12

مروری بر کتاب های انتقادی در موضوع بازاریابی شبکه ای

  • کد خبر : 2365
  • 03 مرداد 1398 - 14:14
مروری بر کتاب های انتقادی در موضوع بازاریابی شبکه ای

حجم محتوای تولید شده در نقد بازاریابی شبکه ‏ای در برابر حجم وسیع فعالیت این شرکت‏ ها در کشورمان بسیار اندک است. جستجوی کلید واژه‏های بازاریابی شبکه¬ای و بازاریابی چند سطحی در بانک اطلاعات کتابخانه ملی ایران حدود 250 نتیجه در بر دارد که در این میان 7 کتاب با رویکرد انتقادی یافت می‏شود. 5 […]

حجم محتوای تولید شده در نقد بازاریابی شبکه ‏ای در برابر حجم وسیع فعالیت این شرکت‏ ها در کشورمان بسیار اندک است. جستجوی کلید واژه‏های بازاریابی شبکه¬ای و بازاریابی چند سطحی در بانک اطلاعات کتابخانه ملی ایران حدود 250 نتیجه در بر دارد که در این میان 7 کتاب با رویکرد انتقادی یافت می‏شود. 5 عنوان از هفت کتاب مذکور نیز با تمرکز بر نقد مدل هرمی بازاریابی شبکه‏ای تألیف شده است.

کتاب بازاریابی شبکهای یا کلاهبرداری مرموز به قلم ابولقاسم علیان نژادی بیشتر با رویکردی فقهی به نقد و بررسی بازاریابی شبکه‏ای پرداخته است. این اثر 179 صفحه‏ای، در سال 1384 و توسط مدرسه الامام علی ابن ابی طالب (علیه‏السلام) منتشر شده است. نویسنده در فصل دوم از این کتاب ده فصلی به چگونگی فعالیت شرکتهای مذکور پرداخته و می‏گوید: بسیاری از این شرکت ها، چه در داخل و چه در خارج کشور، در پشت نامهای مقدس مخفی شده و با شعارهای فریبنده برای مردم دام میگسترند.

۷ دروغ بزرگ بازاریابی نوشته آن سینگ  کتاب دیگری است که توسط زهرا سودانی در 55 صفحه ترجمه شده است. این کتاب که در سال 2006میلادی منتشر شده در سال 1396 در کشور ما ترجمه شده است. این اثر در 7 فصل به 7 ادعای دروغین این شرکت‏ها پرداخته است. نویسنده در فصل ششم با عنوان شما به اندازه کافی اعتقاد نداری! به بیان ترفندهای شبه‏معنوی این شرکت‏ها برای جذب مشتریان بیشتر می‏پردازد. استفاده از مفاهیمی چون قانون جذب و غرق کردن بازاریابان سطوح پایین در آرزوهای خیالیشان از جمله ترفندهایی است که در این شرکت‏ها به کار گرفته می‏شود. انتقادات وارد بر این شرکت‏ها در کشورهای غربی محدود به این کتاب نبوده و آثار قوی‏تری در این موضوع در کشورهای غربی نوشته شده که ترجمه بخش‏هایی از آنان برای روشنگری افکار عمومی در داخل کشور می‏تواند مفید باشد.

اَم وِِی فرقۀ کسب و کار آزاد  از جمله مهم‏ترین آثاری است که به نقد عملکرد فرقه‏گرایانه شرکت اَم¬وِی، یکی از بزرگترین شرکت‏های بازاریابی شبکه‏ای در آمریکا، پرداخته است. نویسندۀ کتاب، آقای استِفِن باترفیلد  استاد دانشگاه ورمونت است که در دوران جوانی، مدتی به عنوان بازاریاب با شرکت بازاریابی شبکه‏ای ام وی همکاری داشته است. وی در این کتاب عنوان می‏کند که چگونه قریب 500 هزار نفر در آن سال‏ها، از تبلیغ برای فروش صابون‏های رختشویی و خوشبوکننده‏های هوا به نوعی مبلغان دینی و فرقه‏ای تبدیل شدند.

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکت های بازاریابی شبکه ای به آدرس www.on-networkers.ir از معدود پایگاه‏ های اینترنتی است که به نقد و بررسی این شرکت‏ها اختصاص داشته و مطالب مفیدی را در اختیار خوانندگان محترم قرار می‏دهد.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=2365
  • 888 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.