25
خدای درون جایگزین خدای حقیقی

تفکر نوین و تداوم ترویج آن در فضای سایبر

  • کد خبر : 6024
  • 12 مهر 1399 - 17:49
تفکر نوین و تداوم ترویج آن در فضای سایبر
بسیاری از رهبران جنبش تفکر نوین به صورت سازمان یافته در اقصی نقاط دنیا با ارائه سمینارها، نشر کتابها، راه اندازی سایت ها، بهره بردن از رسانه های ارتباط جمعی و عضوگیری در مراکز مختلف، به ارائه این اندیشه برآمده اند که آشنایی با این اساتید معنوی می تواند ما را در هرچه بهتر شناختن این جنبش یاری دهد.

بهداشت معنوی؛ تفکر نوین یکی از شبه جنبش های معنوی است که تعریف جدیدی از خدا و انسان ارائه می‌کند و با جایگزین کردن خدای شخصی و خدای درون به جای خدای متشخص و خدای توحیدی، تلویحا به تقابل با آموزه های توحیدی ادیان بر می خیزد. در حقیقت این تفکر با ارائه قرائت جدیدی از آموزه های ادیان زیرکانه به مصاف با دین و شریعت می رود.

این جبنش با ارائه عقائدی چون قانون جذب، تفکر مثبت، شفا دهندگی، تجسم خلاق و قدرت شخصی نه تنها انسان سرگشته را به ساحل امن عرفان و آرامش نمی رساند بلکه پس از مدتی انسان را به حیرت و رنجی مضاعف می‌کشاند.

به طور کلی می توان گفت، تفکر نوین با کم رنگ کردن رابطۀ انسان با خدای متعال انسان را در توهمی از برخورداری از قدرت مطلق غرق می کند. انسانی که گمشده خود را در این زندگی مادی جستجو می‌کند.

بسیاری از رهبران جنبش تفکر نوین به صورت سازمان یافته در اقصی نقاط دنیا با ارائه سمینارها، نشر کتابها، راه اندازی سایت ها، بهره بردن از رسانه های ارتباط جمعی و عضوگیری در مراکز مختلف، به ارائه این اندیشه برآمده اند که آشنایی با این اساتید معنوی می تواند ما را در هرچه بهتر شناختن این جنبش یاری دهد.

در ایران نیز چهره های شاخصی هستند که با بومی سازی تفکر نوین، به تبلیغ و ترویج این جریان پرداخته‌اند. برای بررسی فضای تبلیغی این جریان در ایران به بررسی یکی از شاخص‌ترین چهره‌های این جریان پرداخته ایم که می توان با نام اختصاری «ع.الف» از ایشان یاد کرد. ایشان متولد دهه 30، ساکن تهران و مدعی روشی به نام تکنولوژی فکر می باشد. وی خود را صاحب عرفان مدرن میداند و دو کتاب در این زمینه تالیف کرده است.

یک سایت شخصی نیز به نام ایشان وجود دارد که فعالیت نسبتا گسترده‌ای دارد و برنامه‌های ایشان را به روز منعکس می‌کند. البته محتوای سخنرانی ها و همایش های برگزار شده توسط وی به صورت فیلم و متن در سایت های مختلف دیگری نیز منتشر میگردد.

در فضای تلگرام چند کانال به نام ایشان وجود دارد که مطالب مرتبط با فعالیت های ایشان را بارگذاری میکنند. تعداد اعضای این کانال‌ها به ده هزار تا پنجاه هزار نفر می رسد. محتوای کانال ها نیز کلیپ ها و مطالبی مرتبط با همایش ها و سخنرانی های ایشان می‌باشد.

در توییتر، فضای انتقادی نسبت به ایشان برجستگی بیشتری دارد، مخصوصا در مورد مدرک ایشان و کلیپی که در مورد راه مقابله با بیماری کرونا منتشر کرده، انتقادات زیادی را متوجه وی کرده است.

وی در کلیپی که در مورد کرونا منتشر کرده است، با اظهاراتی ضد و نقیض این بیماری را جدی نگرفته و مدعی شده بود احتمال ابتلا هر فرد ایرانی به این ویروس یک در میلیاردها می باشد که در معادلات ریاضی یعنی صفر.

در فضای اینستاگرام چند پیج با نام ایشان وجود دارد که بالاترین فالوور آن حدود یک میلیون فالوور و میانگین بازدید پست های آن، حدود 40 تا 50 هزار بازدید می باشد. همچنین کامنت های پست ها در حد چند صد کامنت می باشد.

جدیدترین همایش آنلاین ایشان با هزینه 4 میلیون تومان و برای یک دوره 150 روزه از مهرماه 1399 آغاز شده است. البته دوره های پیشین ایشان که به صورت ضبط شده ارائه می گردد با تخفیف هایی در سایت و اینستاگرام عرضه میگردد. در کل به نظر میرسد شکل فعالیت های ایشان به نسبت سایر افراد فعال در حوزه موفقیت، سازمان یافته تر و با برنامه ریزی دقیق‌تری انجام میگردد.

این بررسی فقط شامل یکی از مبلغان تفکر نوین در ایران می‌باشد. با این بررسی می توان نتیجه گرفت تفکر نوین همچنان در ایران به صورت برنامه ریزی شده در حال تبلیغ و انتشار است که نهادهای فرهنگی باید با دقت بیشتری به این مسئله توجه داشته باشند.

لینک کوتاه : https://behdashtemanavi.com/?p=6024
  • 900 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت، در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.