19
معرفی پایان نامه مرتبط به حوزه معنویت

تاثیر التزام به معنویت سکولار بر سبک زندگی اسلامی

  • کد خبر : 5283
  • 25 اسفند 1398 - 13:46
تاثیر التزام به معنویت سکولار بر سبک زندگی اسلامی
هدف پژوهش آن است که با بررسی مبانی فکری معنویت سکولار و تأثیر آن‌ها بر چهار لایه مفهوم سبک زندگی، یعنی ارتباط انسان با خداوند، با خود، با دیگران و ارتباط با طبیعت، به این سؤال پاسخ دهد که التزام به معنویت سکولار چه تأثیری بر سبک زندگی اسلامی دارد؟

پایان‌نامه «تأثير التزام به معنویت سکولار بر سبك زندگي اسلامی» اثر «الهه فیروزی»، سال 1397 در مقطع کارشناسی ارشد، در دانشگاه معارف اسلامی دفاع شده است.

به گزارش بهداشت معنوی، پایان‌نامه «تأثير التزام به معنويت سكولار بر سبك زندگي اسلامی» اثر «الهه فیروزی»، سال 1397 در مقطع کارشناسی ارشد، رشته مدرسي معارف اسلامی، گرايش مباني نظري اسلام، در دانشگاه معارف اسلامی دفاع شده است.

بر اساس این گزارش، این پایان‌نامه به بررسی مبانی فکری معنویت سکولار و تأثیر آن‌ها بر چهار لایه مفهوم سبک زندگی، یعنی ارتباط انسان با خداوند، با خود، با دیگران و ارتباط با طبیعت می‌پردازد.

استاد راهنمای این پایان‌نامه«دكتر غلامحسين گرامي» و استاد مشاور آن «حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری سیف» است.

در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: پس از گذار از دورانی که دین را «افیون ملت‌ها» می‌دانستند و “خدا را مرده” تصور می‌کردند! اکنون شاهد رشد فزاینده معنویت‌های منهای دین (معنویت سکولار) هستیم. معنویت‌هایی که به عنوان معنویت‌های مدرن یا سکولار شناخته می‌شوند؛ معنویتی، ساختار گریز، شخصی‌شده و منهای دین هستند. با توجه به گسترش روزافزون این نوع معنویت در جوامع امروزی، از طرفی تأثیر مستقیم دین و معنویت به عنوان شاخص‌های فرهنگی، بر سبک زندگی، پژوهش حاضر در صدد است تأثیرات آن را بر سبک زندگی اسلامی بررسی کند.

هدف پژوهش

هدف پژوهش آن است که با بررسی مبانی فکری معنویت سکولار و تأثیر آن‌ها بر چهار لایه مفهوم سبک زندگی، یعنی ارتباط انسان با خداوند، با خود، با دیگران و ارتباط با طبیعت، به این سؤال پاسخ دهد که التزام به معنویت سکولار چه تأثیری بر سبک زندگی اسلامی دارد؟ روش تحقیق در جمع‌آوری داده‌های اولیه کتابخانه‌ای و در بخش بررسی تأثیر معنویت بر سبک زندگی، تحلیلی و تطبیقی می‌باشد.

نتایج

نتایج این پژوهش حاکی از آن است که مبانی اندیشه معنویت سکولار که بر اومانیسم و لیبرالیسم بنا شده، خدا را از جایگاه ربوبی خویش تنزل می‌دهد و به این ترتیب عبودیت مسلمانان به حاشیه می‌رود و تکلیف گریزی و تقدس زدایی را به سبک زندگی اسلامی هدیه می‌دهد. علی‌رغم این‌که اسلام، دینی اجتماعی است، معنویت‌گرایان مدرن هرگونه مداخله گزاره‌های دینی در اجتماع را منکر شده و به‌جای حکومت دینی، حکومتی سکولار بر پایه خرد جمعی را جایگزین می‌کنند.

مدعای دیگر آن است که معنویت‌گرایی مدرن با تأکید بر اصالت انسان، او را به سمت خودشیفتگی، خودابرازگرایی، تنوع طلبی و …سوق می‌دهد، به نحوی که برای کسب لذت به هرکاری دست خواهد زد. علی‌رغم این‌که اسلام بر قناعت، ساده‌زیستی و تلاش تأکید دارد، معنویت‌گرایی مدرن برای حصول زندگی خوش و رسیدن به رضایت درون، تجمل‌گرایی، مصرف‌گرایی و رفاه طلبی را ترویج می‌دهد. در دفاع از محیط زیست تمام قد ایستاده است، اما با توجه به مبانی فکری خود که تأکید بر مصرف‌گرایی است، در حد شعار باقی مانده و قادر به تحقق آن‌ها نیست.

پیشنهاد

شایان‌ذکر است، معرفی پایان‌نامه‌های نوشته شده در زمینه عرفان‌های نوظهور افزون بر پیشگیری از موازی کاری به شناخت بیشتر پژوهشگران این عرصه و هم‌افزایی آنان کمک می‌کند. از این‌رو بهداشت معنوی آماده معرفی پایان‌نامه‌ها، مقالات و تحقیقات پایانی در این‌باره است.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=5283
  • 446 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.