21
طعنه رهبر انقلاب به معنوی خواندن کوئلیو

رهبر معظم انقلاب: پائولو کوئلیو نسبتی با معنویت ندارد

  • کد خبر : 4312
  • 11 اردیبهشت 1398 - 9:29
رهبر معظم انقلاب: پائولو کوئلیو نسبتی با معنویت ندارد
درحقیقت من همه شخصیت‏‌های رمان‏‌هایم هستم. در کیماگر من چوپان هستم… در کتاب‌‏های دیگر من همیشه شخصیت مرکزی هستم. بیش‏تر کتاب‏‌هایم هر چند روایت‌‏های ادبی هستند، تخیلی صرف نیستند...

بهداشت معنوی؛ به نقل از خبرگزاری فارس، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ایی (مدظله‌العالی) از بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دیدار کردند. در این دیدار انتشار یک کتاب از پائولو کوئلیو توجه ایشان را به خود جلب کرده و در نتیجه گفتگویی کوتاه اما جالب میان ایشان و غرفه‌دار شکل می‌گیرد.

ایشان در بازدید از غرفه بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب با اشاره به کتاب هیپی اثر پائولو کوئلیو که توسط این انتشاراتی چاپ و نشر شده است، از متصدی غرفه می‌پرسد که موضوع کتاب چیست؟. غرفه‌دار در پاسخ می‌گوید درباره‌ی یک سفر معنوی است. در پاسخ به توضیح غرفه‌دار، رهبر معظم انقلاب فرمودند، مگر پائولو کوئیلو اهل معنویات است؟ کارهایش که چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

شایان ذکر است، پائولو کوئلیو رمان‌نویس برزیلی است که داستان‌هایی با مضامین معنوی می‌نویسد. تقریبا تمامی آثار او به فارسی ترجمه و در داخل کشور منتشر شده است. كوئليو در داستان‌هایش، تجربیات شخصی خود را به عنوان یک الگوی معنوی و برنامة راه‌گشا برای مخاطبان روایت می‌کند، تا آن‌ها را در تجربیات خویش سهیم کند و به سمت همان افق سوق دهد.

در همین مورد وی می‌گوید: «درحقیقت من همه شخصیت‏‌های رمان‏‌هایم هستم. در کیماگر من چوپان هستم… در کتاب‌‏های دیگر من همیشه شخصیت مرکزی هستم. بیش‏تر کتاب‏‌هایم هر چند روایت‌‏های ادبی هستند، تخیلی صرف نیستند. ماجراهای حقیقی هستند که من آن‏ها را زیسته‌ام؛ حتی ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد، تجربه روایت‏‌شده‌‏ای از ماجرای وحشتناک بستری‏ شدنم در بیمارستان روانی است.»

بنابراین شناخت زندگی و تجربیات به اصطلاح معنوی پائولو کوئلیو می‌تواند ما را در فهم دقیق‌تری از آثارش یاری کند. کتاب اعترافات یک سالک، که در حقیقت مروری بر زندگی و اندیشه‌های کوئلیو است، منبع خوبی در این زمینه محسوب  می‌شود.

اعترافات یک سالک حاصل گفتگوی خوان آریاس نویسنده و روزنامه‌نگار شهیر اسپانیایی با پائولو کوئلیو است. خوان آریاس در این گفتگو سعی می‌‌کند نقش شاهد بی‌طرف را ایفا کند و به نوعی پرسش‌های خوانندگان آثار کوئلیو را برای وی مطرح سازد. مباحث این کتاب اغلب درباره مسائل مهم قرن بیستم نظیر، جوانان، اعتیاد، بیماری‌های روانی، اعتراضات سیاسی و اجتماعی، جادو و خرافات است.

در لابه‌لای سخنان کوئلیو در این کتاب نکاتی به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسد نه‌تنها برای خوانندگان آثار وی در ایران، بلکه برای دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌گیرنده‌ای که به‌راحتی مجوز انتشار آثار وی را صادر می‌کنند، قابل تأمل باشد. برای دریافت محتوای بیشتر در مورد اعترافات یک سالک می‌توانید اینجا کلیک کنید.

لینک‌های مرتبط:

افسانه شخصی و مفهوم آن در آثار پائولو کوئلیو

اعترافات یک سالک: گفتگو با «پائولو کوئلیو»

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=4312
  • 406 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.