26
طنزپردازی که مدعی است با ملاقات اکهارت تله زندگی‌اش معنوی شده است

جیم کری مبلغ جدید معنویت بدون دین

  • کد خبر : 503
  • 30 اردیبهشت 1397 - 12:57
جیم کری مبلغ جدید معنویت بدون دین
وی در مراسم جایزه گولدن گلوب (Golden Globe) در سال 2016، برخلاف ظاهر همیشگی خود، با ریشی بلند در این فستیوال جهانی ظاهر شد که با این موضوع دوباره توجهات رسانه‌های جهانی را به‌سوی خود جلب کرد.

بهداشت معنوی؛ جیمز یوجین کری معروف به جیم کری، کمدین مشهور آمریکایی- کانادایی تجربیات معنوی خود را با دیگران به اشتراک گذاشت.

جیم کری مدعی است از سال 2009 و پس از دیدار با اکهارت تُله، از رهبران جریان معنوی تفکر نوین و مطالعه آثار وی در حوزۀ معنویت،  به شهود معنوی خارق‌العاده‌ای دست یافته است.

وی در برنامه‌های تلویزیونی مختلف تلاش ‌می‌کند تا تجربیات معنوی خود را با  استفاده از ادبیاتی همچون «من دیگر بخشی از کیهان نیستم، بلکه خود کیهان هستم» یا «من از خودم و عملم و همه‌چیز بزرگ‌تر هستم» با دیگران به اشتراک بگذارد؛ که این موضوع توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرده است.

وی در مراسم جایزه گولدن گلوب (Golden Globe) در سال 2016، برخلاف ظاهر همیشگی خود، با ریشی بلند در این فستیوال جهانی ظاهر شد که با این موضوع دوباره توجهات رسانه‌های جهانی را به‌سوی خود جلب کرد. کری که برندۀ جایزۀ گولدن گلوب 2016 نیز شد، بر روی سِن همه را غافلگیر کرده و با کنایه‌های معنوی با مخاطبان خود سخن گفت.

نکتۀ قابل‌توجه دربارۀ ابعاد معنویت ترویجی جیم کری این است که او و بسیاری از ستاره‌های مشهور هالیوودی بر معنویتی فارغ از دین تأکید می‌کنند. معنویت بدون دین، به معنای پرداختن به معنویت، بدون توجه به چارچوب ادیان اصیل و تقید به شرایع دینی است.

معنویت بدون دین

در این نوع از معنویت، مخاطب فارغ از دین و آیین، شروع به پذیرش همۀ شخصیت‌های معنوی از جمله پیامبر گرامی اسلام (ص)، بودا، زرتشت، حضرت عیسی (ع)  و حتی شخصیت‌های زنده‌ای که مدعی معنویت هستند، ‌می‌کند، ولی پایبندی به هیچ‌گونه شریعت و فقه خاصی ندارد.

این پدیده که امروزه در محافل آکادمیک دنیا با عنوان «معنویت بدون دین» SBNR (Spiritual But Not Religious) شناخته می‌شود، روندی رو به رشد در دنیا داشته و مورد حمایت محافل سیاسی غربی و استکباری است؛ چراکه این جنس از معنویت، فارغ از حوادث و تحولات اجتماعی پیرامونی، فرد را تنها در ابعاد درونی و انفسی معنویت متوقف کرده و دست ستمگران را در توسعۀ سلطه‌شان بازتر می‌نماید.

یکی از متفکران این حوزه، اولریش لئونارد تُله (معرف به اکهارت تُله) نام دارد. تُله مدعی است در 29 سالگی و در حالی که از افسردگی رنج می‌برده یک دگرگونی داخلی  و تجلی یک تغییر در زندگی را احساس ‌می‌کند.

 او این تجربه را این‌طور توضیح می‌دهد: من نمی‌توانستم خودم را تحمل کنم. ناگهان سؤالی به ذهنم آمد که جوابی برایش نداشتم. این من (I) کیست که نمی‌تواند خودم (Self) را تحمل کند؟ ناگهان با یک فضای خالی روبرو شدم.

در آن لحظه نمی‌دانستم که خودِ ساخته‌شده توسط ذهنم -با تمام سنگینی، مشکلات و زندگی کردن یا در گذشته ناخوشایند و یا آینده ترسناک- فروریخته و ناپدید شده است. فردا صبح که از خواب برخاستم همه‌چیز در صلح و آرامش بود؛ چون دیگر از خود (Self) خبری نبود. تنها بودن و حضور را تجربه می‌کردم. تنها مشاهده‌گر بودم. بعد از این اتفاق وی تحصیل خود در مقطع دکتری را رها ‌می‌کند و پس از یک دورۀ خیابان خوابی به یک معبد بودایی رفته و ادعاهای معنوی خود را اعلام ‌می‌کند.

وی معتقد است ادیان با ماده‌ای جعلی تزئین شده‌اند درحالی‌که مادۀ اصلی معنویت کاملاً پنهان است. تُله می‌گوید پیرو هیچ دینی نیست و اندیشه خود را از ذن بودیسم، صوفیسم، هندوئیسم و کتاب مقدس وام گرفته است در آموزه‌های وی باورهای گنوسی، کابالیستی نیز دیده می‌شود.

گفتنی است بسیاری از آثار اکهارت تُله به فارسی ترجمه شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نیروی حال است.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=503
  • 352 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.