14
به همت انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب

یوگا در ایران، راهی بازار نشر شد

  • کد خبر : 566
  • 30 خرداد 1397 - 11:04
یوگا در ایران، راهی بازار نشر شد
کتاب یوگا در ایران صرفاً به بررسی عدم تطابق یوگای ایرانی با یوگای اصیل پرداخته و به نقد مبانی معرفتی یوگا و ابعاد غیرالهی و شرک‌آلود آن نمی‌پردازد.

بهداشت معنوی؛ به گزارش خبرگزاری فارس محمد روحانی مدير انتشارات دانشگاه اديان و مذاهب با اشاره به محتوای کتاب یوگا در ایران با زیر عنوان بررسی و نقد یوگای رایج در ایران با نظر به منابع اصلی یوگایی اظهار کرد: یوگای رایج در ایران جز تشابه در ظاهر، تشابهی با یوگای اصلی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این حقیقت و نظر به تفسیرها و تعبیرهای این پدیده ضروری است که بدانیم آنچه از این آئین هندوئیسمی در ایران ارائه می‌شود چیست و نسبت بین این یوگا و سایر انواع یوگاها به چگونه است.

مدیر انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به مباحث دیگر این کتاب گفت: ارتباط و نسبت بین این یوگا و سایر انواع یوگاها و تنوع‌های موجود از دیگر مباحث این اثر است و همچنین نویسنده به این سؤال پاسخ می‌دهد که «آیا یوگا به شیوه‌هایی که در ایران رواج دارد می‌تواند تهدیدی برای فرهنگ اسلامی ایرانی باشد یا خیر؟».

محمد روحانی عنوان کرد:‌ افزون بر موارد یاد شده آموزش یوگای رایج در ایران دارای کاستی‌های فراوانی است که باید آنها را شناخت تا فرد یا نهادی به آن اهتمام نکند همه این موارد جستاری عالمانه را اقتضا می‌کند و این نوشتار درصدد است که به این ضرورت‌ها و پرسش‌ها بپردازد.

روحانی یادآور شد: بخش اول مباحثی در زمینه چیستی یوگا، کلیات، تاریخچه و مبانی نظری یوگا را دربرمی‌گیرد و در بخشی دیگر این فصل مبانی عملی یوگا در قالب نژادشناسی یوگا تبیین می‌شود.

محمد روحانی با اشاره به مباحث فصول دیگر این کتاب گفت: تاریخچه حضور یوگای رایج در ایران در دوران گذشته و عصر حاضر و جامعه و محیط‌های دانشگاهی در بخشی دیگر مطرح شده و منابع یوگای ایرانی، تنوع شکلی منابع یوگایی و منابع تألیفی و مجله‌های تخصصی در این زمینه واکاوی می‌شود.

مدیر انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: بخش پایانی این اثر نتایج است که ارزیابی منابع نظریه یوگای ایرانی مورد بررسی قرار می‌گیرد که مشتمل بر نارسایی‌های آموزشی آن در ایران و سایر ملل و گسترش بی‌رویه باشگاه‌های فعال در این زمینه است.

شایان ذکر است، این کتاب تلاش دارد ضمن معرفی دقیق مبانی این شبه‌ورزش از آئین هندوئیسم و همچنین معرفی سبکهای مختلف این آئین عبادی هندوئیستی به بررسی وضعیت آن در ایران نیز بپردازد.

بررسی مبانی نظری و عملی این آئین هندوئیسمی، ارائه مختصر تاریخچه حضور یوگای فعلی در ایران، معرفی چند کتاب شاخص در مورد یوگای ایرانی، بررسی جایگاه سازمانی یوگا در وزارت ورزش و جوانان و نقد یوگای رایج در ایران از مهم‌ترین مطالب ارائه شده در این کتاب است.

این کتاب صرفاً به بررسی عدم تطابق یوگای ایرانی با یوگای اصیل پرداخته و به نقد مبانی معرفتی یوگا و ابعاد غیرالهی و شرکآلود آن نمیپردازد.

کتاب یوگا در ایران با زیر عنوان بررسی و نقد یوگای رایج در ایران با نظر به منابع اصلی یوگایی از سوی علی‌محمد پورابراهیم و علی موحدیان‌عطار در 288 صفحه تألیف و وارد بازار نشر شده است.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=566
  • 221 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.