29
شواهدی برای تایید برخی ادعاهای آقای کوروش معدلی وجود ندارد

آنچه از کوروش معدلی می‌دانیم

  • کد خبر : 7244
  • 03 خرداد 1400 - 15:20
آنچه از کوروش معدلی می‌دانیم
ان ال پی و بسیاری از موضوعاتی که کورش معدلی خود را متخصص آن معرفی می کند، مبنای علمی و پژوهشی درستی ندارند و به عنوان شبه علم مورد نقد دانشمندان است.

امروزه در ایران ان ال پی (NLP) یا همان برنامه‌ریزی عصبی- زبانی مروجانی دارد که در این میان «کوروش معدلی» مدعی است که این روش را برای اولین بار به جامعۀ علمی ایران معرفی کرده است. او خود را به عنوان دانشمندی معرفی می کند که در حوزه های مختلفی تخصص دارد، اما بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از ادعاهای او پایه و اساس روشنی ندارد.

به گزارش بهداشت معنوی؛ در مورد سوابق کوروش معدلی در وب‌سایت شخصی وی آمده است:

«دکتر کورش معدلی برای اولین‌بار پرده از علوم نوینی چون ان‌ال‌پی آکادمیک، هیپنوتیزم اریکسونی، اناگرام، در ایران برمی‌دارد. او همچنان علوم دیگری را چون کندالینی سوفرولوژی و… را کاملاً می‌شناسد، ولی بنا به دلایلی فعلاً آنها را آشکار نمی سازد. دکتر کورش معدلی که بنیان‌گذار کانون در ایران و خاورمیانه می‌باشد، تحصیلات تجربی خود را در زمینه علوم فیزیولوژیکی و پسیکولوژیکی از سال ۱۳۵۹ هنگامی که فقط ۱۴ سال داشت تحت نظر اساتیدی چون کابوک و پروفسور میرزایی آغاز نمود. سپس نتیجۀ آموخته هایش را در کتابی بنام «راز دانایان»، در ۱۶ سالگی به علاقه‌مندان ارائه نمود.»

او مدعی است که در فرانسه به تحصیل در رشتۀ پزشکی پرداخته و هم‌زمان به فراگیری روانشناسی نوین مشغول شده است، ولی ظاهراً تحصیلات او در هاله‌ای از ابهام است. معدلی با اینکه می‌کوشد تخصص‌ها و افتخاراتش را به دقت توضیح دهد و حتی به مصاحبه‌اش با نشریات محلی اشاره می‌کند، اما معلوم نیست در چه سالی و در کدام دانشگاه پذیرش گرفته و چه سالی فارغ‌التحصیل شده است. او در جایی می‌گوید که مدرک دکتری را از دانشگاه دوفین فرانسه گرفته است، اما جستجوی‌های فراوان ما برای اثبات این ادعا، نتیجه‌ای نداشت و سندی دال بر اینکه او از دوفین دکترا گرفته، یافت نشد.

کورش معدلی که نام دقیق او «کوروش علی ماکسیمیلیان معدلی» است، با اینکه خود را فارغ‌التحصیل پزشکی و روان‌شناسی از فرانسه معرفی می‌کند، اما در حال حاضر می‌کوشد با برگزاری دوره‌های ان ال پی کسب درآمد کند. ان ال پی و سایر موضوعاتی که او به عنوان تخصص خود مطرح می‌کند، مبنای علمی و پژوهشی درستی ندارد و به عنوان شبه علم مورد نقد دانشمندان است.  او در زندگی‌نامه‌اش نوشته است که در رشتۀ ان‌ال‌پی و چند رشتۀ دیگر مثل آن، درجه ماستر را از انستیتو آکسده پاریس دریافت کرده است. جستجوی نام این مؤسسه در فضای وب، نتیجه ای در بر نداشت و صرفاً با یک دامنه آمادۀ فروش روبرو شدیم.

یکی از افرادی که معدلی به شاگردی او افتخار می‌کند و نام او را با عنوان پروفسور ذکر می‌کند، ابراهیم میرزایی است. میرزایی استاد کانگ فو و از محافظان محمدرضا پهلوی بود؛ که پس از رخداد انقلاب اسلامی ایران، مدعی نبوت و امامت شد و زندگی مخفیانه‌ای را آغاز کرد. سرنوشت او در حال حاضر نامعلوم است. برخی معتقدند وی به خارج از کشور رفته است.

معدلی نوشته است که بیش از ۲۵ سال از عمر خود را در تحصیل و بکارگیری این علوم صرف نموده است و مشکلات هزاران مراجعه‌کننده را در مسائل خانوادگی، ازدواج و زناشوئی، تحصیلی، بیکاری، ورشکستگی و… در فرانسه و ایران حل نموده است. کارآمدی دانش و مهارت‌های معدلی تا جایی گسترده شده که شرکت‌ها و کارخانجات بزرگی را در رابطه با شیوه‌های نوین مدیریت یاری کرده و آنها را به پیشرفت‌های بزرگی رسانده است!!

به نظر می رسد در صورتی‌که مستندات معتبری برای ادعاهای فوق وجود داشت، اکنون کورش معدلی باید در یکی از دانشگاه‌های بزرگ داخل کشور، بلکه خارج از کشور مشغول تدریس می شد، یا از شدت هجوم شرکت‌ها برای دریافت مشاوره‌های مدیریتی فرصت مشاوره‌های فردی و برگزاری دوره‌های کم‌جمعیت در شهرستان‌ها را نداشت. حتی کتاب رازدانایان که او مدعی شده در 16 سالگی نوشته است، تکرار چاپ نشده و غیر از آن هم کتاب دیگری ننوشته است؛ در حالی‌که انتظار می‌رود پس از تحصیلات عالی و تجربۀ کاری فراوان کتاب‌های ارزشمندی را بنویسد.

نکتۀ آخر اینکه صفحه ویکی‌پدیا به نام کورش علی ماکسیمیلیان معدلی از سال 2016 حذف شده، که علت آن معلوم نیست.

کوروش معدلی ان ال پی

کوروش معدلی

ویکی

ویکی

ویکی

صفحه گفتگو ویکیپدیا که محتوای آن حذف شده است را می توانید در زیر مشاهده کنید.

کوروش معدلی

همچنین اعلام می‌کنیم در صورت تمایل جناب آقای کوروش معدلی به رفع ابهامات موجود و ارسال مدارک، آنها را منتشر کنیم.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=7244
  • 1001 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.