1

بررسی مقایسه‌ای دعا و نیایش در اندیشه اسلامی و معنویت‌های جدید(با تکیه‌بر اندیشه‌های کاترین‌پاندر و فلورانس اسکاول‌شین)

  • کد خبر : 5250
  • 12 اسفند 1398 - 16:50
بررسی مقایسه‌ای دعا و نیایش در اندیشه اسلامی و معنویت‌های جدید(با تکیه‌بر اندیشه‌های کاترین‌پاندر و فلورانس اسکاول‌شین)

پایان‌نامه« بررسی مقایسه‌ای دعا و نیایش در اندیشه اسلامی و معنویت‌های جدید(با تکیه‌بر اندیشه‌های کاترین‌پاندر و فلورانس اسکاول‌شین)» اثر « حجت‌الاسلام والمسلمین احمد تاجیکی»، سال 1396 در مقطع سطح 4، در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم دفاع شده است. به گزارش جمن نیوز، پایان‌نامه« بررسی مقایسه‌ای دعا و نیایش در اندیشه اسلامی و معنویت‌های جدید(با […]

پایان‌نامه« بررسی مقایسه‌ای دعا و نیایش در اندیشه اسلامی و معنویت‌های جدید(با تکیه‌بر اندیشه‌های کاترین‌پاندر و فلورانس اسکاول‌شین)» اثر « حجت‌الاسلام والمسلمین احمد تاجیکی»، سال 1396 در مقطع سطح 4، در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم دفاع شده است.

به گزارش جمن نیوز، پایان‌نامه« بررسی مقایسه‌ای دعا و نیایش در اندیشه اسلامی و معنویت‌های جدید(با تکیه‌بر اندیشه‌های کاترین‌پاندر و فلورانس اسکاول‌شین)» اثر « حجت‌الاسلام والمسلمین احمد تاجیکی»، سال 1396 در مقطع سطح 4، در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم دفاع شده است.

بر اساس این گزارش، این پایان‌نامه به موضوع دعا در اندیشه‌ی کاترین‌پاندر و فلورانس اسکاول‌شین می‌پردازد و تفاوت‌های روش آن‌ دو در باب دعا را با دعا در اندیشه اسلامی بررسی می‌کند.

استاد راهنمای این پایان‌نامه«دکتر عزالدین رضا نژاد»، استاد مشاور«حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری سیف» و استاد داور آن« دکتر ابوالفضل ساجدی و دکتر کبیری» است.

در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: دعا ساده‌ترین و سریع‌ترین راه ارتباط با خداوند است، که همیشه مورد استفاده بشر قرار گرفته و در ادیان و فرهنگ‌های گوناگون مورد توجه بوده است.

دعا در جریان‌های معنویت‌گرایی نوظهور نیز مورد تأکید بوده و به طور متفاوتی آموزش داده می‌شود.

این تحقیق به موضوع دعا در اندیشه‌ی کاترین‌پاندر و فلورانس اسکاول‌شین پرداخته و تفاوت‌های روش آن‌ دو در باب دعا را با دعا در اندیشه اسلامی بررسی می‌کند. مسأله اصلی این است که دعا در فرهنگ اسلامی و معنویت‌های نوظهور چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند. روش گردآوری داده‌ها کتابخانه‌ای و روش تحلیل مقایسه‌ای است. دامنه مقایسه مبانی، اهداف، روش‌ها، موانع و کارکردهای دعا در فرهنگ اسلامی و آثار کاترین‌پاندر و اسکاول‌شین است.

یافته‌ها حاکی از این است که دعا در اندیشه اسلامی، بر مبنای لطف و اراده الهی و با هدف برقراری رابطه با خداوند و سپس برآورده شدن حاجات است. ولی دعا در معنویت‌های جدید، بر مبنای قدرت درون و تکیه‌بر خود و با هدف رسیدن به آرزوهای دنیوی است. از نظر روش، دعای اسلامی آداب خاصی نظیر توجه قلبی به خداوند، حمد و ستایش و تضرع را مورد تأکید قرار می‌دهد، اما دعا در آثار پاندر و اسکاول‌شین تا حد تلقین به نفس از طریق قدرت کلمات و نیروی تخیل تقلیل یافته است.

نتیجه اینکه دعا در فرهنگ اسلامی راهی برای کمال معنوی از طریق ارتباط با خداوند است که نیازها و مشکلات زندگی را به صورت فرصتی برای ارتباط با خداوند و کمال‌جویی در نظر می‌گیرد. ولی برخی از معنویت‌های نوظهور دعا را روشی برای به‌کارگیری نیروهای درون و رسیدن به کامیابی دنیوی می‌پندارند و مشکلات زندگی را فرصتی برای تمرین فعال‌سازی قدرت درون می‌دانند.

شایان‌ذکر است، معرفی پایان‌نامه‌های نوشته شده در زمینه عرفان‌های نوظهور افزون‌بر پیشگیری از موازی کاری به شناخت بیشتر پژوهشگران این عرصه و هم‌افزایی آنان کمک می‌کند. از این‌رو جمن‌ نیوز آماده معرفی پایان‌نامه‌ها، مقالات و تحقیقات پایانی در این‌باره است.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=5250
  • 272 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.