21
به بهانه درگذشت آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی

میخائیل گورباچف؛ مردی که دو بار به پایان خط رسید

  • کد خبر : 8430
  • 09 شهریور 1401 - 18:20
میخائیل گورباچف؛ مردی که دو بار به پایان خط رسید
گورباچف در نیمه دوم عمر خود شاید متوجه شد که مادی‌گرایی روبه پایان است، اما متوجه نشد که معنویت لیبرال سرمایه‌داری و همسو با منافع ابرقدرت غرب راه نجات جهان نیست.

بهداشت معنوی؛ میخائیل گورباچف رهبر بزرگترین دولت کمونیستی شرق در دهۀ 1980 به آخر خط مادی‌گرایی رسید و به سوی معنویت‌گرایی به سبک آمریکایی روی آورد. رسانه‌های روسیه روز چهارشنبه (9 شهریور 1401) خبر درگذشت «میخائیل گورباچف»، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی در ۹۱ سالگی را منتشر کردند.

میخائیل سرگی‌یویچ گورباچُف سیاستمدار اهل شوروی و هشتمین و آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی بود. گورباچف دارای رگه و نژاد اوکراینی و روسی بود. گورباچف اگرچه متعهد به حفظ کشور شوروی و آرمان‌های سوسیالیستی آن بود، اما به‌ویژه پس از فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶اصلاحات عمده و مهم را ضروری می‌دانست. او از جنگ اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان کناره‌گیری کرد و اجلاس‌هایی را با رونالد ریگان رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، برای محدود کردن تسلیحات هسته‌ای و پایان دادن به جنگ سرد آغاز کرد.

از او به عنوان یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های نیمه دوم قرن ۲۰ یاد می‌شود؛ شخصیت میخائیل گورباچف هم‌چنان محل بحث و جدال میان موافقان و مخالفان است. وی طیف وسیعی از ستایش‌ها و جوایز از جمله جایزه صلح نوبل را به دلیل نقش محوری او در پایان دادن به جنگ سرد، محدود کردن نقض حقوق بشر در اتحاد جماهیر شوروی و خودداری از مداخله نظامی در پی سقوط دولت‌های مارکسیست-لنینیست در شرق و اروپای مرکزی و اتحاد دوباره آلمان دریافت کرده‌است؛ برعکس، او در روسیه به دلیل آن‌که جلوی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را نگرفت، اغلب مورد ملامت و تمسخر قرار می‌گیرد؛ اتفاقی که باعث کاهش تأثیر جهانی روسیه و رکود اقتصادی در این کشور شد.

چرخش معنوی گورباچف از کمونیسم به دین آمریکایی

میخائیل گورباچف در ۱۹۹۲ «بنیاد گورباچف» را تأسیس کرد، تا افکارش را در جهان ترویج کند. او در ۱۹۹۳ صلیب سبز بین‌الملل را تشکیل داد تا معنویت را در جهت حفظ محیط‌زیست به کار گیرد. این سازمان یکی از سه حامی مالی «منشور زمین» است. گورباچف در باشگاه رم و باشگاه بوداپست به متفکرانی پیوست که طرح‌هایی را برای آینده جهان ترسیم می‌کنند. و او به عنوان یک رهبر سیاسی موفق که توانسته بود اتحاد جماهیر شوروی را در برابر آمریکا به زمین بزند همیشه مورد توجه غرب بود.

 

میخائیل گورباچف

پروفایل میخائیل گورباچف در وب‌سایت باشگاه بوداپست

 

باشگاه رم یک سازمان غیرانتفاعی و غیررسمی متشکل از روشنفکران و رهبران تجاری است که هدف آن بحث انتقادی در مورد مسائل فوری جهانی است. باشگاه رم در سال 1968 و در شهر رم، پایتخت ایتالیا تاسیس شد. این سازمان متشکل از صد عضو از میان سران دولت‌های فعلی و سابق، مدیران سازمان ملل، سیاستمداران، دیپلمات‌ها، دانشمندان، اقتصاددانان و رهبران تجاری از سراسر جهان انتخاب شده‌اند.

در سال 1972 با اولین گزارش به باشگاه رم در مورد محدودیت‌های رشد جهانی جمعیت، توجه عمومی قابل توجهی را برانگیخت. گزارشی که نمونه تلطیف شده سند NSSM200 شورای امنیت ایالات‌متحده است که در آن توصیه شده به جهت حفظ منابع طبیعی جهان برای تضمین توسعه ایالات‌متحده، این کشور اقدام به کنترل جمعیت جهانی کند.

باشگاه بوداپست که در سال 1993 تأسیس شد، یک انجمن بین‌المللی غیررسمی است که به توسعه روشی جدید از تفکر و اخلاقیات جدید اختصاص دارد. این مجموعه مأموریت خود را آماده‌سازی جهان برای تغییر با تکیه بر هنر، معنویت و ادبیات اعلام کرده است. که به حل چالش‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی قرن بیست و یکم کمک می‌کند.

 

در مورد اروین لازلو از بنیانگذاران باشگاه بوداپست بیشتر بدانید:

| آشنایی با مدعیان معنویت؛ اِروین لازلو

 

گورباچف در نیمه دوم عمر خود شاید متوجه شد که مادی‌گرایی روبه پایان است، اما متوجه نشد که معنویت لیبرال سرمایه‌داری و همسو با منافع ابرقدرت غرب راه نجات جهان نیست.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=8430
  • 344 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.