27
هالیوود خدمتگذار دنیای جادوگری و کابالیسم

هری پاتر و ترویج جادوگری در هالیوود

  • کد خبر : 7771
  • 18 مهر 1400 - 8:58
هری پاتر و ترویج جادوگری در هالیوود
در نگاه مسیحی-یهودی، هری پاتر نمادی از انسان سرگشته‌ای است که پدر جادوگرش او را تنها گذاشته و او برای کسب هویت و رهایی از کسالت دنیای واقع به جهان جادوگران سفر می‌کند. پدر در اینجا نمادی از خدای انسانی یهودیت است و هری پاتر نماد انسان.

بهداشت معنوی؛ در کشور ایالات‌متحده سالانه 12000 کودک به علت رفتار انتحاری یا تهدید به آن در بیمارستان بستری می‌شوند. در این میان، بین نوجوانان 15-24 ساله خودکشی سومین علت مرگ است و سالانه 6000 مورد خودکشی نوجوانان اعلام شده است، طبق آمار دیگری این کوشش‌ها سریعاً پس از 14 سالگی افزایش می‌یابد و خودکشی چهارمین علت شایع مرگ در دوره‌ی نوجوانی و دومین علت شایع مرگ در محصلان طبقه مرفه اجتماعی است.پسرها سه برابر دخترها خودکشی می‌کنند، ولی دخترها سه برابر پسرها اقدام به خودکشی کرده‌اند و طبق تحقیقات سایکوفیزیلوژیک و سایکوپاتولوژیک یکی از مهم‌ترین عوامل خودکشی در نزد این اشخاص خیال‌پردازی است، خیال‌پردازی در مورد آنکه اگر مرتکب یکی از این اعمال (اقدام به خودکشی و انتحار) شوند برای‌شان چه پیش می‌آید؟

 امروزه در اروپا و ایالات‌متحده در حوزه‌ی سینما بیشترین توجه معطوف به کودکان و نوجوانان است، سرمایه‌ها و هزینه‌های کلان و سرسام‌آوری برای ساختن فیلم‌های سینمایی و پویانمایی صرف می‌شود و همچنین کمپانی‌های هالیوودی در برنامه‌های فرهنگی و سیاسی خود کودکان و نوجوانان را در وهله‌ی اول پراهمیت و مهم می‌دانند، در داستان‌های معروف تخیلی در عالم ادبیات و سینما شخصیت اصلی دست به انواع و اقسام جادو می‌زند و یا در عالمی عجیب و غریب، امکان‌های محالی را تجربه می‌کند این عامل مهم‌ترین و اصلی‌ترین تخدیرکننده در نزد کودک است. شخصیت‌هایی مثل هری پاتر که خود جادوگری زبردست است به عالم جادوگران سفر می‌کند، آلیس دختر انگلیسی نیز در موقعیت مشابه به عالمی پر از جادو و عجایب می‌رود، این دنیای خلق‌شده در رویای کودکان و نوجوانان است که در آن آدمکی چوبی به نام پینوکیو جان می‌گیرد و یا جیمی نوترون کودکی زیرک در اتاق خانه‌اش موشکی می‌سازد و با آن به فضا می‌رود و تن تن در قصه‌های گوناگون به‌تنهایی درگیر ماجراجویی و سفرهای پر رمز و راز می‌شود.

مفاهیمی که کثیرا مطرح می‌شود و بن‌مایه آثار داستانی قرار می‌گیرد برگرفته از فرهنگ کابالیستی – یهودی غرب در راستای اشاعه جادوگری در مدل‌های مختلف در تمام آثار کارتونی و داستانی است که موجب شده ذهن کودکان و نوجوانان در ابتدای پرسش‌گری و حقیقت‌جویی جذب موهومات یهودی صفت و مشرکانه این فیلم‌ها شود و در جست‌وجوی آنچه باشد که خرافه‌ای بیش نیست.

به‌عنوان مثال سری داستان‌های «هری پاتر» و فیلم‌های مختلفی که برگرفته از آن ساخته‌شده مروج اصلی فرهنگ مشرکانه کابالا است و بنیان آن بر پایه جدال میان نیروهای خیر و شر (خیر نه به معنای متعالی آن) نهاده شده است. در این داستان عالم هادس (Hades) (عالم مردگان که در باور یونانیان باستان زیرِ زمین قرار دارد) عینیت می‌یابد داستان‌های هری پاتر و شخصیت‌های آن دائماً در دو عالم واقع و عالم مردگان در تغییر است.

مجموعه داستان‌های هری پاتر نوشته «جوآن کتلین رولینگ» تاکنون به 67 زبان زنده دنیا ترجمه شده است و چهار کتاب پایانی این مجموعه به‌طور متوالی رکورد پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان را دارد. به گفته رولینگ موضوع اصلی داستان مرگ است. ناشران اصلی و اولیه از «کتاب‌سرای بلومزبری» در انگلستان و «انتشارات اسکولاستیک» در ایالات‌متحده می‌باشند. کتاب از آن زمان به بعد توسط بسیاری از ناشران در سراسر جهان منتشر شده است. در اکتبر 2011، این مجموعه در فرمت‌های مختلف کتاب از طریق «پاترمور» منتشر شد.گفته می‌شود بهره تجاری «هری پاتر» بیش از 15 بیلیون دلار است.

هری پاتر پسر یک مادر و پدر جادوگر است که آن دو هنگام یک سالگی او توسط «لرد وُلدِمورت» خبیث کشته شده‌اند. اما او به دلیلِ آنکه مادرش در مقابل نفرین ایستاد در برابر نفرین مرگبار ولدمورت زنده می‌ماند و این نفرین فقط اثری صاعقه مانند بر پیشانی‌اش به‌جا می‌گذارد. هری با خاله و شوهر خاله‌اش که هیچ‌کدام جادوگر نیستند و در اصطلاح مشنگ (Muggle) نامیده می‌شوند، بزرگ می‌شود و از گذشته خودش اطلاعی ندارد تا این که در سن یازده سالگی وقتی نامه پذیرش از «مدرسه علوم و فنون جادوگری هاگوارتز» را دریافت می‌کند متوجه می‌شود که دنیای دیگری در همین دنیای عادی ما وجود دارد که او در آنجا بسیار مشهور است.

هرکدام از کتاب‌های هری پاتر درواقع به ماجراهای یک سال او در دنیای جادوگری و مدرسه محبوبش می‌پردازد. او در آن مدرسه دوستانی همچون «رون ویزلی» و «هرماینی گرینجر» پیدا می‌کند و همچنین در طی کتاب‌ها بیشتر از گذشته خودش آشنا می‌شود و همواره مورد حمایت مدیر «مدرسه آلبوس دامبلدور» قرار می‌گیرد. براساس یک پیشگویی یا هری باید «وُلدمورت» را از بین ببرد یا ولدمورت باید هری پاتر را از پیش رو بردارد و هیچ‌کدام باوجود دیگری قادر به زندگی نخواهند بود و سیر صعودی داستان هم بر همین اساس است و هر دو شخصیت به دنبال از بین بردن یکدیگرند.

در نگاه مسیحی-یهودی، هری پاتر نمادی از انسان سرگشته‌ای است که پدر جادوگرش او را تنها گذاشته و او برای کسب هویت و رهایی از کسالت دنیای واقع به جهان جادوگران سفر می‌کند. پدر در اینجا نمادی از خدای انسانی یهودیت است و هری پاتر نماد انسان؛ عنصر اصلی برای هویت بخشی به شخصیت‌ها «جادوگری» ست یا همان عرفان کابالیستی.

در خداشناسی کابالیسم نه‌تنها دیدگاه تکثر خدایان (همچون تفکر یونانی) وجود دارد بلکه خداوند صورت دوگانه مذکر و مؤنث به خود گرفته، پدر آسمانی و مادر آسمانی که اولین شکل‌های خدایی بودند. کابالیست‌ها برای توضیح چگونگی آمیزش این دو و ایجاد آفرینش صراحتاً از استعاره جنسی استفاده می‌کنند. از خصایص مرموز این خداشناسی سِرّی این است که بر مبنای آن بشر خلق نشده بلکه خود به‌گونه‌ای موجود خدایی است.

از سویی دیگر داستان‌های هری پاتر نمایانگر بسیاری از نظریه‌های فلسفی یونان باستان، مصر باستان و حتی تفکر مشرکانه و شووینیستی (آمیخته با رمز و راز) ایران باستان‌اند. به‌عنوان مثال در «هری پاتر و زندانی آزکابان» تئوری جهان موازی و هم‌زمانی زمانی-مکانی مطرح می‌شود و تصویری از نظریه عالم مُثُل افلاطون ارائه می‌گردد، باید دانست که افلاطون تحت تأثیر آموزه‌های کابالا-یهودی  و مَنفیسی بود. تداوم ارائه داستان‌های هری پاتر از سن یازده سالگی شخصیت (یازده یکی از نمادهای فراماسونری‌ست) نیز قابل تأمل است. هری پاتر مهم‌ترین و قدرتمندترین مدل تبلیغاتی رسانه‌های یهودی غرب برای ارائه الگویی در میان قشر کودک و نوجوان ست و این حربه رسانه‌ای ارتباط تنگاتنگی با مفاهیمی همچون تئوری تکامل و داروینیسم و یا نظم نوین جهانی در سلطه نئولیبرالیسم و همچنین ظهور ضد مسیح دارد.

منبع: مشرق

لینک‌های مرتبط:

فیلم و سینما؛ سرگرمی یا ترویج فرهنگ جادوگری

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=7771
  • 578 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.