19
نمایش موفق فلسفه کارما در فیلم کوتاه ایرانی

فیلم کوتاه ذن برنده جایزه فیلم کوتاه ترکیه شد

  • کد خبر : 6989
  • 02 اردیبهشت 1400 - 13:50
فیلم کوتاه ذن برنده جایزه فیلم کوتاه ترکیه شد
پیش از این نیز یک فیلم کوتاه دیگر ذن بر اساس فلسفه یین و یانگ (سیاه و سفید) ساخته شده و مبارزه دو مبارز را در ذهن آنها نشان می دهد، بدون آنکه در واقعیت با یکدیگر درگیر شده باشند که در نهایت منجر به شکست یکی از آنها در واقعیت می‌شود.

فیلم کوتاه ذن موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران سیزدهمین جشنواره رُتاری ترکیه در شهر آدانای این کشور شد. پیش از این در جشنواره ای در شنزن چین نیز فیلم کوتاه ذن به عنوان برترین فیلم کوتاه درام برگزیده شده بود.

این فیلم کوتاه 11 دقیقه ای به نویسندگی و کارگردانی رضا گلپور تهیه شده و ایده اصلی آن توضیح فلسفه ذن و نمایش نحوه عمل کارما است.

به گزارش سینما سینما، در فیلم کوتاه ذن همه چیز از یک درب شروع می شود. دربی که آرام، آرام باز می شود و توجه ساکنان آسایشگاه را جلب می کند. پدران و مادرانی که ناگفته پیداست مدتهاست چشم انتظار عزیزان شان هستند. این را از نگاه مشتاقانه آن ها به آن درب کذایی می توان فهمید. با ورود اولین ملاقات کنندگان به آسایشگاه، با حال و احوال یکی از ساکنان آن جا همراه می شویم. پیرمردی که با آمدن بچه ها، نوه  و البته عشق سابق اش، فیل اش یاد هندوستان می کند. پس از پیرمرد، پیرزنی را می بینیم که به یاد ایام جوانی اش بزک می کند و پذیرای جوانکی عاشق پیشه می شود. پیرمردی دیگر در حین اصلاح صورت، دختران دوقلو اش را می بیند که در مقابلش نشسته اند و بهانه های همیشگی را مطرح می کنند.

به این ترتیب مخاطب در می یابد که در حال تماشای تصورات ذهنی این آدم های تنهای آسایشگاه سالمندان است. این تصورات با ورود عروس و پسر زری خانم در لباس دامادی تکمیل می شود. جایی که یکی دیگر از شخصیت های فیلم، موضوع را متوجه می شود و با خواندن آهنگی شاد، همگان را در این عروسی ذهنی شریک می کند. رقص و پایکوبی پیرمردها و پیرزن ها برای لحظاتی هم که شده، حال و هوایی شاد به فیلم می بخشد. نوعی شادی خاص که در پس آن تلخی و گزندگی آشکاری نهفته است و می تواند مخاطب را دچار بغضی عجیب کند. نمایش دلپذیری از تقابل غم و شادی و مخاطبی که خوب می داند در دل این شادی های ظاهری، غمی نهفته است که به این زودی ها زدوده نخواهد شد.

با ورود پرستار آسایشگاه، دوربین برای لحظاتی هم که شده، ساکنان کهنسال آسایشگاه را رها کرده و با او همراه می شود تا شاهد بسته شدن درب حیاط باشیم. پرستاری که انگار هیچ تصوری از جهان ذهنی مددجویانش ندارد. در لحظه ی بسته شدن درب، دوربین از بالا پدری را نشان می دهد که به همراه فرزندش در کالسکه، از مقابل آسایشگاه رد می شود. پدری که بعید نیست چندی بعد، یکی از ساکنان بی نوای همین آسایشگاه باشد. آسایشگاهی که در پایان بندی فیلم، مجدداً دربش باز می شود تا باز هم رؤیا پردازی های ساکنان آن خانه ی فراموش شده، ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بهداشت معنوی، پیش از این نیز یک فیلم کوتاه دیگر به نام ذن و بر اساس فلسفه یین و یانگ (سیاه و سفید) ساخته شده و مبارزه دو مبارز را در ذهن آنها نشان می دهد، بدون آنکه در واقعیت با یکدیگر درگیر شده باشند که در نهایت منجر به شکست یکی از آنها در واقعیت می‌شود.

این فیلم کوتاه که توسط میثم هاشمی نویسندگی و کارگردانی شده است در  سال 1396 «دیجیتال باکس آفیس» پذیرفته شده است.

 

فیلم کوتاه ذن

فیلم کوتاه ذن به کارگردانی میثم هاشمی

 

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=6989
  • 646 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.