردم به کفر و الحاد بوده‌اند و در حقیقت آنان افزون بر آن‌که به گمان خود کاخ دین را تخریب کردند، برای مردم و جهانیان کاخی نو و سرزمینی سرسبز بر اساس پرستش مظاهر مادی بنیان نهاده و به انتظار پیروزی و فتح الفتوح خود نشستند.

دکتر علیزاده ادامه داد: یکی از مشترکات در همه فرقه‌های عرفان‌های نوظهور‌ این است که می‌گویند ما با باور، اعتقاد و عقیده کار نداریم، یعنی می‌گویند شخص، می‌خواهد مسلمان باشد، یا یهودی و یا اصلاً بی‌دین باشد ما فقط مسایل اخلاقی و عرفانی را مطرح می‌کنیم، صرفاً بحث از تقویت روح، تقویت اراده، ‌زنده کردن قوای درونی انسان و یا دور کردن مردم از گناه را مطرح می‌کنند و مدعی هستند که کاری به دین مردم ندارند، اما این فقط یک ادعا است.

وی اظهار کرد: آنچه ما می‌توانیم به‌عنوان عرفان اصیل اسلامی از آن یاد کنیم همان عرفانی است که در اندیشه و رفتار امام(ره) دیده می‌شود، امام راحل(ره) در اندیشه عرفانی خود به درک حقیقت توحید نائل شدند و حقیقت هستی را به حق، منحصر در ذات الهی و مابقی را نمود و ظهور و مظاهر هستی می‌دانستند.

این استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام اظهار کرد: ویژگی دوم عرفان امام خمینی(ره) این است که ایشان معتقد به جریان توحید از طریق خلافت الهی هستند. درک صحیح از مقام خلافت و ولایت حقه، دومین درک باطنی است که ایشان از معارف دینی و معارف اسلامی دارند. برای مثال ایشان در رساله «الخلافه و الولایه» به‌خوبی نسبت بین توحید و ولایت را تبیین می‌کنند.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=6385
  • 676 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.