21
مقاله‌ای از دانشگاه دولتی کانکتیکت

بررسی ابعاد معنوی یوگا

  • کد خبر : 4593
  • 08 تیر 1400 - 16:00
بررسی ابعاد معنوی یوگا
محققان در دانشگاه کانتیکات در ایالات متحده، مطالعه‌‏ای را بر روی بیش از 500 نفر از مربیان و کارآموزان یوگا انجام دادند. نتایج این تحقیق در شماره 21 ژورنال علمی سلامت روانی منتشر شده است.

بهداشت معنوی؛ محققان در دانشگاه کانتیکات در ایالات متحده، مطالعه‌‏ای را بر روی بیش از 500 نفر از مربیان و کارآموزان یوگا انجام دادند. نتایج این تحقیق در شماره 21 ژورنال علمی سلامت روانی منتشر شده است.

مطابق با این تحقیق، بیش از 62درصد از کارآموزان و 85درصد از مربیان، ابتدا برای سلامت جسم و رهایی از استرس به این آئین هندوئیستی روی آورده‌‏اند. اما پس از مدتی هدفشان به سمت ابعاد معنوی آن تغییر کرده است.

مشابه چنین روندی را در فعالان این شبه‌ورزش در کشورمان نیز می‌‏توان مشاهده کرد. بسیاری از پیشکسوتان یوگای ایران، بیش از آن که یوگا را یک ورزش بدانند، آن را پدیده‏‌ای معنوی معرفی می‏‌کنند.

سالهاست که این آئین هندوئیستی با ادعاهای مبهم در حوزۀ علوم پزشکی و درمانگری گره خورده است. مدعیان درمانگری در این حوزه نیز هیچگونه تخصصی در حوزۀ درمانگری و علوم پزشکی ندارد و دوره‌های ارائه شده، از سوی نهادهای مسئول در حوزۀ بهداشت و درمان مورد تأیید قرار نگرفته است.

جالب است بدانید که از سال ۲۰۱۵ تاکنون هرساله آیین بزرگداشت روز جهانی یوگا در 31 خرداد برابر با 21 ژوئن در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شود. بزرگداشت این روز به یک آیین هندویی تبدیل شده که علاقه‌مندان به هندوئیسم و فرهنگ و آیین هندو هر ساله آن را انجام می‌دهند.

همچنین موج سنگین تبلیغ یوگا در شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای از آن سال برانگیخته شد و هر سال در خرداد ماه دوباره تبلیغات این آئین هندوئیستی در شبکه‌های مختلف داغ می‌شود.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که یوگا یک آیین معنوی هندویی است و حتی مسلمانان در هند از آن پرهیز می‌کنند؛ اما سازمان‌های هندی نظیر مرکز فرهنگی سوامی ویوکاناندا و سایر مراکز آموزش یوگا که با هندوستان در ارتباط هستند، در هر شرایطی و از هر راهی می‌کوشند یوگا را در ایران تکریم و ترویج نمایند.

در صورت تمایل می‌توانید اصل مقاله را از اینجا دریافت کنید.

 

لینک‌های مرتبط:

آگاهی، خدا و خودشناس در یوگا

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=4593
  • 752 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.