23
وقتی شعار دانشگاه های پوزیتویستی معنوی می شود

معنویت در دانشگاه های غربی

  • کد خبر : 6426
  • 20 دی 1399 - 16:59
معنویت در دانشگاه های غربی

به گزارش بهداشت معنوی، دانشمندان بسیاری در سراسر جهان به تحقیق و مطالعه در حوزه معنویت پرداخته و آثار فراوانی در این زمینه به چاپ رسیده است که در یادداشت قبل به معرفی نویسندگان برتر این حوزه در پایگاه وب آو ساینس پرداختیم. اما رویکرد موسسات و دانشگاه ها نیز نقش مهمی در رشد و […]

به گزارش بهداشت معنوی، دانشمندان بسیاری در سراسر جهان به تحقیق و مطالعه در حوزه معنویت پرداخته و آثار فراوانی در این زمینه به چاپ رسیده است که در یادداشت قبل به معرفی نویسندگان برتر این حوزه در پایگاه وب آو ساینس پرداختیم. اما رویکرد موسسات و دانشگاه ها نیز نقش مهمی در رشد و گسترش مطالعات علمی حوزه معنویت ایفا می کند. به همین دلیل در این یادداشت به معرفی دانشگاه ها و موسسات برتر فعال در این حوزه می پردازیم.

شاید این طور بنظر برسد که فعال ترین دانشگاه های جهان در حوزه معنویت، دانشگاه های الهیاتی هستند و در کشور هایی قرارد ارند که دین در آن ها به نسبت عناصر دیگر نقش محوری تری را ایفا می کند. با همین تصور می توان نتیجه گرفت که دانشگاه های کشورهای شرقی قاعدتا باید فعال ترین دانشگاه ها در حوزه معنویت باشند. اما بررسی ما در پایگاه وب آو ساینس نتیجه متمایزی را به نمایش می گذارد.

نتایج نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس، طی سال های 2010 تا 2019 نشان می دهد که دانشگاه دوک در آمریکا با 1.226 %  تولیدات نمایه شده و فراوانی 64 مورد، فعال ترین دانشگاه در این حوزه محسوب می شود. دانشگاه کلمبیا با 37 مورد که 0.709 % تولیدات می باشد، در رتبه دوم و دانشگاه ایالتی آریزونا با 35 تولید که 0.670 % تولیدات را شامل می شود، در رتبه سوم قرار  دارند. رتبه اول تا دهم این دانشگاه ها به شرح ذیل است:

معنویت در دانشگاه

جدول فراوانی پژوهش در حوزه معنویت در ده دانشگاه برتر این حوزه

 

با توجه به نتایج این بررسی، فعال ترین دانشگاه ها در تولید محتوای علمی حوزه معنویت دانشگاه های آمریکایی هستند که این نتیجه بیانگر اهمیت موضوع معنویت برای این کشور و موسسات علمی آن است. فارغ از تعریف آن ها از معنویت و اهداف این موسسات از فعالیت در این زمینه، حساسیت آن ها به حوزه معنویت کاملا  مشهود است. علاوه بر فعالیت این دانشگاه ها در حوزه معنویت، شعار آن ها نیز موید اهمیت و حساسیت مسئله معنویت برای آنان است.

نکته قابل توجه آن است که این دانشگاه ها در عین اینکه مختص رشته های الهیات نیستند و دانشگاه هایی جامع هستند، شعاری معنوی را برای دانشگاه برگزیده اند که بیانگر این است که آن شعار را سرلوحه فعالیت های علمی خویش قرار  داده اند.برای مثال می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

1- دانشگاه دوک (Duke University)

یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا و جهان بوده و در شهر دورهام در ایالت کارولینای شمالی واقع است. این دانشگاه از دانشکده ها ی پزشکی، الهیات، مهندسی، محیط زیست، تجارت، حقوق، پرستاری، علوم اجتماعی و دانشکده هنر، تشکیل شده است.

 شعار این دانشگاه Knowledge and Religion به معنی دانش و دین است.

2- دانشگاه کلمبیا (Columbia University)

از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا و جهان است. براساس آخرین رتبه بندی موسسه US News ، این دانشگاه در حال حاضر پس از دانشگاه پرینستون و هاروارد، سومین دانشگاه برتر آمریکا می باشد. این دانشگاه در بخش منهتن در نیویورک سیتی واقع  واز دانشکده‌های زیر تشکیل شده‌است:

دانشکده معماری و نقشه کشی، دانشکده هنر، دانشکده تحصیلات تکمیلی هنر و علوم، دانشکده ارشد هنر و کسب و کار، دانشکده مدیریت، کالج پزشکان و جراحان، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده مهندسی و علوم کاربردی و …

شعار این  دانشگاه این جمله است: In Lumine Tuo Videbimus Lumen به این معنا که: در پرتو نور تو، نور را خواهیم یافت.

3- دانشگاه هاروارد (Harvard University)

دانشگاهی خصوصی در شهر کمبریج ایالت ماساچوست در ایالات متحده آمریکا است. این دانشگاه نخستین مؤسسه آموزش عالی در کشور آمریکا و همچنین اولین بنیاد در آمریکای شمالی به‌شمار می‌رود.

هاروارد دارای نُه دانشکده با صدوشصت رشته تحصیلی است.این دانشکده ها عبارتند از: مدرسه کسب و کار هاروارد، دانشکده هنر و علوم، دانشکده پزشکی هاروارد، دانشکده معماری، دانشکده الهیات، دانشکده آموزش، مدرسه جان اف کندی دانشگاه هاروارد، دانشکده حقوق ومؤسسه مطالعات پیشرفته ردکلیف.

شعار این دانشگاه در یک کلمه خلاصه شده است، Truth به معنی حقیقت.

4- دانشگاه بوستون (Boston University)

یکی از دانشگاه ‌های ایالات متحده آمریکا بوده و در ماساچوست واقع است. این دانشگاه چهارمین دانشگاه بزرگ خصوصی آمریکااست و دارای دانشکده های ذیل است:

دانشکده پزشکی، دندانپزشکی،آموزش،  هنر، علوم و فنون، الهیات، مدیریت، حقوق، بهداشت، ارتباطات، مهندسی و دانشکده امور اجتماعی.

شعار این دانشگاه به معنی آموزش، فضیلت، تقواLearning, Virtue, Piety  است.

 با توجه به مطالبی که بیان کردیم و مثال های ذکر شده، برترین  دانشگاه های جهان، اهمیت ویژه ای برای حوزه معنویت قائل هستند که شعار های معنوی این دانشگاه ها شاهدی قوی بر این مدعا است، بعلاوه آن ها فعالیت چشمگیری ر ا نیز در این حوزه از خود نشان داده اند. در مجموع می توان گفت، لزوم حضور اندیشمندان دینی بویژه متفکران و محققین اسلامی در عرصه معنویت امری مسلم است که نتایج بسیار مفیدی را  برای جهانیان در بر خواهد داشت و قطعا در سیر معنویت گرایی در جهان موثر خواهد بود.

نویسنده: کوثر یونسی – کارشناس حوزه معنویت

ادامه دارد…

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=6426
  • 402 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.