22

دین‌زدایی به سبک بی‌بی‌سی

  • کد خبر : 5394
  • 08 اردیبهشت 1399 - 12:37
دین‌زدایی به سبک بی‌بی‌سی

یکی از اهداف بی‌بی‌سی فارسی، تقدس‌زدایی از دین و سوق دادن جامعه جهانی به سمت سکولاریزه شدن جوامع به‌ویژه – جوامع سنتی – است. به گزارش جمن‌نیوز، بی شک بی‌بی‌سی یکی از پرمخاطب‌ترین بنگاه‌های خبرپراکنی در سطح جهان است که در راستای اهداف سردمداران سکولاریسم غربی فعالیت می‌کند. یکی از اهداف این رسانه، تقدس‌زدایی از […]

یکی از اهداف بی‌بی‌سی فارسی، تقدس‌زدایی از دین و سوق دادن جامعه جهانی به سمت سکولاریزه شدن جوامع به‌ویژه – جوامع سنتی – است.

به گزارش جمن‌نیوز، بی شک بی‌بی‌سی یکی از پرمخاطب‌ترین بنگاه‌های خبرپراکنی در سطح جهان است که در راستای اهداف سردمداران سکولاریسم غربی فعالیت می‌کند.

یکی از اهداف این رسانه، تقدس‌زدایی از دین و سوق دادن جامعه جهانی به سمت سکولاریزه شدن جوامع به‌ویژه – جوامع سنتی – است. در همین راستا اقدام به اجرای برنامه‌های متعدد گفتگو محور می‌کند که نمونه بارز این رویکرد، برنامه «پرگار» در بی‌بی‌سی فارسی است.

محــور ایــن گفتگوها در فضــای اســتعاری گفتمــان سکولاریستی غــرب، باهدف صورت‌بندی دین سکولار، ترتیب داده می‌شود. برای این امر ابتدا مشروعیت زدایی از فقه انجام می‌شود، سپس مناسک نیز به‌عنوان اموری تاریخی و واردشده به دین تلقی می‌گردد.

درواقع اجرای مراسم‌هایی دینی امری دنیوی و اجتماعی، برای با هم بودن و فرار از تنهایی عنوان می‌شود. به‌جای دین حقیقی نسخه این رسانه برای دین‌داری، دین سکولار است. دینی کـه فقـه و شـریعت و مناسـک در آن نقشی ندارد و فارغ از هرگونه مرجعیت طلبی، محدود به یک تجربۀ معنویِ شخصی می‌شود کـه شکل واقعی‌اش را با شیوع «عرفان‌های نوظهـور» شـاهد هسـتیم؛ عرفان‌هایی کـه بـر انتخـاب شخصی و خود بیانگری فردی تأکید می‌کنند و نه تبعیت از مراجع یا مـتن مقـدس. ایـن دین ورزان، نه‌تنها مذهب خویش را از مرجعیت نمی‌گیرند؛ بلکه می‌کوشند باورهـایی متفـاوت از آنها داشته باشند. بدین ترتیب، سرانجام، اصـلاحات در دیـن، بـا کنـار نهـادن عرفـان سنتی به نفع عرفان‌های نوظهور، به انکار دین می‌رسند.

منبع: فرق و ادیان

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=5394
  • 392 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.