3

همه چیز درباره فرقه عرفان حلقه

  • کد خبر : 331
  • 10 مرداد 1398 - 14:14
همه چیز درباره فرقه عرفان حلقه

همزمان با ورود آرام جنبش‌های معنوی نوپدید در كشور از سال  1378، محفلی با عنوان «تله انرژی پاتی» در تهران شکل گرفت. این جلسات بعدها به نام «عرفان کیهانی (عرفان حلقه)» شناخته شد. بنیانگذار این جریان فردی به نام «محمدعلی طاهری» بود. وی ادعا می‌کرد، در دهم آبان سال 1357 الهامات و اتصالاتی را از […]

همزمان با ورود آرام جنبش‌های معنوی نوپدید در كشور از سال  1378، محفلی با عنوان «تله انرژی پاتی» در تهران شکل گرفت. این جلسات بعدها به نام «عرفان کیهانی (عرفان حلقه)» شناخته شد. بنیانگذار این جریان فردی به نام «محمدعلی طاهری» بود. وی ادعا می‌کرد، در دهم آبان سال 1357 الهامات و اتصالاتی را از روح القدس، که گاهی آن را «شعور کیهانی» می‌نامید، دریافت کرده است و می‌تواند این اتصالات را به دیگران تفویض کند. [1]

طاهری مدعی بود، کمال بشر از طریق «اتصال به شبکه شعور کیهانی» تامین می‌­شود، از این رو در اساسنامه این فرقه اعلام می­‌کند: «اساس این عرفان بر اتصال به حلقه­های متعدد شبکه شعور کیهانی استوار است و همه مسیر سیر و سلوک آن، از طریق اتصال به این حلقه ها صورت می­‌گیرد.»[2]

شبکه شعور کیهانی

اساس فرقه عرفان حلقه «اتصال به شبکه شعور کیهانی» است. محمدعلی طاهری در آثارش از شعور کیهانی با عناوینی چون «آگاهی برتر»، «روح القدس»، «جبرئیل» و «یدالله»[3] یاد می­‌کند. اما هنگامی که مباحث مطرح­شده در این فرقه را در کنار هم قرار دهید، متوجه ماهیت شیطانی این پدیده می­‌شوید.

طاهری مدعی است شعور کیهانی مَلَکی است که به صورت دوهوشمندی مثبت و منفی نمایان می­‌شود و جهانی دوقطبی را ایجاد کرده است.[4] او در جای دیگری به وجود آورنده جهان دوقطبی را «ابلیس» معرفی می­‌کند.[5]

در همین راستا، طاهری در تحریف و انحرافی آشکار، ماجرای سجده نکردن ابلیس بر آدم را نقشه از پیش تعیین شده خداوند برای شکل‌­گیری جهان دوقطبی عنوان می­‌کند.[6] بدین صورت که خداوند قبل از فرمان سجده بر آدم، ابلیس را از سجده بر غیر خود بر حذر داشته بود. بنابراین هنگامی که فرمان سجده بر آدم صادر شد، ابلیس در تنگنایی قرار گرفت که راه گریزی از آن نداشت. اگر سجده می­‌کرد، مخالفت امر الهی بود و اگر سجده نمی­‌کرد (که نکرد)، نشانه عصیان وی در مقابل خداوند بود. از این رو ابلیسِ «مظلوم»![7] که در حقیقت «تنها موحد درگاه الهی» بود![8] ناگزیر از درگاه الهی رانده شد تا با قوه خلاقه خود جهان دوقطبی را ایجاد نماید و «اولین معلم بشر» و راهنمای او به سمت کمال باشد.[9]

تطهیر شیطان و موحد دانستن او، مساله جدیدی نیست و در برخی فرقه‌­های انحرافی گذشته نیز سابقه دارد. در پاسخ این انحراف کافی است بدانیم که خداوند کسی را در طاعت خود گمراه نمی­‌کند و امر ضد و نقیض نمی‌نماید. این تضاد پنداری در حکم خداوند برخاسته از افکار پریشان محمد علی طاهری است.

اتصال به شبکه شعور کیهانی

«اتصال به شبکه شعور کیهانی» زیربنای اصلی عرفان حلقه است. بنابر آموزه‌­های این فرقه، این اتصال از دو طریق فردی و جمعی قابل انجام است. [10] اتصال فردی، برای افرادی چون محمد علی طاهری محقق شده، که با شوق زاید الوصفی در مسیر کمال وارد شده‌اند؛ و اتصال جمعی، که طاهری مدعی است آن را ابداع نموده، مسیری آسان است که تنها با شرکت در کلاس‌­های فرقه عرفان حلقه و با کمک یک مَستر عرفان حلقه امکان‌­پذیر است.

تنها شرط لازم برای اتصال به شبکه شعور کیهانی در عرفان حلقه، «تسلیم» بودن کامل در مقابل شعور کیهانی (بخوانید ابلیس) است.[11] افرادی که بر مبنای عقل و علم بخواهند این شبکه را ارزیابی کنند، نمی‌­توانند به آن متصل شوند. در فرقه عرفان حلقه، این افراد را دچار «قفل ذهنی» معرفی می­‌کنند. از جمله عوامل دیگری که طاهری آن را باعث ایجاد قفل ذهنی و در نتیجه عدم اتصال افراد معرفی می­‌کند «ذکر گفتن» در هنگام اتصال به شبکه شعور کیهانی است![12]

به گزارش اشخاصی که در این ارتباط قرار گرفته‌­اند، اتصال‌­ها با بروز اختلالات روانی، احساس خلسه، احساس گرما یا حرکت نوعی انرژی در بدن، دیدن نورهای مختلف، دیدن تصاویر، گریستن، خندیدن، حرکت برخی اعضای بدن و… همراه است. که در عرفان حلقه به آن «برون‌­ریزی» می­گویند.

ادعای درمانگری در عرفان حلقه

از جمله جذابیت­‌های فرقه عرفان حلقه، ادعای درمانگری در آن است. طاهری می­‌گوید پزشکی رایج در سطح مادی علت بیماری­‌ها و درمان را جستجو می‌­کند؛ در حالی که بیماری­‌ها فراتر از ماده و انرژی، و در سطح شعوری بدن پدید می‌­آیند و درمان می­‌شوند. او همچنین مدعی است که برخی بیماری­‌ها بر اثر ورود «جنیان» و «ارواح سرگردان» در وجود افراد شکل می­‌گیرد. او از این موجودات با عنوان «موجودات غیر ارگانیک» یاد می­‌کند.[13] طاهری مدعی است دو روش درمانی جدید را پایه گزاری کرده است:

  1. فرادرمانی: علت بیماری در این روش، اختلالات شعوری اعضا و بخش­‌های مختلف بدن است. برای فرادرمانی، بیمار از طریق «حلقه فرادرمانی» به شبکه شعور کیهانی متصل می‌­شود و شعور کیهانی کل بدن بیمار را اسکن کرده و اختلالات شعوری را برطرف می­‌کند. برطرف شدن اختلالات شعوری با برون‌­ریزی همراه است.[14]
  2. سایمنتولوژی: در این روش فردی که بر اثر مداخلات موجودات غیر ارگانیک بیمار شده است، با اتصال به «حلقه تشعشع دفاعی» درمان می‌­شود. در این روش نیز بیمار دچار برون­‌ریزی­های شدیدی می­‌شود.[15]

هیچ مرکز تحقیقات پزشکی، چه در ایران و چه در سایر کشورها، روش­‌های درمانی ادعایی در عرفان حلقه را تائید نکرده است. علاوه بر این، برخی از مسئولین درمانی کشور نسبت به آسیب‌­های این فرقه هشدار داده‌­اند[16] و محمدعلی طاهری نیز به جرم مداخله در امور پزشکی محاکمه شده است.

معضلی به نام «برون‌ریزی»

برون­‌ریزی های ایجاد شده در عرفان حلقه پایان ندارد. چرا که بر اساس بافته های طاهری، هر کس که در این دنیا به حلقه‌­های شعور کیهانی متصل نشده باشد، پس از مرگ نمی‌­تواند از این دنیا فراتر برود، در نتیجه به روح سرگردان تبدیل می­‌شود.[17] بنابراین میلیاردها روح سرگردان وجود دارد و به هر فرد زنده چندین روح سرگردان می‌­رسد.

به همین خاطر اشخاص در عرفان حلقه، پس از مدتی احساس می­‌کنند که تمام زندگیشان پر از جن و ارواح شده است. از اینجا به بعد، حلقه­‌های دیگری مطرح می­‌شود، نظیر حلقه «پاکسازی مکان» برای بیرون کردن غیرارگانیک­‌ها از محل زندگی، حلقه «اصلاح الگوی خواب» برای رهایی از آزار غیرارگانیک­‌ها در خواب و… و این داستان پایان ندارد.

انجمن نجات از حلقه

پس از گسترش عرفان حلقه و بروز مشکلات جدی، برای افرادی که با انگیزه عرفانی و یا درمانی با این فرقه در ارتباط قرار گرفته بودند، جمعی از آسیب دیدگان این فرقه، اقدام به تاسیس گروهی با عنوان «انجمن نجات از حلقه» کردند.[18] اعضای این انجمن، در قالب پایگاهی اینترنتی، تجربیات خود را به اشتراک گذاشته‌­­اند.

در فرقه عرفان حلقه به افراد این گونه القا می‌­شود که اگر حرمت شبکه شعور کیهانی را نگه ندارند و قصد خیانت به آن را داشته باشند، موجودات غیر ارگانیک به آن­ها حمله می‌­کنند. به همین خاطر بسیاری از آسیب دیدگان این فرقه به شدت می­‌ترسند و گمان می­‌کنند، اگر مشکلاتشان را برای دیگران بازگو کنند، بیش از پیش مورد آزار و مزاحمت موجودات ناشناخته قرار می­‌گیرند.

فرجام حلقه

دفتر مرکزی حراست وزارت بهداشت، در تاریخ 20/7/88،  با ارسال نامه‌­ای نسبت به آموزه­‌های انحرافی و سوء استفاده طاهری از برگزاری دوره در سالن دانشگاه علوم پزشکی تهران و جعل مدارکی با آرم دانشگاه تهران هشدار می‌­دهد. طاهری پس از دستگیری در سال 89 متعهد می‌­شود که از فعالیت­‌های غیرقانونی خودداری کند و از مداخله غیر مجاز در امور درمانی بپرهیزد.

او برخلاف تعهداتش به فعالیت­‌های غیرقانونی‌­اش ادامه داد و کوشید تا مدارک مختلفی را برای خود گردآوری کند. از جمله این مدارک، دکترای افتخاری از دانشگاه پزشکی سنتی ارمنستان در سال 2010 بود. این مدرک توسط «علی نام آور» (معاون آن دانشگاه) به او اعطا شد و همو اعلام کرد که این مدرک در ازای رشوه‌­ای بیست هزار دلاری به طاهری داده شده است.[19]

طاهری مجددا در اوایل سال 1390 بازداشت و این بار محاکمه شد. جرائم اثبات شده وی به همراه حکم صادره بدین شرح است:

  1. توهین به مقدسات: پنج سال حبس تعزیري
  2. مداخله غیر قانونی در امور پزشکی و درمان بیماران: پنجاه میلیون ریال جزاي نقدي و ابطال پروانه موسسه عرفان کیهانی.
  3. ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع با لمس نامحرم: هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری.
  4. تهیه و توزیع آثار سمعی و بصري و فعالیت­هاي غیر مجاز: ده میلیون ریال جزاي نقدی.
  5. تحصیل مال نامشروع: هشت میلیارد و نهصد میلیون ریال جزاي نقدی.
  6. استفاده غیر مجاز از عناوین علمی( دکتر و مهندس ): شش میلیون ریال جزاي نقدی.
  7. کتب و آثار وي از موارد ضالّه و مضلّه می­‌باشد: جلوگیري از چاپ مجدد آثار مکتوب و جلوگیري از تکثیر سی­‌دي­‌ها، حکم بر امحاء کتب و آثار.

در طول سال­‌های 91 تا 94 فایل­‌های صوتی و درس­‌های طاهری از سوی شاگردانش منتشر شد که در بین این مطالب مستندات مجرمانه دیگری وجود داشت و منجر به محاکمه مجدد طاهری شد. دادگاه بدوی و دادگاه تجدید نظر به علت مطالب کفرآمیز و اهانت مکرر به مقدسات و ترویج این افکار، او را به اعدام محکوم کردند ولی با مخالفت دیوان عالی کشور این حکم به پنج سال حبس تقلیل یافت.

منابع

‏‫طاهری، محمدعلی. عرفان کیهانی(حلقه). قم: اندیشه ماندگار، ۱۳۸۴.

‏‫———. انسان ، از منظری دیگر. ‏‫تهران: بیژن، ۱۳۸۷.

‏‫———. «سایمنتولوژی». دانش پزشکی، بهمن ۱۳۸۹.

‏‫———. انسان و معرفت. ارمنستان: شرکت انتشاراتی گریگور تاتواتسی، ۲۰۱۱.

‏‫———. سایمنتولوژی. CreateSpace Independent Publishing Platform، ۲۰۱۱.

‏‫———. فرادرمانی. CreateSpace Independent Publishing Platform، ۲۰۱۱.

‏‫———. موجودات غیر ارگانیک. ارمنستان: شرکت انتشاراتی گریگور تاتواتسی، ۲۰۱۱.

‏‫———. «اصل وحدت راه». دسترسی ۲۸ تیر ۱۳۹۸. <‪http://www.mataheri.com/Paper/Article2.html‎‏> ‏(۲۸ تیر ۱۳۹۸).

‏‫———. جزوه ترم ششم عرفان حلقه. وبسایت مرجع عرفان حلقه، بی‌تا.

‏‫«موسس و رئیس دانشکده طب سنتی و مکمل ارمنستان، از مدارک طاهری می‌گوید». ۵ خرداد ۱۳۹۲. <‪http://www.nejatazhalghe.ir/post/124‎‏> ‏(۲۸ تیر ۱۳۹۸).

‏‫«نامه رئیس فرهنگستان علوم پزشکی به وزیر محترم بهداشت درباره عرفان حلقه». ۳ آبان ۱۳۹۴. <‪www.nejatazhalghe.ir/post/4397‎‏> ‏(۲۸ تیر ۱۳۹۸).

پی‌نوشت‌ها:

[1] ‏محمدعلی طاهری، «سایمنتولوژی»، دانش پزشکی، بهمن ۱۳۸۹، 4.

[2] ‏محمدعلی طاهری، انسان ، از منظری دیگر (‏‫تهران: بیژن، ۱۳۸۷)، 19.

[3] ‏محمدعلی طاهری، عرفان کیهانی(حلقه) (قم: اندیشه ماندگار، ۱۳۸۴)، 88.

[4] ‏محمدعلی طاهری، انسان و معرفت (ارمنستان: شرکت انتشاراتی گریگور تاتواتسی، ۲۰۱۱)، 89.

[5] ‏همان، 217.

[6] ‏همان.

[7] ‏محمدعلی طاهری، جزوه ترم ششم عرفان حلقه (وبسایت مرجع عرفان حلقه، بی‌تا)، 190.

[8] . محمدعلی طاهری، «کمیته عرفان»، جلسه هشتم

[9] ‏طاهری، انسان و معرفت، 219.

[10] ‏طاهری، عرفان کیهانی(حلقه)، 84.

[11] ‏همان، 102.

[12] ‏محمدعلی طاهری، «اصل وحدت راه»، <‪http://www.mataheri.com/Paper/Article2.html‎‏> ‏(۲۸ تیر ۱۳۹۸).

[13] ‏محمدعلی طاهری، موجودات غیر ارگانیک (ارمنستان: شرکت انتشاراتی گریگور تاتواتسی، ۲۰۱۱).

[14] ‏محمدعلی طاهری، فرادرمانی (CreateSpace Independent Publishing Platform، ۲۰۱۱).

[15] ‏محمدعلی طاهری، سایمنتولوژی (CreateSpace Independent Publishing Platform، ۲۰۱۱).

[16] ‏«نامه رئیس فرهنگستان علوم پزشکی به وزیر محترم بهداشت درباره عرفان حلقه»، ۳ آبان ۱۳۹۴، <‪www.nejatazhalghe.ir/post/4397‎‏> ‏(۲۸ تیر ۱۳۹۸).

[17] ‏طاهری، موجودات غیر ارگانیک، 40-41.

[18] . www.nejatazhalghe.ir

[19] ‏«موسس و رئیس دانشکده طب سنتی و مکمل ارمنستان، از مدارک طاهری می‌گوید»، ۵ خرداد ۱۳۹۲، <‪http://www.nejatazhalghe.ir/post/124‎‏> ‏(۲۸ تیر ۱۳۹۸).

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=331

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.