22

عرفان‌های نوظهور امنیت روانی جامعه را خدشه دار می‌کنند

  • کد خبر : 5516
  • 30 اردیبهشت 1399 - 0:37
عرفان‌های نوظهور امنیت روانی جامعه را خدشه دار می‌کنند

یک پژوهشگر ادیان گفت: قوانین مختلف باید با نگاهی جزئی‌تر حد و حدود جرم را در فعالیت عرفان و معنویت‌های نوظهور مشخص کنند. به گزارش جمن نیوز؛ برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی جرم انگاری و جرم شناسی در عرفان‌های نوپدید، با حضور مسلم مدنی، جامعه شناس، پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه […]

یک پژوهشگر ادیان گفت: قوانین مختلف باید با نگاهی جزئی‌تر حد و حدود جرم را در فعالیت عرفان و معنویت‌های نوظهور مشخص کنند.

به گزارش جمن نیوز؛ برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی جرم انگاری و جرم شناسی در عرفان‌های نوپدید، با حضور مسلم مدنی، جامعه شناس، پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و محمدمهدی میرجلیلی، پژوهشگر ادیان و معنویت‌های نوپدید از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه مسلم مدنی با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری عرفان‌های نوظهور، گفت: عرفان‌های نوظهور یا معنویت‌های نوپدید برآمده از شرایط و زمینه‌های تاریخی و اجتماعی ایجاد شده در زمان پس از جنگ جهانی دوم است.

وی افزود: زمینه‌های ایجاد شده برای شکل‌گیری عرفان‌های نوظهور در غرب بی ارتباط با عدم پاسخگویی به نیاز انسان آن دوره از سوی دین‌های رسمی مانند یهودیت و مسیحیت نیستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که انسان مدرن در غرب رنج‌های بسیاری از جنگ دیده است، اظهار کرد: وضعیت جامعه انسان مدرن غربی را به سمتی می‌کشاند که از این جهان رها شود و به عرفان‌های نوظهور گرایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: رهایی و آزادی در هرجایی و به هر نحوی که محقق شود از سمت انسان مدرن معنویت نام می‌گیرد.

مسلم مدنی با اشاره به این که معنویت‌های ایجاد شده در غرب واکنشی جدی در برابر دین به شمار می آیند، عنوان کرد: عرفان‌های نوظهور یک آسیب جدی در تمدن مدرن به شمار می آیند، چرا که عرصه دین داری و فرهنگ اجتماعی تمدن غرب را خدشه دار کرده است.

وی با تاکید بر این که عرفان‌ها و معنویت‌های نوظهور در تمدن غرب به وجود آمده‌اند، تصریح کرد: به تبع زمینه پر از خشونتی که عرفان‌های نوظهور در آن شکل گرفته‌اند، مبانی لذت در این عرفان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند.

این پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی با اشاره به این که لذت نامحدود آسیب‌های متعددی را به همراه دارد، توضیح داد: لذت نامحدود همیشه به دنبال خود موضوعاتی مانند روابط و خشونت نامحدود را یدک می‌کشد.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو محمدمهدی میرجلیلی با اشاره به جنبه‌های فرهنگی و دینی عرفان‌های نوظهور، گفت: در عرفان‌های نوظهور نگاه‌هایی سیاسی و امنیتی وجود دارد که ابتدای امر با تسخیر ذهن پیروان دستور به ذهن تسخیر شده پیگیری می‌شوند.

وی با اشاره به این که افسون‌گری و سِحرهای قدیمی امروزه به شکل دیگری در جامعه نمود پیدا می‌کنند، عنوان کرد: شکل جدید افسون گری‌ها امروزه با تکنیک‌های برجسته و پیچیده تحت دانش سایکوترونیک شناخته می‌شود.

این پژوهشگر ادیان و معنویت‌های نوپدید افزود: بسیاری از عرفان‌های نوظهور در حال حاضر سعی می‌کنند به واسطه سلاح‌های انرژی زایی روانی و ماده و دستگاه‌هایی که دارند ذهن و جسم انسان را تسخیر کرده و به زنجیر بکشند.

وی با اشاره به این که موضوع تسخیر ذهن انسان‌ها یک تهدید جدی برای جامعه بشری است، اظهار کرد: با افزایش سرعت انتقال اطلاعات بین مغز و ماشین و همچنین افزایش توان و تقویت نیروی دستگاه‌های مختلف، هر چیزی که دیروز بعید به نظر می‌رسید، امروزه امکان پذیر شده است.

محمدمهدی میرجلیلی اضافه کرد: در حال حاضر سایکوترونیک از لا به لای صفحات داستان‌های علمی و تخیلی بیرون آمده و به واقعیت مبدل شده‌اند.

وی افزود: لازم است در بررسی عرفان‌های نوظهور علاوه بر تحلیل ابعاد فرهنگی و دینی، سطح گسترده‌تری را در پشت پرده مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم، چرا که افکار شوم عرفان‌های نوظهور در هنگام تحلیل موضوعات پشت پرده برملا می‌شوند.

این پژوهشگر ادیان با اشاره به این که عرفان‌های نوظهور برای جامعه بشری تهدید محسوب می‌شوند، اظهار کرد: بدون شک عرفان‌های نوظهور امنیت فکری و روانی جوامع بشری را برهم می‌ریزند.

وی افزود: ایجاد اختلال در امنیت فکری و روانی جوامع بشری جرمی است که سمت عرفان‌های نوظهور شکل می‌گیرد.

محمدمهدی میرجلیلی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر بسیاری از اختلال‌های عرفان‌های نوظهور ذیل عنوان تشویش اذهان عمومی به جرم مبدل می‌شوند، در حالی که لازم است قوانین مختلف با نگاهی جزئی‌تر حد و حدود جرم‌ها را مشخص کنند.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=5516
  • 414 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.