22

سودای اداره جهان با شالوده معنوی کاذب

  • کد خبر : 5463
  • 25 اردیبهشت 1399 - 2:00
سودای اداره جهان با شالوده معنوی کاذب

مدیر مؤسسه بهداشت معنوی با اشاره به تفکرات «اروین لازلو» که به اسم عرفان عرضه می شود، گفت: «بنیاد تغییر جهان» متاثر از آراء وی می کوشد برای رساندن ایده هایشان به مرحله تمدن سازی، زندگی مردم را به سمت شالوده معنوی کاذب مدیریت کنند. به گزارش جمن‌نیوز؛ یکی از مسائل مبتلابه جهان امروز، ظهور […]

مدیر مؤسسه بهداشت معنوی با اشاره به تفکرات «اروین لازلو» که به اسم عرفان عرضه می شود، گفت: «بنیاد تغییر جهان» متاثر از آراء وی می کوشد برای رساندن ایده هایشان به مرحله تمدن سازی، زندگی مردم را به سمت شالوده معنوی کاذب مدیریت کنند.

به گزارش جمن‌نیوز؛ یکی از مسائل مبتلابه جهان امروز، ظهور انواع و اقسام معنویت های نوپدید و عرفان هایی است که همه به نام تعالی انسان و بهبود بخشیدن به زندگی او، مطرح می شوند و اتفاقا پیروانی هم پیدا می کنند اما بعد از گذشت مدتی و پس از آنکه ثابت شد هیچ کارایی ای ندارند از گردونه حذف می شوند اما آثار مخربشان تا مدت ها بر افکار پیروان باقی می ماند چرا که آنها این جریانات را بهشت برین خود تصور می کردند اما ناگهان متوجه شدند که با سراب مواجه هستند.

سردمدار یکی از این جریان ها در دهه های اخیر فردی به نام «اروین لازلو» است. او با طرح افکار و اندیشه های خود سعی داشت گونه ای متفاوت از نگرش به انسان و جهان معنوی و دنیای پیرامون را ارایه دهد. از این رو، در ادامه بررسی عرفان های نوپدید، بخش دیگری از مباحث حجت الاسلام «حمیدرضا مظاهری سیف»، رییس موسسه بهداشت معنوی را که به همت شبکه جهانی ولایت، طی سلسله مباحث منسجمی تهیه شده است، تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام مظاهری سیف با اشاره به ایده ها و دیدگاه های طرح شده از سوی «اروین لازلو» و طرفداران او، گفت: به عقیده آنها انسان ها می توانند با مراقبه، مدیتیشن، سکوت، انجام تمرینات یوگا، با توقف فکر، یک نوع ارتباط درونی با این شعور کیهانی برقرار و افکار و ایده هایشان را به آن منتقل و از آن دریافت کنند، گاهی اوقات گفته می شود که این شعور کیهانی مرتبه ای از شعور و آگاهی خود ماست و سطح بالاتر از آگاهی انسان است.

رئیس موسسه بهداشت معنوی ادامه داد: مفهوم آگاهی برتر در این جا به کار می رود و یکی از مشترکاتی است که در همه عرفان های نوظهور می بینیم، همه آنها از این آگاهی برتر سخن می گویند و معتقدند که این آگاهی برتر بی نهایت است و ما می توانیم از طریق آن روی کل کائنات اثر بگذاریم و دنیا را هر طور که می خواهیم تغییر دهیم!

مظاهری سیف ابراز کرد: آنها می گویند ما در آستانه ورود به یک عصر جدید هستیم، عصری که بشر پتانسیل خداییِ درون خود را کشف می کند و می فهمد که آن شعور کیهانی و آنچه که ادیان تا به حال به اسم خدا از آن یاد می کردند در قلمرو قدرت و تحت کنترل اوست، درون اوست و انسان ها می توانند بر آن تاثیر بگذارند و دنیا را آن طور که می خواهند تغییر دهند.

وی اضافه کرد: بر اساس این تفاسیر است که در معنویت های نوظهور شاهد باور به موضوعی به نام عصر جدید هستیم، همه آنها بشارت می دهند که روزگار نویی هست که در آن دوره انسان ها می توانند زندگی مورد نظرشان و دنیای دوست داشتنی خود را خلق  کرده و بسازند و این نیروی بیکران را فعال کنند.

مظاهری سیف تصریح کرد: اکنون اگر به کتاب فروشی های محله خودتان در هر کجای دنیا که هستید، مراجعه کنید، کتاب هایی با عنوان نیروی بیکران، قدرت فکر، ندای درون و عناوینی از این جنس خواهید یافت اما زمانی که به فهرست این آثار نگاه می کنید تماما مطالبی از یک سنخ هستند.

این پژوهشگر عرفان با بیان اینکه برخی بررسی ها نشان می دهد که تا سال 1391در ایران قریب به 10 میلیون کتاب با محتواهایی نظیر آنچه که بدان اشاره شد، منتشر و توزیع شده است، تاکید کرد: این موضوع جدی است و ما را با بیشتر اصولی که در عرفان های نوظهور مطرح می شود، آشنا می کند، به هر صورت این جریانات در جهان شکل گرفت و لازلو یکی از شخصیت های تاثیرگذار در این حوزه است، به ویژه بعد از آنکه باشگاه بوداپست تبدیل به یک کانون جدی شد و نقش تاثیرگذاری را بر جای گذاشت.

مظاهری سیف گفت: در اینجا به چند اقدام باشگاه بوداپست از سال 2000 میلادی به بعد اشاره می کنم. برای مثال در سال 2004 مجموعه ای به نام «شورای حکمت جهانی» از سوی این باشگاه تاسیس شد و کارش این بود که نگرش به اصلاح معنوی یا عرفانی را در حوزه های مختلف تمدنی وارد کند، شورای حکمت جهانی با هفده کمیته از قبیل هایی از قبیل آموزش، سیاست معنوی و شهروند جهانی و بحث های مربوط به محیط زیست، گفت وگوی بین ادیان، رابطه اسلام و غرب، توانمندی سازی زنان و …. شکل می گیرد.

رئیس موسسه بهداشت معنوی در ادامه بیان کرد: این اولین اقدام آنها برای رساندن ایده هایشان به مرحله تمدن سازی بود تا زندگی مردم جهان را به سمت دیگری مدیریت کنند، به سمتی که به شالوده معنوی کاذب استوار شود و طبیعی بود که چنین کاری کنند؛ وقتی که می دیدند اقتدار معنوی نوظهوری در جهان پدیده آمده است.

وی ادامه داد: در آن زمان انقلاب اسلامی شکل گرفته بود و مردم را با جاذبه های خود به تدین و معنویت دعوت می کرد، طبیعی بود که آنها ساکت ننشینند و در نتیجه به شکل منطقی مطالعه کردند و وارد مرحله اجرا و عملیات راهبردی خود شدند، اما باشگاه بوداپست در سال 2007 مجموعه ای با عنوان «بنیاد تغییر جهان» تاسیس می کند.

این محقق گفت: هدف بنیاد تغییر جهان آن بود که به شناسایی سازمان ها و گروه ها و شخصیت های همسو با اهداف باشگاه بوداپست بپردازد، یعنی کسانی که آمادگی انجام فعالیت های معنوی به شکل جدید را دارند و کسانی که مایل نیستند نیاز به معنویت و دین را بر اساس منابع و ادیان اصیل پاسخ دهند بلکه به دنبال پاسخ جدید و حرف های متفاوتی هستند که می شود آنها را منطبق با چارچوب های باشگاه بوداپست کرد. بنابراین، باشگاه کار خود را در حوزه های مختلفی از جمله بحث اقتصاد، فرهنگ حکمت، بحث وحدت انسان و طبیعت و محیط زیست، جامعه مدنی، صلح، آزادی و … تقسیم می کند.

وی تصریح کرد: اما در سال 2009 اتفاق دیگری می افتد، موسساتی که شناسایی شده بودند طی برنامه باشکوهی در موزه لندن گرد هم جمع می شوند. آنها در گردهمایی که داشتند می خواستند تاکید کنند که از این سال به بعد می توانیم دنیا را با همکاری یکدیگر تغییر دهیم.

مظاهری سیف تصریح کرد: لذا سال 2009 این وعده ها داده می شود و شخصیت ها و موسساتی که عضو بنیاد تغییر جهان بودند، دعوت می شوند، هر کسی که فکر می کردند می تواند به آنها کمک کند در این گردهمایی دعوت می شود، در آن مراسم بعد از صحبت ها و تبادل نظر و هدف گذاری هایی که شکل می گیرد مجموعه ای دیگر به نام «جامعه تغییر جهان» به وجود می آید.

وی در پایان این بخش از سخنان خود خاطرنشان کرد: در واقع آنها سعی کردند با تقسیم کار جهانی میان خودشان، فعالیت را پیش ببرند، بنابر این، از انواع و اقسام موسسات و سازمان ها استفاده کردند و از سازمان های مردم نهاد نیز بهره گرفتند. البته در این مسیر از اهرم های خودشان مثل سازمان ملل و یونسکو نیز غافل نماندند تا بتوانند دولت ها را به این سو سوق دهند.

گفتنی است، علاقمندان به دریافت فایل صوتی این سخنان می توانند به اینجا مراجعه کنند.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=5463
  • 553 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.