21
ماهیت حقیقی آساناها در یوگا چیست؟

آسانا در یوگا؛ ورزش یا پرستش!

  • کد خبر : 4630
  • 30 خرداد 1400 - 11:14
آسانا در یوگا؛ ورزش یا پرستش!
او و قومش را یافتم که به جای خدا برای خورشید سجده می‌کنند و شیطان، اعمال [زشتشان] را برای آنان آراسته و در نتیجه آنان را از راه [حق] بازداشته است به این سبب هدایت نمی‌یابند.

بهداشت معنوی؛ وضعیت‌های بدنی یوگا (در زبان هندی آسانا: आसन) که به عنوان ورزش معرفی می‏‌شوند و معمولاً ثابت و بی‌‏تحرک است، به عنوان «پوجا»، یعنی اعمالی برای پرستش خدایان هندویی معرفی شده است.[1] به عنوان مثال، واژۀ سوریاناماسکار (सूर्य नमस्कार)، که یکی از معروف‌ترین آساناها و اولین آسانایی است که در مراکز آموزش یوگا تعلیم داده می‌‏شود، به معنای پرستش الهه خورشید (سوریا: सूर्य) است. این آسانا در زبان فارسی به صورت «سلام بر خورشید» ترجمه شده تا واکنشی را برنیانگیزد.

تأملی در ماهیت این حرکات عبادت‌‏گونه (آسانا) از منظر آیات و روایات اسلامی، کج‏روی‌های اعتقادی یوگا را فاش می‌‏نماید. از باب نمونه توصیه می‏‌شود که سوریاناماسکار هنگام طلوع و غروب خورشید، و در برابر آن انجام شود. خداوند در سوره نمل پرستش خورشید را از جمله خدعه‌های شیطان معرفی می‏‌کند.[2]

وَجَدْتُهَا وَقَوْمَهَا يَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ فَهُمْ لَا يَهْتَدُونَ (نمل 24)

او و قومش را یافتم که به جای خدا برای خورشید سجده می‌کنند و شیطان، اعمال [زشتشان] را برای آنان آراسته و در نتیجه آنان را از راه [حق] بازداشته است به این سبب هدایت نمی‌یابند.

این سرنخ ما را به روایات متعددی می‏‌رساند که در آنها از انجام هرگونه حرکات دال بر کرنش و تعظیم در دو موقع طلوع و غروب آفتاب نهی شده، و علت آن، قرار گرفتن در سیاهی ‏لشگر پرستش‌کنندگان ابلیس بیان شده است.[3] انجام این آیین‏‌ها و عبادت‏‌ها (آسانا) آثاری را در انجام‏‌دهندگان یوگا به جای می‌‏گذارد که با نام «نشانه‌های بیداری کندالینی» از آن یاد می‌‏کنند.

پاولسون در کتاب کندالینی و چاکراها، نمونه‏‌هایی از حالاتی را توصیف می‏‌کند که در اثر انجام آسانا یوگا پدید می‌‏آید:

«سراسیمگی، رفتار نامنظم، احساس شکست عمیق و دشواری در کنار آمدن با زندگی روزمره، یخ کردن‌‏ها و داغ کردن‏‌ها، شواهدی از وجود شخصیت‌‏های چندگانه، تغییر خلق‌‏های شدید، افسردگی یا شادی بیش از حد، دوره‏‌های کسالت یا سرزندگی افراطی، از دست رفتن یا مختل شدن حافظه، ناسازگاری با خویش، با دیگران، با کار یا جهان و به طور کلی تغییرات شدید در وضع ظاهر (شخص ممکن است گاه سال‏‌ها جوان‏تر به نظر آید و اندکی پس از آن 20 سال پیرتر به نظر برسد،) دیدن نورها یا رنگ‏‌ها، شکل‏‌های هندسی، صحنه‏‌هایی از زندگی گذشته یا حوادث آینده.»[4]

این حالات روان‌پریشانه حتی در برخی نوآموزان یوگا با شدت کمتری مشاهده می‌‏شود. مربیان آگاه از اسرار کندالینی، بروز این حالات را با عنوان برون‏‌ریزی‏‌‌‌‌های مشکلات روانی و مقدماتی برای سلوک معنوی و خودشناسی توجیه می‌کنند.

پی‌‏نوشت:

[1] ‏سوامی‌ ساتیاسنگ‌ آناندا ساراسواتی‌، علم‌ عناصر: «تاتواشودهی‌»؛ تمرینات‌ تانتریک‌ برای‌ پاکسازی‌ جسم‌ و روان‌، ترجمه‌ی جلال‌ مبارکه‌ای‌ موسوی‌ نسب‌ (تهران‌: فراروان‌، ۱۳۷۷)، 52.

[2] نمل، 24

[3] کافی، ج6، ص73 و کافی، ج5، ص465

[4]کندالینی‌ و چاکراها، ترجمه‌ی جمشید هاشمی‌ (تهران‌: تجسم‌ خلاق‌، ۱۳۸۶)، 32و33.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=4630
  • 683 بازدید

ثبت دیدگاه

  1. نیت مقدم بر عمل هست ولی ربطی به این موضوع نداره، الان من بیام با نیت ورزش کردن تو رو بگیرم زیر مشت و لگد، مشکلی نداره!؟ نیتم خوبه دیگه…ضمنا عقده ای شمایی که یه نگاه به منابع نکردی. پروفسور پاولسون قطعا بیشتر از شما در مورد کندالینی و بلایی که بر سر یوگاکار بدبخت میاره میدونه

  2. در همون آیات و روایات ک فرمودید، نیت مقدم بر عمل هست. پرستش بدون نیت همون ورزشه.
    متاسفانه نویسنده نه سواد ورزشی داشته ن سواد دینی. بجاش پر بوده از عقده

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.