16
تفسیر به رای قرآن با طعم موفقیت

اشکان حریت؛ آموزش موفقیت با استفاده از حقّه قدیمی شعور آب

  • کد خبر : 7853
  • 02 آبان 1400 - 9:39
اشکان حریت؛ آموزش موفقیت با استفاده از حقّه قدیمی شعور آب
قانون جذب یکی دیگر از موضوعات مورداستفادۀ حریت در دوره‌های مختلف است. او معتقد است قانون جذب بسیار مهم است و فراگیری درست این قانون و به‌کارگیری آن زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بهداشت معنوی؛ اشکان حریت یکی از فعالان فضای مجازی است که خود را متخصص پول‌سازی و موفقیت معرفی می‌کند. این در حالی است که هیچ سابقۀ تحصیلی و مطالعاتی مشخصی از وی در دسترس نیست. حریت از اوایل دهۀ 90 شروع به فعالیت در این زمینه کرده و مخاطبانی را از طیف‌های مختلف اجتماعی جذب کرده است.

او مانند اغلب مدعیان آموزش‌های موفقیت و ثروت‌اندوزی، می‌گوید از زمانی شروع به فهم قوانین هستی و حرکت بر مدار آن کرده است که دچار مشکلات متعدد مالی و غیرمالی بوده است، ولی توانسته تحولی در زندگی‌اش ایجاد کند و موفقیت‌های بزرگی به دست آورد. حریت می‌گوید به‌قدری ثروتمند شده که دیگر نیازی به مبالغ دریافتی بابت برگزاری دوره‌های آموزشی ندارد و پولی که از شرکت‌کنندگان دریافت می‌کند، فقط برای ایجاد انگیزه در مخاطبان دوره‌ها است. هزینۀ هر دورۀ او حدود دو میلیون تومان است و تحت عناوین مختلف دوره‌های متعددی برگزار می‌کند.

“دوره لایف کوچینگ”، “دوره قانون جذب”، “دوره 1،2،3ثروت”، “دوره بیولوژی آرزوها”، “دوره هدف‌گذاری” و “دوره موفقیت” ازجمله دوره‌هایی است که اشکان حریت آنها را ارائه می‌کند. این دوره‌ها در قالب مجموعه‌ای بدون مجوز با نام “آکادمی رهبری و موفقیت اشکان حریت” به فروش می‌رسد. حریت در این سایت مدعی شده که تابه‌حال صدهزار نفر از دوره‌هایش نتیجه گرفته‌اند.

اشکان حریت در کلیپ‌های منتشرشده در پیج‌های اینستاگرام خود به تحلیل‌هایی می‌پردازد که به‌ظاهر علمی هستند، اما معلوم نیست که این تحلیل‌ها روان شناختی‌اند یا فیزیکی! برای مثال بیان می‌کند که کلمات و نوشته‌های زیبا در مورد سلامتی، ثروت و پول روی لیوان آب باعث ایجاد انرژی‌های مثبت در آب شده و نوشیدن آن اثراتی در بدن خواهد داشت. این کلمات و نوشته‌ها دقیقاً چه اثری روی آب می‌گذراند؟ اگر منظور او استناد به گفته‌های ماسارو ایموتو است، که او سال‌ها پیش به خاطر دروغ‌گویی‌هایش در جهان رسوا شد و موردنقد بسیاری از دانشمندان قرار گرفت. درنهایت پیش از مرگش اعلام کرد که من دانشمند نیستم و آنچه گفته‌ام باورهایم بوده است. بنابراین اگر مستند این سخنان حریت ادعاهای ایموتو است که باید هرچه زودتر اطلاعاتش را به‌روز کند و مراقب باشد که فریب مدعیان دروغین در فضای مجازی را نخورد.

قانون جذب یکی دیگر از موضوعات مورداستفادۀ حریت در دوره‌های مختلف است. او معتقد است قانون جذب بسیار مهم است و فراگیری درست این قانون و به‌کارگیری آن زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. او همانند برخی دیگر از طرفداران قانون جذب، بدون ارائۀ شواهد و مستندات علمی می‌گوید همه‌چیز در دنیا بر اساس قانون جذب است. اشکان حریت قانون ارتعاش را به‌عنوان پایه قانون جذب معرفی می‌کند و این‌طور وانمود می‌کند که فراگیری این مباحث، زندگی آنان را تغییر خواهد داد. این مطالب را درحالی می‌گوید که هیچ منبع علمی معتبری برای گفته‌هایش ارائه نمی‌دهد. از نظر علمی این مطالب هیچ منبع معتبری ندارد و مراکز علمی هنوز تأییدی دربارۀ تأثیر ذهن بر کائنات برای رسیدن به آرزوها و یا تأثیر ارتعاشات شخصی برای تغییرات مادی محیط زندگی ارائه نداده‌اند. این مطالب مجهول و ناموجه به‌عنوان قوانین قطعی و اثرگذار هستی به مخاطبان فروخته می‌شود.

تجسم خلاق نیز موضوع دیگری است که مورداستفادۀ اشکان حریت قرار گرفته است. او تجسم خلاق را نیز مثل یک قانون معرفی می‌نماید که از رموز موفقیت و پول‌سازی است. وی می‌گوید تجسم خلاق یک تصویر زنده و شفاف در ذهن ما است که می‌تواند مسیر خلق کردن رؤیاها و موفقیت ما رو سرعت ببخشد؛ چراکه ما اصلاً نمی‌توانیم بدون تصویر فکر کنیم. تجسم خلاق کمک می‌کند تا بتوانیم جذب بهتر و قوی‌تری داشته باشیم. نکتۀ جالب این است که قانون جذب و تجسم خلاق، هر دو از آموزه‌های یک دین جدید آمریکایی به نام تفکر نو هستند که اشکان حریت به‌شدت تحت تأثیر آن است و خواسته یا ناخواسته به ترویج این دین می‌پردازد. اما نکته اینجاست که در این دین، قانون جذب (law of attraction) و تجسم خلاق (creative visualization) دو باور عملی جدا هستند، ولی اشکان حریت این تفاوت را نمی‌داند و این دو را به‌صورت آمیخته و اینکه گویا یکی هستند، توضیح می‌دهد. علت این است که او منابع اصلی تفکر نو را ندیده است و از منابع دسته چندمی که مروجان جهانی تفکر نو مثل راندابرن، وین دایر، جک کانفیلد و دیگران تولید کرده‌اند، استفاده می‌کند.

 او سعی می‌کند قوانین جهان را مبتنی بر انرژی ” انرژی بیوپلاسمیک” معرفی کند؛ درحالی‌که این انرژی به نیروهای یک ارگانیسم زنده مربوط می‌شود و نهایت کارکرد آن حفظ حیات موجود زنده است. هیچ تأثیر اثبات‌شده‌ای میان بیوپلاسم و کائنات و تأثیر این نیرو بر تحقق اهداف و آرزوها وجود ندارد؛ اما حریت مدعی است این انرژی موجب حرکت به سمت خواسته‌های انسان می‌شود. اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که این ادعاهای شبه‌علمی در کجا اثبات شده و به‌عنوان مسلمات به شمار رفته است؟

ایشان از آیات قرآن و گزاره‌های دینی هم برای اثبات سخنان خود استفاده می‌کند، اما در عمل خواسته‌های خودش را بدون به‌کارگیری روش درست و منطقی فهم دین به آیات تحمیل می‌کند. در بخشی از سخنانش در دوره‌های آموزشی فرضیه string  از آیات ( و تری الجبال و….) برای اثبات قانون جذب استفاده می‌کند. در جای دیگر به تفسیر (سوره ابراهیم و سوره اعراف) می‌پردازد. او در این موارد هیچ توجهی به معنا و مفهوم آیات ندارد و خواسته‌های خود را به‌عنوان معنا و مفهوم آیات بیان می‌کند.

اشکان حریت در تعریف بهشت این‌گونه بیان می‌کند که: “بهشت آنجایی است که نعمت هست، ولی تو زحمتی بابت به دست آوردنش نمی‌کشی و وظیفه‌ای از این بابت نداری. می‌خوری، می‌خوابی، تکلیف خاصی نداری، اگر کمی دقت کنید همه‌جا می‌تونه بهشت باشه، اگر کارهات رو نه از سر تکلیف بلکه از روی عشق انجام بدی”. او به تفاوت‌های اساسی میان دنیا و بهشت توجه ندارد و دنیا که جای سعی و تلاش است و پر از تعارض و رنج، با بهشت یکی می‌انگارد.

اشکان حریت سعی دارد به مخاطبان خود ثابت کند که سختی‌های مختلفی را تجربه کرده و توانسته است این سختی‌ها را پشت سر بگذارد. او می‌گوید در سال‌های 91 و 96 شکست‌های سختی متحمل شده و همه سختی‌هایی که شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی بیان می‌کنند، بدترش را تجربه کرده است. حالا می‌خواهد مسیر موفقیت و ثروت‌اندوزی را به مخاطبانش آموزش دهد. اما به این سؤال پاسخ نمی‌دهد که چه موفقیتی به دست آورده و توانسته چه کسب‌وکاری راه بیندازد؟ البته بسیاری از اساتید موفقیت، بخصوص آن‌هایی که به مسائل ماورائی مثل قانون جذب و قدرت ذهن می‌پردازند، شکست‌های سختی در کسب‌وکار و تولید و تجارت خورده‌اند؛ ولی سرانجام تولید و تجارت را رها کرده و به آموزش فنون موفقیت روی آورده‌اند!

در پایان ذکر این نکتۀ تکراری لازم است که بسیاری از اساتید موفقیت، در واقع به ترویج یک دین جدید آمریکایی به نام تفکر نوین روی آورده‌اند و تحت عنوان تکنیک‌های موفقیت، باورها و جهان‌بینی مردم را تغییر می‌دهند. برای اطلاع بیشتر از این موضوع می‌توانید یادداشت‌های مربوط به تفکر نو را در پایگاه خبری تحلیلی بهداشت معنوی جستجو کنید.

نگارنده: علی عابدی کمالی

لینک‌های مرتبط:

ایمان سرورپور؛ خسته از جنگ تحمیلی، ترویج دین آمریکایی

محمد بصیری؛ عقده‌های کودکی که مسیر خرافه را نشان می‌دهند

رنه سینانی؛ از رویای کارآفرینی تا فروش رویای کارآفرینی

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=7853
  • 611 بازدید

ثبت دیدگاه

  1. واقعا که تا کی میخاین به دیگران حسودی کنید و دیگران رو تخریب کنید من در یکی از دوره های ایشان شرکت کردم و به لطف خدا دارم نتیجه میگیرم

  2. شما همونایی هستید که بیست و چهارساعت اخبار مرگ و میر و قحطی و خشکسالی نشون میدین و مردم را از زندگی سیر میکنید! لطفا به اشکان حریت و بقیه کاری نداشته باشید!!

  3. مطالب شما سراسر بغض و کینه هست و تمام . هرگز نمیتونین با این مطالب سطحی و سخیف اشکان حریت رو تخریب کنین امان از وقتی که خدا برای کسی بخواد زمین و زمان بهم برسه اون شخص بالا میره و تامااام .

  4. به نظرم کار استاد اشکان حریت خیلی هم عالیه خیلی از حرفاشون به آدم حس آرامش و انگیزه میده و این خیلی خوبه شما خودت چه هنر و موفقیتی داری متاسفم می‌دونی چیه شما عزت نفس نداری بابت این اینجوری جبهه گرفتی و به طرز خیلی بدی انتقاد می‌کنی

  5. سلام بزرگوار
    استاد حریت نمونه بارزی از یک انسان خودساخته و با عزت نفسی قویست شایسته و بایسته است که از تجربیات ارزشمند ایشان کمال بهره گرفته شود بنده خود از شاگردان ایشان هستم و طرز فکرم نسبت به زندگی تغییر کرده . به نظرم کسانی که انسانها رو به آینده و زندگی امیدوار می کنن و مسیر رو هم نشون می دن دوستان خوبی هستند . دوستان خوبی مثل آقای حریت / آزمندیان / عرشیانفر و ….
    تشکر برای تامل .

  6. امثال شما که خودشون عرضه درک و فهم و عمل کردن ندارن این چرتارو مینویسن…
    اخرشم هیچی نمیشید
    نویسنده کی بود؟! عااا علی عابدی و امثال تو

  7. چقدر کارتون زشته
    به نظر من امثال آقای حریت و آقای دکتر آزمندیان و خیلی از افراد دیگه که کمک میکنن انسانها خود واقعی خودشون رو بشناسن انسانهای شریفی هستن که کارشون کمک به هم نوع خودشونه
    اما شما چی کاری که ازت بر نمیاد هیچ فقط نشستی به جای اینکه از زندگی ادمهای موفق درس بگیری انتقاد میکنی
    گرت عیبجویی بود در سرشت نبینی به طاووس جز پای زشت

  8. سلام دوست عزیز
    اگه تا یک هفته آینده این مطلب را از سایت خود حذف نکنید
    بر اساس احکام توهین در فصل‌های دوم و پانزدهم کتاب پنجم قانون مجازات مصوب 1370جزا و افترا در فصل بیست‌ و‌ هفتم این قانون بیان شده است ازتون شکایت میشه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.