19

اعتیاد؛ مهمترین آسیب عرفان های نوظهور

  • کد خبر : 5521
  • 06 خرداد 1399 - 6:46
اعتیاد؛ مهمترین آسیب عرفان های نوظهور

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اعتیاد به مواد مخدر مهم ترین آسیب فرقه های نوظهور است، گفت: موضوع مصرف مواد مخدر در فرقه های نوظهور در کشور باید به صورت ویژه مورد تحقیق میدانی قرار بگیرد. به گزارش جمن نیوز؛ برنامه «شعبده شوم» با موضوع «بررسی ادیان و جنبش‌های معنوی نوپدید»، با […]

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اعتیاد به مواد مخدر مهم ترین آسیب فرقه های نوظهور است، گفت: موضوع مصرف مواد مخدر در فرقه های نوظهور در کشور باید به صورت ویژه مورد تحقیق میدانی قرار بگیرد.

به گزارش جمن نیوز؛ برنامه «شعبده شوم» با موضوع «بررسی ادیان و جنبش‌های معنوی نوپدید»، با حضور حجت الاسلام «محمد حسین شیخ شجاعی»، دکترای عرفان، نویسنده و پژوهشگر عرفان های نوظهور و «سید مسلم مدنی»، دکترای عرفان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه «سید مسلم مدنی» با اشاره به این که اعتیاد به مواد مخدر مهم ترین آسیب فرقه های نوظهور است، گفت: برخی از افراد تحت تفکر فرقه هایی نوظهور با تکیه بر مصرف مواد مخدر حالتی از عالم ماورای طبیعت را تجربه می کنند.

وی افزود: در فرقه های نوظهور تجربه شخصی عارف با تجارت شخصی پیروان یک مکتب یکسان نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به کمبود فعالیت های پژوهشی میدانی در حوزه معنویت های نوظهور در کشور، ابراز کرد: در حال حاضر حدود دو هزار مرکز در سطح شهر تهران در حوزه معنویت های نوظهور فعالیت های متعددی را پیش می برند.

وی با اشاره به موضوع خلسه عرفانی، تصریح کرد: موضوع مصرف مواد مخدر در فرقه های نوظهور در کشور باید به صورت ویژه مورد تحقیق میدانی قرار بگیرد.

سید مسلم مدنی در پایان تاکید کرد: احساس خلسه یا سرخوشی ایجاد شده در عرفان نوظهور برای عارف یک مسیر و محل عبور است و این مرحله معنای غایت یا هدف را به خود نمی گیرد.

همچنین، حجت الاسلام «محمدحسین شیخ شجاعی» در این برنامه با اشاره به شیوه ارتباط افراد دارای رفتارهای ناهنجار با فرقه های نوظهور، گفت: عضویت رسمی، وابستگی فکری و تقلید رفتاری عامل مهمی هستند که شیوه ارتباط افراد با فرقه های نوظهور را تعریف می کند.

وی با اشاره به این که رسانه ها در سوق دادن یک فرد به سمت فرقه ای خاص نقش بسیار موثری را دارند، اظهار کرد: رسانه های مختلف می توانند به واسطه ایجاد ارتباطات خود، افراد متعددی را به عضویت رسمی یک فرقه نوظهور درآورند.

این پژوهشگر عرفان های نوظهور با اشاره به این که رسانه های مختلف همیشه به دنبال الگودهی در حوزه زندگی هستند، بیان کرد: رسانه ها همیشه به دنبال ارائه الگو هستند به طوری که چگونه زندگی کردن را به مخاطبان خود القا کنند.

وی با اشاره به این آموزه های دین اسلام در حوزه ترغیب افراد به دین، تصریح کرد: شایسته است که افراد متدین با رفتار پسندیده خود سایر انسان ها را به سمت دین اسلام گرایش دهند.

حجت الاسلام شیخ شجاعی در ادامه ابراز کرد: رسانه ها با ارائه الگوهای زندگی تفکر و ذهن مخاطبان خود را به نوعی هدایت می کنند، که مخاطب سبک دیگری از زندگی را تصور نکند و جهانی به غیر از الگوی ارائه شده را مطلوب نداند.

وی افزود: رسانه ها در اغلب مواقع از روی آگاهی و اشراف به موضوع سبک خاصی از زندگی را تبلیغ می کنند، در حالی که برخی از مواقع رسانه ها بدون آگاهی و ناخودآگاه دست به تبلیغ سبک های خاصی از زندگی می زنند.

پژوهشگر عرفان های نو ظهور در ادامه تاکید کرد: رسانه های مختلف در بسیاری از مواقع به ابزار تبلیغ معنویت ها یا فرقه های نوظهور تبدیل می شوند.

وی با اشاره به اینکه مخاطبان باید آمادگی دریافت پیام های رسانه های مختلف را داشته باشند، تصریح کرد: در جنگ نرم ابزار متعددی به کار گرفته می شوند و از آنجایی که نوع و تعداد ابزار و سلاح ها در این نوع جنگ به صورت دقیق مشخص نیستند کاربران مختلف باید با دیدگاه و ذهنی آگاه به مقابله با جنگ نرم بپردازند.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=5521
  • 412 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.