26
باور کفرآمیز در قالب ادبیات داستانی

عرفان سرخپوستی در ایران، گستره و هشدارها

  • کد خبر : 5905
  • 25 شهریور 1399 - 16:30
عرفان سرخپوستی در ایران، گستره و هشدارها

به گزارش بهداشت معنوی عرفان سرخپوستی از جمله عرفان های نوظهور است که در دهه های اخیر به کشور وارد شده و در این مدت توانسته است عده ای را به خود جذب کند. کتابهای تبلیغی زیادی از این فرقه در ایران به چاپ رسیده و در دسترس عموم قرار گرفته است. از این جریان […]

به گزارش بهداشت معنوی عرفان سرخپوستی از جمله عرفان های نوظهور است که در دهه های اخیر به کشور وارد شده و در این مدت توانسته است عده ای را به خود جذب کند. کتابهای تبلیغی زیادی از این فرقه در ایران به چاپ رسیده و در دسترس عموم قرار گرفته است. از این جریان به «عرفان ساحری» هم یاد می شود.

«کارلوس کاستاندا» اولین کسی است که در دوران معاصر عرفان سرخپوستی را عمومی کرد و در قالب ادبیات داستانی به دنیا ارائه نمود. از وی 12 کتاب به زبان فارسی ترجمه شده است. این مکتب از نظر جغرافیایی، به بومیان آمریکا مربوط می شود و خاستگاه آن قاره آمریکا، به خصوص کشور مکزیک است که در آیین قدیمی تولتک ریشه دارد. به ادعای کاستاندا عرفان سرخپوستی آموزش ها و تعلیماتی است که وی از استادش «دون خوان» فراگرفته است. در محتوای عرفان سرخپوستی علاوه بر دستورات دون خوان می توان بسیاری از اعتقادات آیین تولتک را نیز یافت.

کارلوس کاستاندا

بنا به اذعان کاستاندا، هدف و غايت در عرفان ساحري دست يافتن به «قدرت هاي جادويي» است و دراین مسیر روش‌ها و دستور العمل هایی ارائه می گردد که برخی از آنها غیر اخلاقی و بسیار تأمل برانگیز می باشند. همچنین در نظام معنوی عرفان ساحري خدا يا وجود ندارد و يا چنان نقش ضعيفي در نظام اعتقادي اين مکتب ایفا می کند که سالک کم ترين توجهي به خدا و نيروها و قدرت او نمي کند.

در حقیقت عرفان ساحری حرکتی است نامیمون برای زنده نمودن سنت های جادویی که با نام عرفان و معنویت آغاز گردیده است اما در نهایت نقش گفتمان ضد توحیدی را ایفا می کند. اگر چه این جریان در سالهای اخیر در کشور با افول مواجه شده و دیگر مثل گذشته در کانون توجهات قرار ندارد اما با جستجوهای صورت گرفته می توان دریافت که هنوز هم این جریان در فضای مجازی به طور قابل توجهی در حال تبلیغ و گسترش گفتمان خود در جامعه ایرانی است.

به عنوان نمونه می توان در اینستاگرام پیج هایی از این جریان یافت که به نحو قابل توجهی در حال تبلیغ عرفان سرخپوستی هستند و فالوورهای بالایی نیز دارند.

پیج تبلیغ عرفان سرخپوستی در اینستاگرام با 20 هزار دنبال کننده

پیج تبلیغ عرفان سرخپوستی در اینستاگرام با 16 هزار دنبال کننده‌

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=5905
  • 1073 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.