19
دردسرهای یک ضدعلم برای جامعه ایرانی

اوشو از فضای مجازی تا دنیای حقیقی

  • کد خبر : 5928
  • 01 دی 1399 - 18:00
اوشو از فضای مجازی تا دنیای حقیقی
سخنان اوشو گاه چنان غیرمعقول و ضد فطری می‌شوند که گفته می‌شود برخی مترجمان کتاب‌های اوشو به ناچار، برای آنکه سخنان اوشو در نزد خواننده مقبول‌تر شود، بخش‌هایی از متون کتاب را حذف کرده‌اند.

بهداشت معنوی؛ با توجه به دسترسی راحت به محتواها در فضای مجازی و همچنین شبکه‌ی ارتباطی گسترده و جذابیت های پیام رسان های اجتماعی، این فضا بستر مناسبی برای رشد قارچ گونه‌ی شبه عرفانهاست. خصوصا در ایران، که کم و بیش جلوی تبلیغ علنی آموزه های عرفان‌های کاذب گرفته می‌شود و تبلیغ صریح این آموزه‌ها ممکن است برای مبلغان آن خطراتی داشته باشد، بنابراین فضای بی نام و نشان مجازی بهترین و بی خطر ترین گزینه برای عضوگیری و گسترش عقاید این جریانهاست.

مدتی است که طرفداران عرفان اوشو نیز، به وسیله ی همین فضای مجازی توانسته اند عده‌ی زیادی از انسان‌های نا آگاه را به دام خود بکشانند. برای مثال اگر هشتگ اوشو را در اینستاگرام سرچ کنید با سیل انبوهی از پست ها که تعدادشان به 150 هزار عدد می رسد رو به رو می شوید که خود گواه بر این ماجراست.

همچنین شاید شوک آور باشد اگر بدانید در طی دو سال اخیر دنبال کننده های صفحات طرفدار اوشو در این فضا ده برابر شده‌اند! برای مثال پیجی که زمانی با خوشحالی درباره‌ی رسیدن فالوورهایش به پنج هزار نفر پستی گذاشته بود، اکنون پنجاه و دو هزار نفر دنبال کننده دارد. یا پیجی که زمانی ده هزار نفر دنبال کننده داشت، هماکنون نزدیک به صد هزار نفر دنبال کننده دارد. و تمام این رشد اعجاب انگیز تنها در طی دو سال رخ داده است. البته می توان تصور کرد که این تعداد دنبال کننده واقعی نباشد، ولی باید پذیرفت که در فضای مجازی برای ترویج عرفان های کاذب تلاش زیادی انجام می شود.

با کمی بررسی می توان دریافت که اغلب دنبال کننده‌های این صفحات انسان های کم اطلاعی هستند، که یا در زندگیشان به مشکلی برخورد کرده اند و به لحاظ روانی در شرایط نسبتا سختی می باشند و نیاز به یک نوع حمایت معنوی دارند، یا سودای عرفان و دست یافتن به توانایی های خارق العاده در سر دارند و می خواهند «ره صد ساله را یک شبه بپیمایند».

به جز فعالیت های این پیج ها در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام و… وبسایت های بسیار زیادی نیز در موضوع تبلیغ اوشو فعالیت دارند.

فقط کافی است کمی در این متن ها و پست ها بگردید، تا ببینید افکار پریشان اوشو در باب انکار خدا، تمسخر ادیان، توهین به پیامبران و هرزاندیشی اخلاقی چگونه در فضای مجازی منتشر می شود.

این سخنان اوشو گاه چنان غیر معقول و ضد فطری می شوند که گفته می شود برخی مترجمان کتاب های اوشو به ناچار، برای آنکه سخنان اوشو در نزد خواننده مقبول تر شود، بخش هایی از متون کتاب را حذف کرده اند.

با این پشتوانۀ فعالیت در فضای مجازی که آزادانه و بدون هیچ واکنشی انجام می شود، طبیعی است که بازار ترویج افکار اوشو در فضای حقیقی هم داغ باشد. برای نمونه خانم «س.ع» یکی از افرادی است که علاوه بر فضای مجازی در فضای حقیقی نیز فعالیت می کند. وی آشکارا عضویت خودش را به جریان اوشو اعلام کرده و خود را راهبه می داند. او در ایران کلاس های علنی دارد و تورهای معنوی برگزار می کند.

تصویری از خانم «س.ع» در پیج ایشان

اوشو

( هماهنگی برای برگزاری کلاس ها، نمونه هایی از فعالیت های خانم «س.ع» )

وی در صفحه ی اینستاگرام شخصی اش با ده هزار دنبال کننده، مدیتیشن های اوشو را با تعریف و تمجید بسیار آموزش می دهد. و به تبلیغ سایر مدعیان دروغین و دیگر عرفان های کاذب نیز می پردازد.

اوشو

به عنوان نمونه این خانم تکرار نام «مهر بابا» (کسی که ادعای خدایی کرد) را به تعداد 108 مرتبه مشکل گشای زندگی مردم می داند.

اوشو

البته این شخص تنها یکی از صدها و شاید هزاران نفری است که در دنیای واقعی و مجازی در ایران به تبلیغ اوشو می پردازد. صدها پیج خرد و کلان در فضای مجازی وجود دارند که سخنرانی‌ها، عکس‌ها، نوشته ها و ویدیو کلیپ های اوشو را تبلیغ می کنند و بدون شک هزاران نفر هستند که این افکار پریشان به تدریج در ذهن شان رسوخ کرده و زندگی و اعتقادات آنها را تحت الشعاع قرار می دهد.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=5928
  • 1213 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

  1. *** اشو از پهنا تو *** زنه نویسنده این صفحه
    *** من هم تو دهن آبجیت
    اینجوری شاید به وحدانیت برسی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.