21
سوغات جدید ربی بن گارلیک، حاخام آمریکایی، برای پیروان عرفان‌های کاذب

چالش امتزاج معنویت روان‌گردان و کابالا در ایالات‌متحده

  • کد خبر : 8394
  • 11 شهریور 1401 - 10:10
چالش امتزاج معنویت روان‌گردان و کابالا در ایالات‌متحده
به نظر می‌رسد برگزاری دادگاه ربی بن گارلیک و نتیجه آن می‌تواند نقطه عطفی در نضج‌گیری یک فرقه جدید مبتنی بر مواد روان‌گردان باشد. بن گارلیک با ترکیب معنویت یهودی کابالا و شمنیسم سرخپوستی در حال ایجاد شکل جدیدی از معنویت‌های کاذب است. معنویت‌هایی که در ایران کم‌وبیش طرفدارانی دارند و اکنون ترکیب آنان می‌تواند از طریق مبلغین عرفان‌های کاذب به‌عنوان راه‌حل جدیدی برای جبران کمبود معنا در زندگی نوجوانان و جوانان تجویز شود.

رسانه‌های آمریکایی از بازداشت یک حاخام یهودی به نام «ربی بن گارِلیک» (Rabbi Ben Gorelick) خبر دادند. این حاخام یهودی با ترکیب آئین کابالا و معنویت روان‌گردان، فرقه جدیدی را در ایالت کلرادو در کشور ایالات‌متحده تأسیس کرده است. فرقه‌ای که اکنون درگیر مشکلات حقوقی است که برای آن به وجود آمده است.

به گزارش بهداشت معنوی به نقل از High Times، مبلغ یهودی ربی بن گارلیک در نیومکزیکو و در یک خانواده از جامعه یهودیان ارتدکس کشور ایالات‌متحده به دنیا آمده است. وی در سن 10 سالگی نیومکزیک را به همراه خانواده خود ترک کرده و راهی کانادا می‌شود.

در حادثه بهمن در آلاسکا، دوست گارلیک در آغوش وی جان می‌سپارد. گارلیک می‌گوید این حادثه وی را به خواندن آثار نیچه و در نتیجه به سمتی سوق داده که در نهایت از دین دور می‌شود.

در نتیجه این حادثه وی در 25 سالگی، «مدرسه آموزش کوهستان» (Mountain Training School) را تأسیس کرده و شروع به آموزش کوهنوردی می‌کند. فارغ از آموزش‌های عملی در مورد کوهنوردی وی به مجموعه آموزش‌های نظری را برای کوهنوردان در نظر گرفته بود تا بنا به گفته خودش، ویژگی‌های شخصیتی لازم برای کوهنوردی را در افراد ایجاد کند.

گارلیک با استفاده از اصول مورد توجه «جنبش ماسار» (Mussar Movement) که یک جنبش اخلاقی دارای مسیر رشد معنوی در میان یهودیان سنت‌گرا است، مبانی نظری خود در زمینه رشد ویژگی‌های شخصیتی افراد را طراحی کرده و در این باره می‌گوید: «من یک پوسته سکولار بر روی این مفهوم یهودی بسیار قدیمی کشیدم.»

 گارلیک در سال 2015 و پس از 11 سال مدرسه‌ای را که تأسیس کرده بود ترک کرده و بنا بر ادعای خودش به دنبال یافتن فرصت‌های بیشتری برای پرداختن به درون‌نگری و رشد انسانی رفته است. او برای انجام این کار به یک مدرسه حاخامی روی می‎آورد ولی می‌گوید در آن مدرسه به‌جای یافتن بینش‌های دینی، احساس می‌کرده که به «یک مدرسه حقوق برای قوانین 4000 ساله وارد شده است».

از تجربه و سایر تعاملات با حاخام‌های مختلف در سال‌هایی که گارلیک به دنبال راهی برای ایجاد تجربیات متعالی بود، در سال 2018، او پاسخ خود را در کابالا یافت.

گارلیک معتقد است مؤلفه زیربنایی کابالا، کنترل تنفس (تنفس آگاهانه: اصطلاحی که برآمده از معنویت عصر جدید است)، شادی، حرکت، و معجزه «سیلوسایبین» (psilocybin) -یا مَجیک ماشروم که یک ماده روان‌گردان است- بوده، که این موارد نقش مهمی در رشد شخصیتی افراد ایفا می‌کنند.

وی می‌گوید اولین‌باری که در خانه دوستش مواد مخدر مصرف کرده است، «اولین باری بوده که در زندگی‌ام (حضور) خدا را در یک مکان دارای یگانگی و گشایش (معنوی) احساس می‌کردم.» پس از این تجربه گارلیک به کمک دیگر حاخام‌های هم‌عقیده با خودش شروع به تشکیل حلقه‌های معنوی مصرف مواد روان‌گردان کرده و در سال 2019 فرقه «قبیله امر مقدس» (Sacred Tribe) را تأسیس کرد.

فرقه قبیله امر مقدس که اکنون بیش از 1000 پیرو (که عموماً نوجوانان و جوانان هستند) دارد، در سال 2020 فعالیت خود را علنی کرد و این در حالی است که فرقه‌های وابسته به مصرف مواد روان‌گردان معمولاً از علنی کردن فعالیت‌های خود اجتناب می‌ورزند.

قبیله امر مقدس تا سال 2021 مراسم‌های آیینی شب‌های جمعه را به‌طور منظم برگزار می‌کرد و اعضای آن معمولاً هر سه ماه یک‌بار در این مراسم شرکت می‌کردند. هدف این مراسم استفاده از 39 نوع سیلوسایبین برای کمک به اعضا است تا بتوانند مواردی همانند شروع یک سفر درونی تا برانگیختن خلاقیت خود را تجربه کنند.

ربی گارلیک، که دارای مدرک مهندسی شیمی است درباره استفاده از مواد روان‌گردان در این مراسم گفت که این گروه هرگز قصد نداشته قوانین را زیر پا بگذارند. در مقابل همیشه تمرکز بر کسب وضعیت معافیت مذهبی فدرال از طریق قانون احیای آزادی‌های مذهبی بوده است.

وی می‌گوید این انجمن با متخصصان دانشگاه جان هاپکینز و آزمایشگاه‌های روان‌گردان مختلف در طول مسیر همکاری کرده است تا از رعایت قوانین ایالت کلرادو و قوانین فدرال ایالات‌متحده اطمینان حاصل کند. با این حال در ژانویه 2022 این انجمن با یک موقعیت چالشی روبرو شد.

گارلیک ادعا می‌کند که بازرس ایالتی او را با یک فروشنده معروف مواد مخدر در منطقه اشتباه گرفته است. ساعاتی بعد حکمی صادر شده و مقامات ایالتی دستور بازرسی ساختمان این مرکز را صادر می‌کنند. در جریان بازرسی، یک کارمند را دستگیر و تمامی مواد روان‌گردان کشف شده در محل توسط بازرسان ایالتی ضبط می‌شود. گارلیک چند هفته بعد دستگیر و متهم به در اختیار داشتن به قصد تولید یا توزیع یک ماده کنترل کننده ذهن می‌شود.

اگر گارلیک در جریان این بازداشت مجرم شناخته شود، حداقل با محکومیت هشت سال زندان مواجه خواهد شد. گارلیک ادعا می‌کند که از تمام استانداردها و دستورالعمل‌های مقرراتی تنظیم شده پیروی می‌کند و هر مراسم مقدس را در یک مرکز تجاری برگزار می‌کند تا اثبات شود که هیچ کار غیرقانونی در طی مراسمات این فرقه رخ نمی‌دهد!

علاوه بر این، گارلیک به ارتباط کابالا با مراسمی که در آن مصرف مواد روان‌گردان را شایع کرده اشاره می‌کند. وی می‌گوید کابالا سنتی با قدمت هزاران ساله است و استفاده ما از مواد روان‌گردان نیز -همانند استفاده از چپق‌های روان‌گردان سرخپوست‌ها که استفاده از آن در ایالت کلرادو قانونی است- صرفاً جنبه معنوی داشته و در راستای توسعه آموزه‌های کابالا است.

تاریخ دادگاه گارلیک برای اواخر ژوئن در نظر گرفته شده بود، اما فعلاً تعویق افتاده است. جالب است که گروه‌های معنوی مبتنی بر مصرف روان‌گردان و همچنین برخی گروه‌های یهودی به حمایت از گارلیک پرداخته و اقدامات وی را غیرمجرمانه و کاملاً معنوی می‌دانند.

به نظر می‌رسد برگزاری دادگاه ربی بن گارلیک و نتیجه آن می‌تواند نقطه عطفی در نضج‌گیری یک فرقه جدید مبتنی بر معنویت روان‌گردان باشد. بن گارلیک با ترکیب معنویت یهودی کابالا و شمنیسم سرخپوستی در حال ایجاد شکل جدیدی از معنویت‌های کاذب است. معنویت‌هایی که در ایران کم‌وبیش طرفدارانی دارند و اکنون ترکیب آنان می‌تواند از طریق مبلغین عرفان‌های کاذب به‌عنوان راه‌حل جدیدی برای جبران کمبود معنا در زندگی نوجوانان و جوانان تجویز شود.

 

لینک‌های مرتبط:

تاریخچه شکل‌گیری کابالا و تدام آن در دوران معاصر

از عرفان سرخپوستی تا معنویت روان‌گردان در ایران

 

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=8394
  • 399 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.