28
به همت انتشارات دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) منتشر شد

معنویت و سنجش تحلیلی عقلی آن برمبنای اسلام و شبه‌جنبش‌ها

  • کد خبر : 7666
  • 21 تیر 1400 - 13:19
معنویت و سنجش تحلیلی عقلی آن برمبنای اسلام و شبه‌جنبش‌ها
این اثر به‌سان متنی پایه در مطالعات انتقادی و مقایسه‌ای ساحت عرفان و معنویت است. مطالعه آن، افق جدیدی از معنویت کاربردی را بازطراحی خواهد کرد.

بهداشت معنوی؛ کتاب “سنجش تحلیلی ـ عقلانی معنویت اسلامی و شبه‌معنویت‌های نوظهور” با نویسندگی آقای دکتر هاشم قربانی، عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) منتشر شد.

نویسنده در این کتاب در پی تحلیل انتقادی چهار جنبش معنویت‌گرای جدید و بررسی مقایسه‌ای آنها با معنویت اسلامی بر پایه رویکردی خردورزانه است.

به اعتقاد نویسنده، در عصر جدید، گونه‌های مختلفی از شبه‌معنویت‌ها ظهور یافته‌اند و هر یک با ابزارهای نوین و ایجاد جذابیت، مخاطبان را به سوی خود دعوت می‌کنند؛ اما شوربختانه عمده پژوهش‌هایی که تاکنون در عرفان اسلامی صورت پذیرفته است، از حیث توسعه کاربردی و روش‌شناسی ناظر بر ایجاد فضای گفتمانی، موفق نبودند و عرفان اسلامی را در محاق قرار دادند؛ امری که معنویت اسلامی را  انتزاعی و نااثربخش نمایش می‌دهد و حیثت کاربردی آن را نادیده می‌انگارد.

از این رو، از یک سو، نقد این مواجهه و از دگر سو، طراحی معنویت کاربردی و نشان‌دادن درون‌محتوا و خطا‌ناکی شبه‌معنویت‌های جدید (جنبش‌های نوپدید دینی و عرفان‌های کاذب) بدون هیچ‌گونه پیش‌داوری و برخوردهای هیجانی امری ضروری به شمار می‌آید و در این اثر تلاش شده است این  مواجهه در تمامی بحث‌ها در نظر آید.

از این‌رو، در این اثر الگوئی جدید برای معنویت اسلامی در سنجش با شبه‌معنویت‌ها باز طراحی می‌شود. ارائه محتوائی کاربردی و روشن‌گری انتقادی مکاتب معنویت‌گرا از اهداف این پژوهش به شمار می‌آید.

نویسنده تلاش می‌کند با ادبیاتی جدید از معنویت سخن بگوید. در این اثر تأکید می‌شود بهره‌گیری از الگوی مقایسه‌ای، موجب فهم عمیق و مواجه خردورزانه می‌شود و تحجرزدگی و دگماتیسم را متوقف می‌سازد. بنابراین در این اثر، از الگوی مقایسه‌ای در ارائه محتوا بهره گرفته شده است.

این اثر به‌سان متنی پایه در مطالعات انتقادی و مقایسه‌ای ساحت عرفان و معنویت است. مطالعه آن، افق جدیدی از معنویت کاربردی را بازطراحی خواهد کرد.

این اثر توسط انتشارات دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) در سال ۱۴۰۰ به چاپ رسیده است.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=7666
  • 632 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.