32
به همت انتشارات صهبای یقین منتشر شد

حقیقت یوگا منتشر شد

  • کد خبر : 5278
  • 23 خرداد 1400 - 9:55
حقیقت یوگا منتشر شد
آنچه در کتاب‌ها یا در مراکز عمومی به‌صورت علنی آموزش داده می‌شود، همۀ واقعیت یوگا نیست، بلکه کتاب‌ها و کلاس‌های گوناگون، نقطۀ شروع و دروازۀ ورود افراد به یک مرام سر‌ی و محرمانه هستند که واقعیت‌های آن به‌راحتی قابل بازگو کردن نیست. اما توجه درست و بررسی دقیق مبانی و آموزش‌های یوگا به‌صورت یک مجموعه پیوسته، بسیاری از حقایق را روشن خواهد کرد.

کتاب حقیقت یوگا، نوشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمیدرضا مظاهری‌سیف به خاستگاه یوگا، روش‌های یوگا و مبانی آن می‌پردازد.

بهداشت معنوی؛ کتاب حقیقت یوگا، نوشتۀ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمیدرضا مظاهری‌سیف، در سال 1394 برای نخستین بار به سفارش مؤسسه بهداشت معنوی و از سوی انتشارات صهبای یقین منتشر شده است.

مقدمه، یوگا و هندوئیسم، روش‌های یوگا و مبانی یوگا بخش‌های اصلی این کتاب را در بردارد.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: یوگا به‌عنوان یک ورزش ذهنی – بدنی معرفی می‌شود و معمولاً افکار عمومی آن را صرفاً ورزش تصور می‌کنند؛ اما محققان آن را به‌عنوان یک راه معنوی و اسرارآمیز معرفی کرده‌اند و اساتید یوگا نیز آن را بسیار متفاوت از ورزش می‌دانند. البته کسانی که با یوگا آشنا می‌شوند در مراحل اولیه آن را به‌صورت حرکات جسمی می‌شناسند و ممکن است برای لاغری یا زیبایی اندام و حتی رسیدن به آرامش از آن استفاده کنند؛ اما به‌تدریج آن را به‌عنوان یک ورزش ذهنی و سپس به‌عنوان یک راه معنوی به کار می‌گیرند و به مسیری وارد می‌شوند که از ابتدا تصوری از آن نداشته‌اند.

«یوگا در حقیقت تعالیمی سر‌ی است که سینه‌به‌سینه منتقل شده است»؛ بنابراین آنچه در کتاب‌ها یا در مراکز عمومی به‌صورت علنی آموزش داده می‌شود، همۀ واقعیت یوگا نیست، بلکه کتاب‌ها و کلاس‌های گوناگون، نقطۀ شروع و دروازۀ ورود افراد به یک مرام سر‌ی و محرمانه هستند که واقعیت‌های آن به‌راحتی قابل بازگو کردن نیست. اما توجه درست و بررسی دقیق مبانی و آموزش‌های یوگا به‌صورت یک مجموعه پیوسته، بسیاری از حقایق را روشن خواهد کرد.

متأسفانه عدم نگرش منظومه‌ای و مجموعه‌ای به آموزه‌های یوگا و ترجمه‌های تحریف آمیز از منابع یوگایی موجب شده است که برخی از افراد یوگا را با عرفان اسلامی تطبیق داده و برابر انگارند؛ درحالی‌که تفاوتی بسیار عظیم و شکافی شگرف میان این دو است. مفاهیمی نظیر: خدا، پرهیزکاری، بی‌آزاری، قناعت و پاکی در یوگا معنای خاص خود را دارند و کسی که این مفاهیم را در چارچوب فکری یک ایرانی مسلمان می‌فهمد، هنوز به درک درستی از یوگا نرسیده است. بسیاری از این معادل‌گذاری‌ها اساساً اشتباه است و هنگامی‌که به تعاریف آن‌ها توجه کنیم، این اشتباهات آشکار می‌شود و نتیجۀ آن ایجاد معانی مختلف برای یک واژه در ذهن مخاطب است. با نگرش سیستمی به یوگا، یک آموزه یا مفهوم در میان سایر آموزه‌ها و مبانی یوگا شناخته می‌شود و بر تفاسیر مبتنی بر فرهنگ غیر هندویی تکیه نمی‌کند.

این کتاب که در 175 صفحه منتشر شده، از مؤسسه بهداشت معنوی قابل خریداری است.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=5278
  • 1096 بازدید

ثبت دیدگاه

  1. واقعیت رو دارن میگند
    بنده و یکی از دوستانم چند سال پیش یوگا کار میکردیم زیر نظر ی مربی یک ماه نگذشت اعتقادات ما چنان تحت تاثیر قرار گرفت ک از دین کناره گرفتیم و ب شکل دیگه ای داشتیم زندگی میکردیم جالب این جاست ک مربی ما بدون اینکه بخاد سخنرانی انجام بده این اعتقادات ما رو تحت تاثیر قرار داد.صرفا با همون انرژی درمانی و بردن ما ب حالت خلصه کار خودشو انجام میداد .
    برای مثال اینکه سر جانماز می‌نشستیم ولی اصلا توان خوندن نماز رو نداشتیم یعنی عبادتمون از حالت خوندن نماز خارج شده بود .کم کم کتاب مفاتیح و قرآن از کنار جانمازمون برداشته شد و ب درون کمد گذاشتیم ک جلو چشممون نباشه .برا من واقعا سوال بود ک چرا این شکلی شدم از مربیمون در مورد نماز سوال کردم گفت نیازی نیست نماز بخونی برای اینکه خانوادت متوجه نشن سر جانماز باش و وانمود کن ک داری نماز می‌خونی .
    حتی من کارم ب جایی رسید ک همسر و فرزندم برام مهم نبودن اصلا و میخواستم ب قصد تحصیل و کار ترکشون کنم و ب کشوری دیگه برم.
    و خیلی از موارد دیگه ک مارو در عرض دوماه ب بیراهه هایی کشوند ک برامون باورش بسیار بسیار سخت بود
    اما خداروشکر میکنم ک خداوند یکی رو سر راه ما قرار داد تا ب خودمون بیایم و خودمون رو ازین منجلابی ک داشتیم توش غرق می‌شدیم بکشیم بیرون
    این ها اراجیف نیست بلکه واقعیته شما نمیخاین باور کنید . دارن با این چیزا آروم آروم مغز های مارو شستشو میدن و ب جایی میرسیم ک کلا مسیر زندگیمون منحرف شده و فکر میکنیم داریم درست میریم در صورتی ک مسیر زندگی ما فقط فقط با قرآن و اهل بیت پیش می‌ره ولاغیر

  2. الان این پاسخ این کتاب شد؟ راست میگی بخون و اشکالات کتاب رو بازگو کن. نه با اتهام زنی

  3. بابا فقط شما خوبید
    کل عالم شیطانی هستن جز شما!
    پنج ساله یوگا کار میکنم روز به روز ایمانم به حضرت حق بیشتر شده
    اینقدر اراجیف به خورد مردم ندید
    شدید یک قوم تنها
    مردم روز به روز دارن از شماها بیزار تر میشن با اون اسلام فقر طلبتون

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.