19
استفاده ابزاری از مسئله نشاط‌افزایی در جامعه به نفع صنعت یوگا

دستور غیرقانونی فرماندار ویژه کرج به اجرای یوگای خنده

  • کد خبر : 8258
  • 19 بهمن 1400 - 13:44
دستور غیرقانونی فرماندار ویژه کرج به اجرای یوگای خنده
یوگا امروزه به یک صنعت و کسب و کار گسترده تبدیل شده است. از فروش لباس و محصولات غذایی گیاهی گرفته تا فروش مجسمه‌ها و اشیاء مقدس هندویی که ادعا می‌شود انرژی خاصی دارند. برگزاری کلاس‌های گوناگون و گاهی گران قیمت اصلی‌ترین بخش این کسب و کار است. مربیان یوگا از أنواع پوشش‌ها و روش‌ها برای ترویج یوگا استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها آمیختن یوگا با انواعی از روش‌های خندیدن است که به نام یوگای خنده مشهور شده است.

بهداشت معنوی؛ در اقدامی غیرقانونی «غفور قاسم‌پور» فرماندار ویژه کرج طی نامه‌ای زیرمجموعه‌های حکومتی استان البرز را موظف به اجرای درخواست «خانه اوقات فراغت و نشاط اجتماعی استان البرز» در زمینه برگزاری یوگای خنده در استان برای بانوان کرده است.

«فلاحی گل‌باشی» رئیس خانه اوقات فراغت و نشاط اجتماعی استان البرز با ارسال نامه‌ای در تاریخ 5 بهمن 1400، با ارسال نامه‌ای به فرمانداری ویژه کرج خواستار مهیاسازی شرایط به جهت برپایی یوگای خنده ویژه بانوان در بوستان‌های استان البرز کرده بود.

 

یوگای خنده

 

یوگا امروزه به یک صنعت و کسب و کار گسترده تبدیل شده است. از فروش لباس و محصولات غذایی گیاهی گرفته تا فروش مجسمه‌ها و اشیاء مقدس هندویی که ادعا می‌شود انرژی خاصی دارند. برگزاری کلاس‌های گوناگون و گاهی گران قیمت اصلی‌ترین بخش این کسب و کار است.

تحقیقات علمی عوارض متعدد جسمی را در یوگا شناسایی کرده و متخصصات علوم پزشکی در دنیا بارها تذکر داده‌اند که یوگا خطرات زیادی را به همراه دارد. از سوی دیگر مربیان یوگا از أنواع پوشش‌ها و روش‌ها برای ترویج یوگا استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها آمیختن یوگا با انواعی از روش‌های خندیدن است که به نام یوگای خنده مشهور شده است.

یوگای خنده در سال ۱۹۹۵ و توسط یک پزشک عمومی بازنشسته به نام «مادان کاتاریا» در بمبئی پایه‌گذاری شد. خنده‌درمانی یک از روش‌های کاهش مشکلات روانی و فیزیولوژیکی در حوزه پزشکی است و هیچ ارتباطی با یوگا ندارد. اما مادان کاتاریا با ترکیب تکنیک‌های تنفس یوگا یا همان پرانایاما با خنده، مفهوم یوگای خنده را ایجاد کرده است.

خندیدن زیاد ممکن است برای عموم مردم خسته کننده و همراه با إحساس پوچی و حماقت باشد، اما برای کسانی که دچار افسردگی هستند یا از مشکلات تنفسی رنج می‌برند می‌تواند مفید باشد. ارتباط بین خنده و عملکرد سالم رگ‌های خونی برای اولین بار و در سال ۲۰۰۵ توسط محققان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند گزارش شد. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که خنده باعث گشاد شدن پوشش داخلی رگ‌های خونی، اندوتلیوم و افزایش جریان خون می‌شود.

خندیدن طبیعی می‌تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد و آثار مثبتی بر جنبه‌های مختلف بیوشیمی بدن دارد. خنده منجر به کاهش هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و اپی نفرین می‌شود. هنگام خندیدن، مغز اندورفین ترشح می‌کند که می‌تواند برخی از دردهای فیزیکی را تسکین دهد. خنده همچنین تعداد سلول‌های تولیدکننده آنتی‌بادی را افزایش می‌دهد و اثربخشی سلول‌های T را افزایش می‌دهد که منجر به سیستم ایمنی قوی‌تر می‌شود. یک مطالعه در سال 2000 نشان داد که افراد مبتلا به بیماری قلبی، در مقایسه با افراد هم‌سن بدون بیماری قلبی، به میزان 40% کمتر احتمال دارد که بخندند و حتی در موقعیت‌های مختلف شوخ‌طبعی را تشخیص دهند.

اما آیا خندیدن‌های تصنعی که در برنامه های یوگای خنده انجام می‌شود، همان اثر را دارد؟ آیا یک ساعت خندیدن می‌تواند آثاری همانند با خوش اخلاقی و گشاده‌رویی دارد؟ به نظر می‌رسد که «خندۀ سلامت‌بخش» خنده‌ای ریشه در شادی و آرامش درونی دارد و خنده‌های تصنعی ممکن است نوعی تعارض در انسان ایجاد کند. ماسک خندیدن با شادی و درونی و رها کردن نگرانی‌ها و غصه‌های بیهوده تفاوت زیادی دارد. اصل تفاوت میان آن‌ها به آگاهی شادی بخش برمی‌گردد که با خنده‌های تمرینی و تصنعی در یوگای خنده به دست نمی‌آید.

لینک‌های مرتبط:

یوگا درمانی؛ از معنویت بازاری تا نگاه ابزاری

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=8258
  • 358 بازدید

ثبت دیدگاه

  1. بیسواد که باشی قلمم که دستت باشه چرندیات تحویل مردم میدی

  2. په نه په . شما هم یوگای گریه بذارید شاید درد بی درمون بگیرند مردم

  3. بسیار کار خوبی کرد. از زحمات ایشان ممنون و سپاسگزارم
    یوگا،‌درمان جامعه ماست.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.